تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۲۲ آبان ۱۳۹۶
عضو فراکسیون زنان در گفت‎وگو با رویداد۲۴، تشریح کرد:

چرا دختران به خشونت متمایل شده‎اند؟

زرآبادی، عضو فراکسیون زنان در مجلس می‌گوید که خشونت در میان دختران افزایش پیداکرده است و مهم‌ترین علت آن نبود آموزش‌های صحیح است، آموزش‌های که نه‌تنها در خانواده صورت می‌گیرد، بلکه در مدارس هم وجود ندارد.
رویداد۲۴- زرآبادی، عضو فراکسیون زنان در مجلس می‌گوید که خشونت در میان دختران افزایش پیداکرده است و مهم‌ترین علت آن نبود آموزش‌های صحیح است، آموزش‌های که نه‌تنها در خانواده صورت می‌گیرد، بلکه در مدارس هم وجود ندارد.

«ما باید بر روی بحث خشونت در جامعه کارکنیم. متأسفانه پیمایش‌ها نشان می‌دهند که تمایل به خشونت در دختران رو به افزایش بوده است. حال لازمه پیشگیری از آن ارائه آموزش‌های مناسب است». این بخشی از سخنان معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده و در نشست مسائل مربوط به‌سلامت زنان، است. سخنانی نگران‌کننده و قابل‌تأمل.

سخنان معاون رئیس‌جمهوری را از این منظر مهم و نگران‌کننده می‌دانیم، چراکه در آماری که ارائه دادند، خشونت در «دختران» را رو به افزایش اعلام کرده‌اند. شاید خیلی کم اتفاق افتاده باشد زمانی که در خیابان هستید دخترانی را ببینید که باهم به قولی دسته به یقه شده و همدیگر را همانند مردان کتک می‌زنند؛ خشونت همیشه به معنای زد و بند به معنای عامه نیست.

در جامعه ایرانی، متأسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب آموزشی و فرهنگی، کودکان از همان ابتدای تولد با روش و تربیتی خاص بزرگ می‌شوند که همین تربیت می‌تواند در آینده برایشان تبعات سنگین روحی، جسمی و فکری بسیاری به بار بیاورد. نبود آموزش‌های لازم روحی-جسمی، وجود تبعیض میان دختر و پسر، محدودیت‌ها، سنت‌ها و... همه و همه طبیعتاً در چگونگی رشد کودکان مؤثر است. دخترانی که از همان بدو تولد با حجم عظیمی از بایدها و نبایدها و محدودیت‌ها مواجه هستند، طبیعی است که بخواهند حس عقده، کینه و خشم را در خود پرورش دهند و با افزایش سن آرام‌آرام این حس خشم فروخورده از کودکی را به هر نحوی که شده نشان دهند. گاه با فریاد، گاه با عصبانیت، گاه با جدایی و دوری از نزدیکان و ... . خشم ممکن است به هر شیوه‌ای بروز کند، مهم اما شیوه کنترل و بروز آن خصوصاً در دختران وزنان است.

حمیده زرآبادی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ و با اشاره به سخنان اخیر معصومه ابتکار در خصوص افزایش و گسترش خشونت در میان دختران، گفت: با توجه به اتفاقات اخیری که در جامعه مشاهده می‌شود اعم از خودکشی و غیره می‌بینیم که خشونت در دختران متأسفانه رو به افزایش است، اما اینکه بخواهیم دلیل این افزایش را مشخص کنیم این است که درواقع الگوی زندگی تغییر پیداکرده و از مسیر اصلی خود منحرف‌شده است.

زرآبادی ادامه داد: در سنین پایین‌تر در میان کودکان به‌ویژه دختران اگر بخواهیم دقت کنیم، باید بگوییم که نداشتن تفریح، نداشتن مکان‌های شاد و بانشاط و در رده‌های سنی بالاتر نداشتن شغل و ... همه این مسائل باعث می‌شود که خشم از همان کودکی در میان دختران ایجاد شود و در بزرگ‌سالی به روش‌های مختلفی آن را بروز دهند.

این نماینده مجلس بابیان اینکه در هر موضوعی مهم‌ترین اتفاق بحث آموزش است، تصریح کرد: در بحث آموزش، موضوع مهارت‌های زندگی بسیار کم‌رنگ است و برنامه مدونی هم وجود ندارد. بحث‌های مهارت‌های زندگی و کنترل احساسات ازجمله خشم باید در برنامه‌های آموزشی بیاید. متأسفانه آموزش‌های ما فقط متمرکز بر مسائل درسی است و در بحث پرورش هم هیچ اقدام مثبتی صورت نمی‌گیرد و معتقدم سطح آن‌هم بسیار پایین است.

زرآبادی ادامه داد: قطعاً نبود آموزش‌های صحیح می‌تواند در بروز و گسترش خشم در میان جوانان، تأثیرگذار باشد.

این نماینده مجلس با اشاره به سند بنیادین آموزش‌وپرورش، گفت: این سند مدت‌هاست که نوشته‌شده و بر روی آن بحث و بررسی می‌شود و متأسفانه اجرایی هم نمی‌شود. این سند باید اشکالات و ایراداتش سریعاً برطرف شود و به تصویب برسد؛ ما امیدواریم که این طرح بتواند به‌عنوان قالبی صحیح در جامعه شکل بگیرد.

نماینده مردم قزوین، در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه برای کنترل احساسات و آموزش صحیح کودکانمان می‌توانیم از سایر الگوهای که در سطح دنیا وجود دارد، استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم از الگوهای صحیحی که وجود دارد به‌طور درست و علمی استفاده کنیم. فکر می‌کنم اکنون در بحث آموزش کشوری که بتواند الگوی مناسبی در این خصوص ارائه دهد، کشور فنلاند است. می‌شود برنامه‌های آموزشی آنان را مطالعه و بررسی کرد تا درنهایت بتوان یک الگوی مناسب با شرایط کشور خودمان استفاده و تدوین کنیم.

زرآبادی ادامه داد: افزایش خشونت در میان دختران و مشکلاتی که اکنون با آن مواجه هستیم نشان‌دهنده این است که مباحث آموزشی ما ضعیف بوده و کارایی‌های لازم را نداشته است.

این نماینده مجلس بابیان اینکه در کشور به‌طور کل با مشکلات آموزشی مواجه هستیم، تصریح کرد: به‌طور مثال خانواده‌ای که می‌خواهد فرزندی را به دنیا بیاورد نیازمند این است که آموزش‌های لازم را حتماً ببینند. متأسفانه در جامعه هنوز هم‌خانواده‌هایی وجود دارند که نگاهشان به فرزند دختر با فرزند پسر متفاوت است که قطعاً همین تفاوت نگاه در آینده تبعات سختی را برای کودک به همراه دارد؛ دلیل این موضوع هم آن است که خانواده آموزش لازم را ندیده است. هر رفتار و اتفاقی که در بزرگ‌سالی از فرد بروز می‌کند طبیعتاً یک ریشه در دوران کودکی و گذشته او دارد.

زرآبادی ادامه داد: سه کمیسیون آموزش، اجتماعی و فرهنگی باید به‌طور تخصصی این موضوع را بررسی کنند. اگر نیازمند اصلاح قوانین هستیم باید قوانین آموزشی را سریعاً اصلاح کنیم، یا اگر هم قرار است طرح جدیدی برای آموزش ارائه شود باید این امر با سرعت صورت بگیرد. البته لایحه حمایت از حقوق کودکان‌ هم  می‌تواند در حل بحران خشونت و آموزش‌های لازم به کودکان خصوصاً دختران، کمک‌کننده باشد.

این نماینده مجلس در ادامه یادآور شد: کمیسیون زنان‌ هم بر روی موضوع آسیب‌های دختران و مشکلاتی که دارند، بررسی‌های لازم را صورت می‌دهد؛ مثلاً در خصوص حوزه کودکان ازجمله کودک همسری و غیره بحث و بررسی‌های زیادی صورت می‌گیرد که امیدواریم بتوانیم طرح مناسبی را در خصوص آسیب‌های کودکان ارائه کنیم.


حمیده زرآبادی بابیان اینکه آموزش‌ها به دو بخش خانواده و مدرسه تقسیم می‌شود، تصریح کرد: ما باید در مقاطع مختلف آموزش‌های لازم را داشته باشیم، بحث مشاوره و روانشناس هم می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. در قانون هم اگر نگاه کنید می‌بینید که توصیه به مشاوره قبل، حین و بعد از ازدواج لازم است. استفاده خانواده‌ها از مشاور طبیعتاً در بروز و گسترش خشونت در کودکان و خصوصاً دختران می‌تواند جلوگیری کند.
نظرات شما
پیشخوان