تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۲۲ آبان ۱۳۹۶
اکونومیست مطرح کرد

نتانیاهو به دنبال ترغیب ایران به خروج از برجام

نتانیاهو پیشنهاداتی در مورد توافق هسته‌ای ایران دارد، اما برخی نسبت به اینکه او واقعاً در تلاش برای حفظ برجام باشد تردید دارند.
رویداد۲۴- نتانیاهو پیشنهاداتی در مورد توافق هسته‌ای ایران دارد، اما برخی نسبت به اینکه او واقعاً در تلاش برای حفظ برجام باشد تردید دارند.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از اکونومیست، هیچ رهبری در جهان به اندازه بنیامین نتانیاهو در اعلام مخالفت خود با توافق هسته‌ای که در سال 2015 میان ایران و شش قدرت جهان به امضا رسید، سر و صدا به راه نینداخت.

نخست‌وزیر اسرائیل طی سخنرانی که در کنگره آمریکا داشت این توافق که بر اساس آن ایران در ازای لغو تحریم‌ها، محدودیت‌هایی را بر برنامه هسته‌ای خود پذیرفت را تقبیح کرد. اما لحن نتانیاهو اخیراً تغییر کرده است. یک روز پس از جشن یک صدمین سالروز صدور بیانیه بالفور در لندن که دوم نوامبر برگزار شد، وی گفت که علاقمند به «اصلاح» توافق است، نه «لغو» آن.

تصمیم ترامپ برای رد توافق طی ماه اکتبر احتمال اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران که می‌تواند باعث از بین رفتن توافق شود را افزایش داد. دیگر طرف‌های توافق، انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه خواهان حفظ آن هستند. بنابراین با توجه به نفوذ نتانیاهو در واشنگتن، آن‌ها مایل‌اند که پیشنهادات وی را مدنظر قرار دهند. وی این پیشنهادات را با ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس؛ آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان؛ و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در میان گذاشته است.

نتانیاهو پذیرفته که این توافق در محدود کردن تولید اورانیوم با غنای بالا در ایران که می‌تواند برای تولیدت تسلیحات هسته‌ای بکار برده شود، موفق بوده است. اما وی می‌گوید این توافق شامل موشک‌های دوربردی که ممکن است بمب هسته‌ای حمل کنند، نمی‌شود. این توافق همچنین به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ناظر بر توافق است، اجازه نمی‌دهد که به‌طور آزادانه به سایت‌های نظامی ایران وارد شود (آژانس باید درخواست دسترسی دهد).

نتانیاهو می‌گوید این شرایط به ایران اجازه می‌دهد که توسعه و تحقیق در مورد کلاهک‌های هسته‌ای را ادامه دهد. وی معتقد است با پایان این توافق در سال 2030، ایران در مدت زمانی کوتاه قادر به توسعه غنی‌سازی اورانیوم و تولید «یک‌صد بمب» خواهد بود.

پیشنهاد نتانیاهو این است که تحریم‌های شدیدی بر برنامه موشکی ایران اعمال شود، بازرسی‌ها گسترش یابد و «خطوط قرمزی» برای متوقف کردن بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران حتی پس از پایان دوره توافق تعیین شود. این تغییرات مستلزم مذاکرات مجدد نیست اما ممکن است ایران را ترغیب به خروج از توافق کند. برخی نسبت به اینکه نتانیاهو خالصانه در تلاش برای حفظ توافقی است که زمانی آن را «یک اشتباه بد در ابعاد تاریخی» خوانده بود، ابراز تردید می‌کنند.

بالاخره اگر سران ایران تصمیم بگیرند که ساخت بمب به نفع کشورشان است، علیرغم خطراتی که چنین اقدامی دارد، جمهوری اسلامی قادر به انجام آن است. توافق فعلی –اگر حفظ شود- به دنبال تغییر محاسبه سود و هزینه ایران است. 

نظرات شما
پیشخوان