تاریخ انتشار: ۱۴:۲۹ - ۱۵ آبان ۱۳۹۶
هاشم زایی، رئیس کمیته داوری فراکسیون امید در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

بر انتشار لیست اعضای فراکسیون امید اصرار داریم/ شفافیت ضروری است

رئیس کمیته داوری فراکسیون امید گفت: توصیه‌ای مبنی بر عدم انتشار اعضای فراکسیون امید صورت نگرفته است، اما هنوز بحث جدی هم در هیئت‌رئیسه یا شورای مرکزی فراکسیون امید دراین‌باره پیش نیامده ولی اعضا معتقدند که باید این کار صورت گیرد.
رویداد۲۴عبدالرضا هاشم زایی، عضو فراکسیون امیدگفت: توصیه‌ای مبنی بر عدم انتشار اعضای فراکسیون امید صورت نگرفته است، اما هنوز بحث جدی هم در هیئت‌رئیسه یا شورای مرکزی فراکسیون امید دراین‌باره پیش نیامده ولی اعضا معتقدند که باید این کار صورت گیرد.

پس از انتخاب هیئت‌رئیسه مجلس و رای اعتماد به کابینه دوم دولت حسن روحانی این سؤال برای بسیاری پیش آمد که تعداد واقعی فراکسیون امید چه میزان است که در بزنگاه‌ها و تصمیم‌های مهم توانایی تأثیرگذاری ندارد و با توجه به تعدادی که اعلام‌شده بسیار ضعیف خود را نشان داده است.

محمدرضا عارف در ماه گذشته به‌صورت قاطع اعلام کرد که «در آینده‌ای نزدیک فهرست اعضای فراکسیون امید اعلام می‌شود.» وی همچنین درباره دلیل این‌که چرا تابه‌حال فهرست موردنظر منتشرنشده، تأکید کرده است: «اگر تاکنون در انتشار نام اعضای فراکسیون امید تعللی صورت گرفته برای ملاحظه حال برخی افراد بوده که در جلسات خصوصی برخی ملاحظات شخصی را مطرح می‌کردند.»

عبدالرضا هاشم زایی نیز از اعضای فراکسیون امید نیز پیش از در گفت‌وگو با رویداد۲۴  گفته بود: «عده‌ای به نام لیست امید به مجلس راه پیدا کردند ولی پس از ورود به خانه ملت عضو لیست امید نشدند و حتی درصورتی‌که چنین روی داد در جلسات فراکسیون شرکت نکردند. قراراست در کمیته داوری عملکرد این دوستان که تعهدی به فراکسیون ندارند، بررسی شود.»

محمدرضا تابش، نایب‌رئیس فراکسیون امید هم درباره اعلام اسامی اعضا فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی به رویداد۲۴ مطرح کرده است: «لیست فراکسیون امید به‌زودی منتشر می‌شود.»

بااین‌حال نقل‌قولی در روز گذشته از علیرضا رحیمی، عضو دیگر فراکسیون امید در گفت‌وگویی با روزنامه همبستگی مبنی بر اینکه لیست فراکسیون امید به درخواست محمدرضا عارف منتشر نخواهد شد به چاپ رسیده است که او این نقل قول را از طریق کانال تلگرامی‌اش تکذیب کرد. رحیمی در تکذیبیه خود منتشر کرده است که نه‌تنها در این رابطه چنین مطرح نکرده،بلکه تأکید داشته که به‌زودی این کار انجام خواهد شد.

اعلام اسامی فراکسیون امید ازاین‌جهت دارای اهمیت است که توجه به خواست افکار عمومی یکی از شعارهای اصلاح‌طلبان بوده، بنابراین انتظار می‌رود در همین راستا با مردم شفاف رفتار کنند و درصورتی‌که اقلیتی را در مجلس تشکیل می‌دهند آن را مطرح سازند زیرا وجود یک اقلیت کارآمد و قابل‌اعتماد بسیار کارسازتر از اکثریتی بی‌خاصیت نسبت به خواست رأی‌دهندگان است. علاوه بر این سال 98 انتخابات مجلس را در پیش روداریم بنابراین اعضای خانه ملت که به‌عنوان لیست امید وارد مجلس شده‌اند از همین امروز باید اعضای واقعی خود را بشناسانند تا مانع افتادن مردم در ورطه ناامیدی شوند.

عبدالرضا هاشم زایی، رئیس کمیته داوری فراکسیون امید، رویداد۲۴ در خصوص اعلام اسامی این فراکسیون گفت: توصیه‌ای مبنی بر عدم انتشار اعضای فراکسیون امید صورت نگرفته است، اما هنوز بحث جدی هم در هیئت‌رئیسه یا شورای مرکزی فراکسیون امید دراین‌باره پیش نیامده ولی اعضا معتقدند که باید لیست قطعی اعضای فراکسیون امید منتشر شود و بر این کار اصرار داریم.

وی درباره زمان معرفی اعضا لیست امید اظهار داشت: احزاب و گروه‌ها باید خود را بابت انتخابات مجلس آماده کنند و پیش از آن باید تکلیف این مسئله روشن‌شده باشد؛ یعنی دوستانی که نسبت به لیست امید پایبند هستند، نام آن‌ها مشخص شود. البته نکته قابل‌توجه این است که هنوز مشخص نیست اصلاح‌طلبان با اعتدال‌گرایان به‌مانند این دور از انتخابات ائتلاف خواهند کرد یا رفتار دیگری را بر خواهند گزید که خود این امر هم جای بحث فراوان دارد.

هاشم زایی در ادامه اضافه کرد: با تمام این‌ها درصورتی‌که اعضای فراکسیون امید درصدد برآیند تا به همین شکل حیات خود را ادامه دهد به‌طور حتم باید این لیست منتشر شود و مردم بر عملکرد آن‌ها آگاهی یابند.

این عضو فراکسیون امید دراین‌باره یادآور شد: اکنون بالای صد و پنج یا شش نفر با لیست امید موفق به اخذ آرا مردم شدند، البته بدین معنا نیست که اگر نام آنان در این لیست نبود برای ورود به مجلس با مشکل مواجه می‌شدند، اما قطعاً در شهرهای بزرگی مانند تهران حضور در لیست امید ضرورت داشت زیرا  در این شهر ها مردم به صورت لیستی رای داده اند.

وی در این خصوص ابراز کرد: مسئله دیگر این است در بین افرادی که به‌عنوان اعضای فراکسیون امید معرفی‌شده‌اند، اکنون 80 یا 85 رأی بیشتر نداریم و همین مسئله ضرورت شفافیت در این زمینه را بیش از همیشه نشان می‌دهد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان