تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۲ آبان ۱۳۹۶
وکیلی،عضوهئیت رئیسه مجلس در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

مردم دیگر پشت خاکریز اصولگرایی پناه نمی‎گیرند/ عبور مردم از اصلاح‎طلبان به معنای عبور از جمهوری‎اسلامی است

عضوهئیت رئیسه مجلس بر این عقیده است که مردم به دلیل شناخت و تجربه دوران اصولگرایی دیگر به آن‌ها روی نخواهند آورد و در شرایط فعلی عبور مردم از جریان اصلاح طلبی به معنای عبور از جمهوری اسلامی است؛ زیرا اکنون جریان اصلاحات تنها تکیه گاه جمهوری اسلامی است.
رویداد۲۴عضوهئیت رئیسه مجلس بر این عقیده است که مردم به دلیل شناخت و تجربه دوران اصولگرایی دیگر به آن‌ها روی نخواهند آورد و در شرایط فعلی عبور مردم از جریان اصلاح طلبی به معنای عبور از جمهوری اسلامی است؛ زیرا اکنون جریان اصلاحات تنها تکیه گاه جمهوری اسلامی است.

محمدعلی وکیلی، عضوهئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‎وگو با رویداد۲۴، درباره دلایل افزایش انتقادات به فراکسیون امید، گفت: بخشی از اشکالی که به فراکسیون امید وجود دارد، تابع آن وضعیت و انتظاری است که در جامعه پیرامون فراکسیون امید شکل گرفته است. این انتظار، یک انتظار حداکثری است، هم در رابطه با عملکرد و هم در رابطه با عده و اعضای فراکسیون. معتقدم که باید در سقف این انتظارات یک تجدید نظر صورت بگیرد.

وکیلی با بیان اینکه سقف اعضای فراکسیون امید حدود 104الی 105 نفر است، تصریح کرد: با این تعداد، اینکه ما بخواهیم در مقیاس دو فراکسیون دیگر، با موضع فراکسیونی موفق باشیم، امکان ندارد. ما اعضای فراکسیون یا باید مواضعی را اتخاذ کنیم که با دو فراکسیون دیگر همسو و همساز باشد، یا اگر بخواهیم مواضع اختصاصی بگیریم امکان ندارد که بخواهیم نتیجه و عملکرد مثبتی را به دست بیاوریم. زیرا ما دو فراکسیون دیگر در مجلس داریم که از لحاظ تعداد نزدیک به ما هستند و امکان اینکه یک فراکسیون بخواهد حرف واحدی را به کرسی بنشاند، وجود ندارد.

این عضوهئیت رئیسه با اشاره به نمایندگانی که با لیست امید وارد مجلس شدند و اکنون در حال خودزنی هستند، گفت: آن دسته از خودی‌هایی که در حال خودزنی هستند را به انتخابات یک دهه گذشته ارجاع می‌دهم که ببینند از لحاظ جریانی چه بودند و چه شدند؛ اگر شرایط ماقبل سال92 رضایت‌بخش است، موردی ندارد همه تیشه برداریم و به ریشه این نهال نوپا بزنیم. اما اگر آن شرایط برای برگشت دهشتناک است، پس خودزنی را کنار بگذارند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای‌اسلامی، با بیان اینکه بخشی از حملاتی که به فراکسیون امید می‌شود از جای دیگری طراحی می‌شود، خاطرنشان کرد: برخی در حال انجام یک اشتباه استراتژیک هستند و به نوعی می‌خواهند مردم را از جریان اصلاح‌طلبی عبور دهند. به این جریان که در حال مهندسی چنین برنامه‌هایی هستند می‌گویم که اگر این عبور دادن مردم در سال‌های 84 و دولت دوم خاتمی بود، این برنامه قابل تامل بود، زیرا زمانی که مردم در دولت دوم خاتمی از جریان اصلاحات روی‌گردان شدند هنوز حکومت "تمام اصولگرایی" را تجربه نکرده بودند و با یک امیدی در سال 84 به اصولگرایان تکیه کردند. 

وکیلی ادامه داد: مردم اکنون تجربه مدیریت اصولگرایان را دارند. مردم اکنون اگر از فراکسیون امید عبور کنند یعنی از جریان اصلاح‌طلبی عبور کرده‌اند و اگر از اصلاح طلبان عبور کنند دیگر به اردوگاه اصولگرایان روی نخواهند آورد و پشت خاکریز اصولگرایی پناه نخواهند گرفت. مردم اگر از اصلاح طلبان، به عنوان تنها تکیه‌گاه جمهوری‌اسلامی عبور کنند به معنای آن است که از جمهوری اسلامی عبور کرده‌اند؛ بنابراین طراحان و تخریب کنندگان فراکسیون امید، اگر صلاح می‌دانند که مردم از جمهوری اسلامی عبور کنند، همچنان در بوق ناامیدی خود بدمند. 

عضوهئیت رئیسه مجلس با بیان اینکه جریان اصلاح طلب تنها جریانی است که دموکراسی را جمهوری اسلامی معنا دار می‌کند، تصریح کرد: جریان اصلاح طلب تنها تکیه گاه جمهوری اسلامی است. من باید به چه زبانی بگویم که اگر مردم از اصلاح طلبان عبور کنند، به اصولگرایان روی نخواهند آورد.
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان