تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۲۰ آبان ۱۳۹۶
معین مطرح کرد

فاصله زیاد ناطق نوری با هاشمی

مصطفی معین گفت: «من کسی را در حدی که بتواند جای مرحوم آقای هاشمی را پر کند نمی‌یابم. فاصله‌ها زیاد است. آقای هاشمی رفسنجانی از نظر سوابق مبارزات سیاسی قبل از انقلاب و نیز هوش سیاسی و مسئولیت‌های خطیر بعد از انقلاب شخصیتی استثنائی و ممتاز بودند.»
رویداد۲۴-مصطفی معین گفت: «من کسی را در حدی که بتواند جای مرحوم آقای هاشمی را پر کند نمی‌یابم. فاصله‌ها زیاد است. آقای هاشمی رفسنجانی از نظر سوابق مبارزات سیاسی قبل از انقلاب و نیز هوش سیاسی و مسئولیت‌های خطیر بعد از انقلاب شخصیتی استثنائی و ممتاز بودند.»

نامه‌نیوز نوشت: «همه چیز بستگی به شرایط زمان انتخابات دارد.» این ترجیع‌بند حرف‌های همه فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگراست. آنها از غیر قابل پیش‌بینی بودن فضای سیاسی ایران و تصمیماتی که در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت گرفته می‌شود، می‌گویند و از همین رو نمی‌خواهند قضاوت زودهنگام یا پیش‌بینی کنند.

مصطفی معین، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که تجربه کاندیداتوری ریاست‌جمهوری را نیز دارد، از جمله همین افراد است. او معتقد است که اصلاح‌طلبان پیروز میدان انتخابات خواهند بود اگر نظارت‌ها فضا را نابرابر نکند. معین از بابت اصولگرایان چندان نگرانی ندارد و آنان را رقیب قدری نمی‌داند. حتی گمانه فعال‌تر شدن ناطق نوری و پر کردن جای مرحوم آیت‌الله هاشمی را نیز قبول ندارد.

گزیده گفت‌وگوی نامه‌نیوز با این چهره اصلاح‌طلب را در ادامه می‌خوانید:

- چهره‌های سیاسی جریان اطلاح‌طلب معتقد هستند که اگر شرایط عادلانه و فرصت‌های برابر در انتخابات وجود داشته باشد، حتما گزینه‌های خود را معرفی خواهند کرد.

- من نگاه و امیدم بیشتر به سمت نسل سوم و چهارم جامعه است. البته نسل اول و دوم هنوز  صحنه‌گردان امور کشورند.

- فکر می‌کنم که تا انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ گزینه‌های متعددی خواهیم داشت. یکی از شاخص‌ترین آنها می‌تواند آقای جهانگیری باشد ولی این طور نیست که نامزدها فقط به او محدود شود و گزینه‌های دیگری وجود نداشته باشد.

- این که نگاه و عمل ما استراتژیک باشد، فقط یک شعار است. این شعارها باید به استراتژی تبدیل و تدوین شود. مسئول تدوین آن نیز یک فرد خاص نیست. باید با خرد جمعی و در یک فرآیند دموکراتیک بحث و تبادل نظر نمود؛ شرایط را تحلیل کرد؛ اهداف را در نظر گرفت و سپس راهبردهای عبور از وضع موجود به وضع مطلوب را یافت.

- من آقای علی لاریجانی را یک رجل سیاسی باهوش می‌دانم زیرا از دیرباز در موقعیت‌های مختلف کم و بیش شاهد عملکرد او بوده‌ام. از طرف دیگر فکر هم می‌کنم نوع دیدگاه‌های او به تدریج نسبت به گذشته مقداری تعدیل شده است.

- در شرایط فعلی نه خود لاریجانی ادعای نامزدی از سوی اصلاح‌طلبان دارد و نه اصلاح‌طلبان او را به عنوان یک گزینه اصلاح‌طلب قبول دارند اما در شرایط خاص ممکن است این نزدیکی‌ها بیشتر شود. برعکس نیز می‌تواند باشد و تا زمانی باقی مانده تا انتخابات بعدی فاصله‌ها بیشتر شود.

- تنها تنگنای ما درست نبودن ساختار انتخابات، قانون انتخابات و نحوه اجرای آن است. نظارت استصوابی که به جای عدالت بر اساس معیار خودی و غیر خودی عمل می‌کند، مشکل اصلی است. اگر این مشکل نباشد، مطمئن باشید که در هر شرایطی اصلاح‌طلبان موفق خواهند بود زیرا ظرفیت‌ها و منابع انسانی این جریان به قدری گسترده و متنوع است که می‌تواند گزینه‌های خوبی را به مردم معرفی کند.

- اصولگرایانی که اصیل هستند و قبلا نیز اصالت خود را در عملکردشان در مسائل خطیر نشان داده‌اند، به نظر من متعادل‌تر هم شده‌اند و به سمت همگرایی بیشتر می‌روند.

- در هر دو جناح ما هم عناصر اصیل و واقعی داریم، هم عناصر بدلی و قلابی!

- به خاطر وجود نداشتن فرصت‌های برابر و اعمال محدودیت‌هاست که من قبل از این که جناح اصولگرا را مخصوصا با وضعیت فعلی‌اش رقیب اصلی جریان اصلاحات بدانم، برخی نهادها را رقیب اصلی می‌دانم.

- اگر آنها (اصلاح‌طلبان)  بر اساس معیارهای درست و اخلاقی حرکت کنند، در صورت ائتلاف اصولگراها و اعتدال‌گراها باز هم حرف اول را اصلاح‌طلبی خواهد زد.

- (ناطق نوری می‌تواند جای مرحوم آیت‌الله هاشمی را در فضای سیاسی ایران پر کند؟) من کسی را در حدی که بتواند جای مرحوم آقای هاشمی را پر کند نمی‌یابم. فاصله‌ها زیاد است. آقای هاشمی رفسنجانی از نظر سوابق مبارزات سیاسی قبل از انقلاب و نیز هوش سیاسی و مسئولیت‌های خطیر بعد از انقلاب شخصیتی استثنائی و ممتاز بودند.»
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان