تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۲۱ آبان ۱۳۹۶
گزارش رویداد۲۴ درباره ضرورت تغییر جاده صاف‌کن‎های فساد در دوران شهردار سابق

معاونت مالی و اقتصاد شهرداری همچنان زیر سلطه یاران قالیباف

محمد علی نجفی خیلی زود امید را به احساس یاس و ناامیدی تبدیل کرد؛ دقیقا از همان روزهایی که قدم به بهشت گذاشت؛ آنهم با انتصاباتی که داشت و انتصاباتی که هنوز انجام نداده است. به ویژه با ابقای همراهان اصلی بروز تخلفات گسترده در دوران شهردار سابق که به نوعی جاده صاف کن او شده اند از جمله در «معاونت مالی و اقتصاد شهری» که هنوز دست نخورده باقی مانده اند.
رویداد۲۴-محمد علی نجفی خیلی زود امید را به احساس یاس و ناامیدی تبدیل کرد؛ دقیقا از همان روزهایی که قدم به بهشت گذاشت؛ آنهم با انتصاباتی که داشت و انتصاباتی که هنوز انجام نداده است. به ویژه با ابقای همراهان اصلی بروز تخلفات گسترده در دوران شهردار سابق که به نوعی جاده صاف کن او شده اند از جمله در «معاونت مالی و اقتصاد شهری» که هنوز دست نخورده باقی مانده اند.

به گزارش رویداد۲۴ انتقادات به محمدعلی نجفی از همان روزهای اولیه حضورش در ساختمان بهشت آغاز شد. همان روزهایی  که همه چشمشان به این بود که آقای شهردار چه کسانی را برای معاونت،‌شهردارهای مناطق و ... انتخاب می‌کند. نجفی اما از همان ابتدا و با انتخاب چند معاون بازنشسته،‌ نشان داد که آنقدرها هم که ادعا می‌کند،‌ بر سر عهد و پیمانش با مردم و خصوصا اصلاح‌طلبان نیست.

همه خصوصا مردم تهران،‌ به خوبی اختلافات بر سر لیست امید در انتخابات شورای شهر را به یاد دارند، ‌لیستی که علیرغم انتقادات بسیار به اعضای آن،‌ در نهایت با حمایت بزرگان جریان اصلاحات و مردم،‌ توانستند با رای میلیونی به شورای شهر راه پیدا کنند و تا 4 سال آینده برای مردم تهران در خصوص اداره شهر، تصمیم گیری و نظارت داشته باشند. نظارتی اصلاح طلبانه و در مسیر خواسته اکثریت رای دهنده‌گان اما این خواست حداقل در 100 روز نخست دوره حضور نجفی در شهرداری تهران تحقق پیدا نکرده است.

هر چند محمد علی نجفی در دو نوبت، یکبار از طریق پست اینستاگرامی و با تاکید بر «تکرار می کنم» که پای عهد و پیمانم با مردم هستم و یکبار دیگر روز گذشته با انتشار یادداشتی ذیل عنوان «پدیده‌ای نو در سپهر سیاسی-اداری کشور» مدعی شد که «تغییرات مدیریتی در شهرداری تهران که این روزها گاه با بزرگنمایی و گاه با تصویرسازی‌های غیرواقعی و سیاسی همراه شده است».

این در حالی است که قضاوت‎هایی که تاکنون نسبت به انتصابات و جابجایی‎ها و حتی ابقاها شکل گرفته صرفا بر اساس عملکرد شخص نجفی است و نه با هدف و نیت تخریب یا بزرگنمایی‎های غیر واقعی و سیاسی و این اصلاح دیدگاه حاصل نخواهد شد مگر با تحقق خواست عمومی مردم تهران برای تغییر در ساختار معیوب سابق شهرداری توسط نجفی و نه با اصرار بر ادامه همان راه غلط گذشته. 

در گزارش‌های پیشین در خصوص برخی از انتصابات و عدم‌ تغییرها در بدنه شهرداری تهران مفصلا صحبت کردیم؛‌ از «بابک نگاهداری» و نقش او در قراردهایی نجومی همچون «مطالعه امنیت شهری» تا «رضاخدیوی»‌ مدیرانی جنجالی و پرحاشیه که ادامه حضورشان در شهرداری جز ناامیدی و تخریب چهره اصلاحات،‌ هیچ فایده‌ای دیگری در بر نخواهد داشت.

البته اگر بخواهیم نگاه دقیق‌تر و جزئی‌تری به برخی از این انتصاب‌ها  وعدم تغییرها داشته باشیم،‌ باید به عدم تغییرات در «معاونت مالی و اقتصاد شهری» اشاره کنیم که تاکنون سوالات زیادی را در اذهان همه برانگیخته است.
 
«معاونت مالی واقتصادی»، همواره از مراکز مهم و حساس هر ارگانی است، که تمامی مسائل مالی و هزینه‌کردهای ارگان مربوطه، با این معاونت است.  از هزینه‌های جاری، حقوق پرسنل، نظارت بر اجرای امورمعاونت، حسابرسی و حسابداری تا پرداخت سایر هزینه‌های برون و درون سازمانی، همه و همه بر عهده معاونت مالی-اقتصادی است.

دوران حاکمیت 12ساله قالیباف بر شهرداری، جدای از عملکردهای مثبتی که برای شهر تهران داشته است، اما پر است از فسادهای پیدا و پنهان، از املاک نجومی تا قراردادهایی نجومی که بر اساس رفاقت و منافع خاصِ جریانی منعقد شده است.

طبیعتا این حجم از فساد در یک ارگان باید با هماهنگی‌های خاص بخش مالیاتی صورت بگیرد. معمولا اگر شرکت و یا سازمانی بخواهد تخلفاتی را صورت دهد، دست به سندسازی‌های متفاوت می‌زند، سندهایی که به نوعی تخلفات را در معرض عموم یک امر قانونی و در چارچوب نشان می‌دهد. بر همین اساس طبیعتا نمی‌توان نقش معاونت مالی-اقتصادی در تخلفات و فسادهای گسترده شهرداری بی تاثیر دانست. 

چراییِ عدم تغییر مدیران ارشد حوزه «مالی و اقتصاد‌شهری» که برخی از آنان در پرونده‌های اتهام فساد مالی «عیسی‌شریفی» معاون بازداشتی قالیباف، نقش موثری داشته‌‌اند،‌ مهمترین سوال از نجفی شهردار تهران است. 

پس از ورود نجفی به شهرداری تهران، همگان بر این عقیده بودند که شهردار در اولین انتصابات و تغییراتش در بدنه شهرداری، حتما تغییراتی هم در مدیریت معاونت مالی و اقتصادی ایجاد خواهد کرد؛ اما امروز و با گذشت بیش از 70 روز از حضور آقای شهردار در بهشت، نه تنها از جوانان و مدیران همسو با اصلاحات در شهرداری استفاده نشد، بلکه هیچ تغییری هم در بخش‌های مهم و اساسی شهرداری همچون «معاونت مالی-اقتصادی»  نیز ایجاد نشد؛ و پست‌های مهم و حساس آن نیز همچنان در اختیار نیروهای پرحاشیه و جنجالی قالیباف قرار دارد. اتفاقی نابخشودنی که با هیچ‌یک از مشی اصلاح‌طلبی و شعارهای آقای نجفی همخوانی ندارد.  سوالی که در اینجا ایجاد می‌شود این است که آیا آقای شهردار قرار است با مدیران متخلف همکاری کند و راه سردار محمدباقرقالیباف را ادامه دهد؟

از سوی دیگر، همه به خوبی می‌دانند که استفاده از نیروهای متخصص و کاربلد طبیعتا یکی از خواسته‌های مهم جریان اصلاحات است؛‌ نجفی باید بداند که انتخاب شده تا بتواند نه تنها برنامه‌های اصلاح‌طلبان را در تهران اجرایی کند؛ بلکه نیروهای اصلاح‌طلبی که 14 سال به دلیل همسو نبودن با قالیباف و جریان فکری او،‌ از مدیریت شهری تهران کنار کذاشته شده بودند  را به کار بگیرد. 

آقای شهردار باید انتقادات اعضای شورای شهر و مردمی که باعث روی کار آمدنش در شهرداری شدند را جدی بگیرد، ‌زیرا نجفی به خوبی می‌داند، ‌اعضای شورای شهر با شعار «شفافیت» روی کار آمدند و اگر تک روی‌های آقای شهردار در زمینه انتصابات و عدم تغییرها همچنان ادامه داشته باشد، ضروری است شورای شهر بدون هیچ رودربایستی اهرم های نظارتی خود را به کار گیرد.


خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان