تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۱ آبان ۱۳۹۶
رویترز بررسی کرد:

آمریکا از تنش‎آفرینی ریاض علیه تهران حمایت می‎کند؟

کارشناسان معتقدند که علیرغم حمایت همه‌جانبه دونالد ترامپ از عربستان، ظاهراً سیگنال‌های آمریکا حاکی از آن است که خواهان رویکرد محتاطانه‌تر ریاض در کشمکش قدرت منطقه‌ای با ایران است.
رویداد۲۴- کارشناسان معتقدند که علیرغم حمایت همه‌جانبه دونالد ترامپ از عربستان، ظاهراً سیگنال‌های آمریکا حاکی از آن است که خواهان رویکرد محتاطانه‌تر ریاض در کشمکش قدرت منطقه‌ای با ایران است.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از رویترز، دولت ترامپ که دیدگاه مشترکی با عربستان در قبال ایران دارد، در پی یک حمله موشکی ناموفق از خاک یمن به نزدیکی ریاض به‌شدت از این پادشاهی حمایت کرده است.

ترامپ روابط گرم‌تری را با سعودی‌ها در پیش گرفته و وعده اقدامات مستحکم برای مقابله با ایران را داده است. بااین‌حال واشنگتن که نیروهای آمریکا در سوریه و عراق را دارد، موضع ملایم‌تری را در مورد تقابل در یک منطقه مملو از آشفتگی گرفته است.

پس‌ازآنکه عربستان یمن را در محاصره قرار داد تا از ورود جریان تسلیحات به دست حوثی‌ها جلوگیری کند، روز پنج‌شنبه وزارت خارجه آمریکا خواستار «دسترسی بدون محدودیت» به یمن برای کمک‌های انسان دوستانه شد. یک روز بعد، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا صراحتاً اعلام کرد که هنوز سعد الحریری را که چهارم نوامبر به‌صورت غیرمنتظره در ریاض از سمت خود استعفا داد، به‌عنوان نسخت وزیر لبنان به رسمیت می‌شناسد.

حریری در اعلام استعفای خود از طریق تلویزیون گفت که نگران است ترور شود و ایران و متحدش حزب‌الله را متهم کرد که باعث ستیزه‌جویی در جهان عرب می‌شوند و لبنان را در خط مقدم رقابت میان عربستان و ایران قرار می‌دهند.

دو مقام آمریکایی گفتند که سعودی‌ها به سرکردگی محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور حریری را ترغیب به ترک سمت خود کرده‌اند و مقامات لبنانی می‌گویند او در عربستان نگه داشته شده، مسئله‌ای که ریاض رد می‌کند. حریری به‌طور علنی اعلام نکرده که آیا در رفت‌وآمد خود آزاد است یا خیر.

کاخ سفید روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «هرگونه تلاش از سوی شبه‌نظامیان در لبنان یا هر نیروی خارجی دیگری که ثبات لبنان را تهدید کند... یا استفاده از لبنان به‌عنوان پایگاهی برای تهدید دیگر کشورهای منطقه را رد می‌کند.»

زمانی که از کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا سؤال شد که آیا به دنبال اعمال فشار جهت واکنش محتاطانه‌تر عربستان هستند، هر دو به بیانیه روز شنبه درباره لبنان اشاره کردند.

پال سالم، معاون ارشد موسسه خاورمیانه، یک اتاق فکر در واشنگتن گفت: «تیلرسون با موضع عربستان مبنی بر اینکه لبنان را کشوری توصیف کرده که تحت اشغال حزب‌الله است، همراه نشده و این قابل توجه است.»

وی در ادامه افزود: «تیلرسون همچنین به اسرائیلی‌ها اعلام کرده که حال زمان رفتن به دنبال لبنان نیست.»

ری تکیه، کارشناس برجسته اندیشکده «شورای روابط خارجی» آمریکا معتقد است دولت ترامپ هنوز به دنبال کمک به عربستان در پیشبرد منافع در تقابل با ایران بدون بی‌ثبات کردن منطقه است.

بیانیه تیلرسون همچنین تمامی طرف‌ها هم در لبنان و هم خارج از این کشور را به احترام به استقلال لبنان دعوت کرد و گفت که جایی برای نیروهای خارجی در اینجا وجود ندارد.

آمریکا همواره ایران و حزب‌الله را به دلیل نقشی که در لبنان دارند، مورد انتقاد قرار داده است. حال حمایت تیلرسون از حریری و دولت لبنان به‌شدت در تضاد با رویکرد عربستان که لبنان و حزب‌الله را دشمن می‌داند، است.

گریگوری گاز، کارشناس مسائل عربستان و عضو ارشد مرکز «بروکینگز» گفت: «من رکس تیلرسون را یک دیپلمات آمریکایی با سبک قدیمی می‌بینیم و دیپلماسی سبک قدیمی آمریکا در خاورمیانه فقط و فقط درمورد ثبات است.»
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان