تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۱۸ آبان ۱۳۹۶

نمی‌توانیم عراق را به لغو ویزای اربعین مجبور کنیم/ سال قبل ۱۷۰ کوله‌پشتی و ۲۰۰ تلفن همراه پیدا کردیم/ ۹۹ درصد موکب‌ها رایگان است

سرکنسول ایران در کربلا از تجربه خود در مواجهه با زائران اربعین و تمهیدات مسئولان ایرانی گفت و تاکید کرد: ما نمی‌توانم به عراق اجبار کنیم از زوار ما ویزا نگیرند آنها هم نمی‌توانند به ما زور بگویند. ما درخواست لغو ویزا را مطرح می‌کنیم ولی این عراقی‌ها هستند که باید تصمیم به لغو بگیرند.

رویداد۲۴-سرکنسول ایران در کربلا از تجربه خود در مواجهه با زائران اربعین و تمهیدات مسئولان ایرانی گفت و تاکید کرد: ما نمی‌توانم به عراق اجبار کنیم از زوار ما ویزا نگیرند آنها هم نمی‌توانند به ما زور بگویند. ما درخواست لغو ویزا را مطرح می‌کنیم ولی این عراقی‌ها هستند که باید تصمیم به لغو بگیرند.موکب سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ضلع شمال غربی میدان تربیه کربلا ۲۴ ساعته مشغول پاسخگویی به مشکلات زوار ایرانی است. دیپلمات‌های مامور در شهر کربلا و شخص سرکنسول با خلوص و صبر به مشکلاتی پاسخ می‌دهند که به گفته خودشان بارها به انحای مختلف از تریبون‌های متعدد هشدارهایی را به زائران ایرانی داده‌اند.

رسیدگی به وضعیت زائران مسن، گم شده و مشکلات مربوط به عدم اخذ ویزای عراق و گم کردن مدارکی از قبیل کارت بانکی و کارت ملی که بارها بر عدم نیاز به همراه داشتن آنها تاکید شده است گوشه ناچیزی از خدمتی است که نمایندگان کشورمان در کربلا بر عهده گرفته‌اند.

میرمسعود حسینیان سرکنسول ایران در کربلا با خبرنگار اعزامی ایلنا در محل موکب نمایندگی ایران گفت‌وگو کرد.

وی ضمن ابراز نارضایتی از اسکان طولانی مدت زوار ایرانی در اماکن زیارتی از جمله کربلا گفت: روایت داریم زیارت کنید و زود بگذرید. موکب آمده می‌خواهد غذا بدهد می‌گوییم همین جا غذایتان را توزیع کنید می‌گویند نه می‌خواهیم برویم بین الحرمین. فکر می‌کنند امام حسین آنجا نزدیک‌تر است.

سرکنسول ایران در کربلا با بیان اینکه ما چندین بار تاکید کردیم که مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها را پیاده نیاورید، گفت: کسانی که مریض هستند را نباید بیاورید. سال گذشته یک خانم افغان اینجا وضع حمل داشت. می‌گفتند ما نذر کردیم بچه‌مان اینجا به دنیا بیاید. اگر افراد مسن را همراه می‌آورید یک کارت در جیب آنها بگذارید و آدرس و شماره تماس هم داخل آن بگذارید. تا الان بیش از ۱۰۰ پاسپورت برای ما آوردند. ما می‌گوییم داخل پاسپورت و کیف‌تان شماره تماس بگذارید.

حسینیان با اشاره به بروشورهای منتشر شده توسط سفارت که حاوی توصیه‌هایی به زوار است، گفت: ما سال گذشته ۱۷۰ کوله‌پشتی پیدا کردیم. وقتی آنها را باز می‌کردیم پول و سوغاتی داخل آن بود ولی یک کارت داخل آن نبود.در  آخر با مجوزی که گرفتیم همه را به تهران برای یک موسسه خیریه و برای ایتام منتقل کردیم. سال قبل بیش از ۲۰۰ تلفن همراه گران قیمت برای ما  آوردند. بارها گفتیم شماره تلفن یکی از همراهانتان را داخل آن بگذارید. همکاران ما این موبایل‌ها را به تهران بردند و همکاران فناوری وزارت خارجه آنها را رمزگشایی کردند و ۱۹۰ تلفن همراه را به صاحبانش برگرداندیم.

1

سرکنسول ایران در کربلا خاطرنشان کرد: خانم‌ها لازم نیست همه طلا و جواهر خود را ب این سفر بیاورند. همه کسانی که اینجا می‌آیند فرزند پیغمبر و معصوم نیستند. کسانی هم هستند که برای دزدی می‌آیند و نباید این اموال را نشان آنها بدهیم و بعد بگوییم پول ما را بردند. از آن طرف یک مردم باید مقداری پول بیاورند. اربعین در اذهان مردم تبدیل شده به یک زیارت رایگان. فکر می‌کنند یک زائر توقع دارد مجانی بیاید و مقامات ایرانی مسئولیت دارند هر لحظه زوار پوشش دهند.

وی گفت: ما در بروشوری که منتشر کردیم به مسائل امنیتی از قبل از مرز شروع پرداخیتم. اگر می‌خواهید اربعین بروید باید بدانید عراق یک کشور خارجی است مشکل ما  این است که نه زائران نه مسئولان و مداحان هیچ کدام عراق را یک کشور خارجی نمی‌دانیم بلکه فکر می‌کنیم یکی از استان‌های خودمان است. شما می‌خواهید مکه بروید از قبل ثبت نام می‌کنید و تمهیدات می‌چینید اما برای اربعین می‌‌نشینند می‌گویند شب جمعه اربعین است برویم و برخی مسئولان ما هم عراق را کشور خارجی نمی‌دانند. چون مکه را کشور خارجی می‌دانیم برای هفتاد هزار نفر بارها جلسه گذاشته می‌شود و صحبت می‌شود و آقای قاضی عسکر سخنرانی می‌کند و بارها تاکید می‌شود که پاسپورت و ویزا باید گرفته شود. اما اینجا کشور خارجی حساب نمی‌شود و گاهی زائران همین طوری می‌آیند.

حسنیان تاکید کرد: در نتیجه باید بدانید اینجا کشوری است که قوانین دارد؛ بعد آقایان در سخنرانی‌ها می‌گویند چه کسی گفته ویزا بگیرید و پول بدهید؟ ما نمی‌توانم به عراق اجبار کنیم از زوار ما ویزا نگیرند آنها هم نمی‌توانند به ما زور بگویند. ما درخواست لغو ویزا را مطرح می‌کنیم ولی این عراقی‌ها هستند که باید تصمیم به لغو بگیرند.

سرکنسول ایران در کربلا با تاکید بر اینکه افراد بیمار باید در این سفر داروهایشان را همراه داشته باشند، گفت: سال گذشته افرادی را دست بسته برای ما می‌آوردند بعدا معلوم شد داروی عصبی مصرف می‌کردند و به عشق اینکه می‌آیند و شفا می‌گیرند مصرف داروی خود را از ایران قطع کرده‌اند.

حسینیان خاطرنشان کرد: ما از خانم‌ها می‌خواهیم که انفرادی به راهپیمایی نیایند.

وی در پاسخ به اینکه آیا تاکنون مشکل ویژه‌ای برای خانم‌ها پیش آمده گفت: مورد خاصی نداشتیم ولی به هر حال بیابان است و خطرات خودش را دارد. ما نگران خواهران خودمان هستیم. از این رو دست جمعی بیایند و حداقل یک مرد همراه داشته باشند.

حسینیان با بیان اینکه ورود غیرقانونی به عراق سه سال زندانی دارد، گفت: از زوار می‌پرسیم چرا مهر ورود در گذرنامه شما نخورده است؟ می‌گویند شلوغ بود. خب سه سال زندانی شدن بهتر است یا سه ساعت شلوغی؟ 

وی در پاسخ به اینکه آیا موردی وجود داشته که افراد ایرانی متخلف از سوی عراق محکوم به سه سال حبس شده و بخشیده نشده باشند، گفت: نه موردی که بخشوده نشوند، نداشتیم. ولی مورد دادگاه رفتن و محکومیت داشتیم که با پیگیری‌های ما الحمدالله اجازه ندادیم زندان بمانند. با عراقی‌ها صحبت کردیم که تا جایی که ممکن است این اجازه را به ما بدهند در نتیجه قبل از اینکه دادگاه تشکیل شود اداره اقامت زنگ می‌زند و به ما اطلاع می‌دهد که تعدادی ایرانی را گرفته‌اند. ما مامور می‌فرستیم و تعهد می‌دهیم که این‌ها به ایران برگردند. بازجویی‌های اولیه انجام می‌شود و ما با ماشین این افراد را به مرز می‌فرستیم و به ایران عودت داده می‌شوند.

وی گفت: بحث ویزا بحث حاکمیتی است ما نمی‌توانیم به عراق به زور بگوییم از ما ویزا نگیرید؛ مثل یک کارت دعوت می‌ماند. بدون کارت دعوت نمی‌توان وارد جایی شد. از طرفی این یک امر متقابل است. ما ویزا می‌گیریم آنها هم ویزا می‌گیرند. سوم اینکه در رابطه با خود اربعین بارها در سطح ریاست جمهوری با ستاد بازسازی عراق صحبت کردیم که امشب شما بگویید ما ویزای خودمان را لغو می‌کنیم اما این مساله چند مشکل دارد. اولیه مساله داستان زیرساخت‌هاست؛ می‌گویند الان که اربعین است دو سه میلیون ایرانی می‌آیند. در طول سال ۵ میلیون ایرانی به عراق سفر می‌کنند. ما جاده و خیابان لازم داریم اگر این پنج میلیون به ده میلیون نفر برسد در این شرایط مشکلاتی خواهیم داشت. مشکل دوم ما امنیتی است؛ آنها می‌گویند ویزا یعنی کنترل کردن. موضوع سوم موضوع مالی است که با توجه به جنگ، ما به این پول نیاز داریم ممکن است ما ویزا نگیریم آنها هم نگیرند اما شما فرض کنید دو میلیون نفر  در ۴۰ دلار چقدر می‌شود؟  این‌ها برای بازسازی است خود آنها نمی‌خواهند ویزا لغو شود وگرنه ما بارها در سطوح مختلف ریاست جمهوری و وزرا گفته‌ایم اما در نهایت خود عراقی‌ها حاضر به لغو ویزا نیستند.

حسینیان در خصوص اینکه آیا مسئولان عراقی تعامل لازم را با دولت ایران در مسائل مختلف از قبیل بازسازی‌ها دارند، گفت: الحمد الله تعاملشان به ویژه در بحث اربعین خوب است. یک مشکلاتی هست که به خود ما برمی‌گردد. گاهی فکر می‌کنیم فقط خودمان خسته شده‌ایم. ۱۵ میلیون آدم اینجا می‌آیند ممکن است افراد گاهی از شلوغی‌ها نارحت شوند اما این ناراحتی نباید از سوی ایرانی‌ها حمل بر عدم تعامل شود.

وی افزود: درست است که برخی از عراقی‌ها جدی و خشن هستند اما باید بدانیم که این‌ دوستان هم خسته هستند و ما هم خسته هستیم. در نتیجه هم دیگر را درک کنیم. خود عراقی‌ها از دو ماه پیش کار کرده‌اند و بعد از عاشورا جدی وارد عمل شده‌اند. تامین امنیت این همه آدم و تامین آب و غذا چیز کمی نیست. در روز اربعین حداقل سه میلیون نفر در خود کربلا هستند.

حسینیان در خصوص اینکه چقدر تسهیلات ارائه شده از سوی ایرانی‌ها پذیرفته می‌شود، گفت: در شب حدود ۴۰۰ هزار نفر باید در کربلا اسکان داشته باشند این مساله احتیاج به زمین و مکان دارند. فرمانداری این‌ها را دراختیار گذاشته‌اند. تعامل دوجانبه است. ما با وزارت بهداشت و آموزش هم در تعامل هستیم و فضای کلی با ما همراه است.

وی با بیان اینکه مسئول اسکان ستاد بازسازی آقای کلارکی است، گفت: کسی که قصد احداث موکب دارد باید با ستاد بازسازی هماهنگی کند. این زمین‌ها مجانی در اختیار موکب‌داران قرار می‌گیرد. از ما برای مثال پول آب و برقی گرفته نشده است. ۹۹ درصد موکب‌ها مجانی است اما بعضی مدارس و خانه ‌های خود را با اجاره در اختیار موکب‌داران قرار می‌دهند.

حسینیان با تاکید بر اینکه دولت عراق آب و برق و گاز موکب‌ها را تامین می‌کند در خصوص موکب‌های ایرانیان و کمک ستادهای بازسازی به موکب‌داران گفت: این تقسیم‌بندی در استان‌ها صورت گرفته است ستاد بازسازی ظاهرا پولی پرداخت نمی‌کند بلکه این را به عهده استان گذاشته است. استان‌ها از طریق خیریه‌ها و ستادهای مردمی این امکانات جمع ‌آوری می‌کنند.

وی درباره کمک ایران به عراق گفت: ما برای موکب‌ها پول نمی‌دهیم ولی گاهی اگر به ما بگویند لوله فاضلاب خراب است ما برای آنها کار لازم را انجام می‌دهیم یا اگر سیستم برق‌رسانی دچار مشکل شده باشد، ما مشکل را رفع می‌کنیم. مثلا مدارسی که می‌گیریم تعهد داریم خودمان آن را رنگ کنیم و برق‌کشی کنیم. در واقع تعهد دادیم در قبال استفاده از مدارس، بازسازی کلی را بر عهده بگیریم. بعضی از مواکب که چادر هستند و نیازی به کاری ندارند ولی اگر ساختمان باشد به چنین بازسازی‌هایی نیاز دارد.

گفت‌و گو: سارا ریاضی

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان