تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۲۳ آبان ۱۳۹۶
عضو هئیت مدیره نظام مهندسی دوره ششم تهران در گفت‎وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد:

چرا ساختمان‎های نوساز با زلزله تخریب شدند؟

اولیا زاده، عضو سابق هئیت مدیره نظام‌مهندسی تهران می‌گوید که مهندسین ناظر مقصر اصلی بی‌کیفیت بودن مسکن‌های مهر نیستند، زیرا از ابتدا همه مراحل اجرایی دچار مشکل بوده است، از مصالح بی‌کیفیت تا عدم حضور مجریان بر سر مراحل ساخت و مسکن‌های مهر در شهرستان‌ها وضعیت فاجعه باری دارند.
رویداد۲۴اولیا زاده، عضو سابق هئیت مدیره نظام‌مهندسی تهران می‌گوید که مهندسین ناظر مقصر اصلی بی‌کیفیت بودن مسکن‌های مهر نیستند، زیرا از ابتدا همه مراحل اجرایی دچار مشکل بوده است، از مصالح بی‌کیفیت تا عدم حضور مجریان بر سر مراحل ساخت و مسکن‌های مهر در شهرستان‌ها وضعیت فاجعه باری دارند.

منوچهر اولیا زاده، عضو هیئت‌مدیره و رئیس گروه تخصصی معماری دوره ششم نظام‌مهندسی استان تهران، در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به انتقادات مطرح‌شده در خصوص تخریب کامل مسکن مهر کرمانشاه براثر زلزله روز یکشنبه، گفت: مشکل عمده‌ای که وجود دارد این است که مسکن‌های مهر از مجاری فنی و مهندسی ساخته نشده است، بلکه اکثر مسئولینی که تصمیم‌گیرنده اصلی در این بخش بودند، از همان هیئت‌مدیره تعاونی‌ها و پیمانکاران تا غیره، سررشته خاصی از کارهای ساختمانی نداشتند.

اولیا زاده ادامه داد: دلیل اصلی تخریب مسکن مهر این است که مسئولین مربوطه برای آنکه این ساختمان‌ها هزینه کمتری داشته باشد، همه تلاششان را کردند تا از مصالح نامرغوب و از پیمانکاران درجه پایین استفاده کنند. هرکجای کشور اگر چنین اتفاقی دوباره رخ دهد، شاهد تخریب و تلفات در خصوص مسکن مهر خواهیم بود.

عضو ارشد نظام‌مهندسی تهران با اشاره به عدم نظارت‌های صحیح بر ساختمان‌های مسکن مهر، گفت: یکی دیگر از مشکلات کمبود کار یا همان شغل است؛ متأسفانه تعداد کمی از مهندس‌های ناظر هستند که با توجه به عملکردشان به آن‌ها مهندسین بدون نظارت می‌گویند.
حلقه گمشده در بخش ساخت‌وساز مهندسان مجری هستند که عملاً حذف‌شده‌اند. طبق قوانین قرار بود که مجری بر سرکار حضورداشته باشد و ناظر بر روی کار مجری نظارت داشته باشد؛ عملاً چون مجری حذف‌شده است شاهد گستردگی چنین مشکلاتی هم هستیم.

اولیا زاده ادامه داد: به‌طور مثال فرض کنید که پرستار که مجری دستورات پزشک است از بخش بیمارستان حذف شود و به پزشک بگویند چرا بر وضعیت بیمار نظارت ندارید؟ حذف مجری از کارهای اجرایی همانند حذف پرستار از بخش بیمارستانی است؛ بنابراین در این شرایط نمی‌توانیم مهندس ناظر را مقصر اصلی در این اتفاقات بدانیم. وظیفه مهندس ناظر، نظارت بر کار مهندس مجری است.

این عضو هیئت‌مدیره ششم تهران بابیان اینکه ناظر قرار است کارهای فنی مجری را نظارت کند، تصریح کرد: مهندس ناظر به‌صورت مداوم بر سر ساختمان حضور ندارد و مانند یک پزشک در مواقع ضروری نظارت می‌کند، ایرادات را عنوان می‌کند و خواهان رفع آن‌ها می‌شود. اکنون اتفاقی که در حال رخ دادن است این است که مجری ذیصلاح حذف‌شده و ناظر باید به‌جای مجری، ایرادات و مشکلات ساختمان را با پیمانکار یا هیئت‌مدیره در جریان بگذارد؛ آن پیمانکار یا صلاحیت نداشته یا سرعت ساخت به جهت منافع برایش مهم است چه برسد به هیئت‌مدیره تعاونی‌ها، زیرا مهارت و تخصص لازم در این رابطه را ندارند. ناظر اگر نتواند با پیمانکار صحبت کند باید با فردی که هزینه ساختمان را بر عهده دارد مشکلات فنی مطرح را نماید که او تخصص ندارد.

اولیا زاده ادامه داد: اینکه چرا یک ساختمان باوجود اشکالات اما بازهم به امضا و تائید مهندس ناظر می‌رسد را باید با شخص ناظر صحبت کرد که بر چه اساس این کار را انجام می‌دهد! انتقاد به ناظر همانند این است که به پزشک بگوییم که چرا باوجود عدم پرستار و دارو، بیمار را عمل کرده‌ای؟ نمی‌توان این انتقاد را داشت، زیرا آن پزشک به‌اندازه وسعی که داشت، وظیفه داشته که به بیمار رسیدگی کند. گویا موضوع نظارت در کشور زیاد مهم نیست به‌عنوان‌مثال نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها و مؤسسات که ما هنوز شاهد تجمعات مال‌باختگان در خیابان‌ها هستیم و موارد بسیار دیگر.

منوچهر اولیا زاده در ادامه تصریح کرد: بالاخره این هم شرایط کشور ما است، خانه‌ها باید ساخته شود برای زندگی و مردم به دلیل بیکاری باید سپرده کنند و از سودش زندگی کنند و... اکنون هم در حال مشاهده عواقب این‌گونه شرایط هستیم. بسیاری از ساختمان‌ها تخریب می‌شوند زیرا در چارچوب قانونی خودساخته نشده‌اند. سپرده مردم از بین می‌رود و مقصر اصلی در این اتفاقات دولت است که با عدم‌ نظارت صحیح بر اجرای قانون، روندی را انتخاب می‌کنند که بودجه ساخت به دست افرادی ناآگاه و بدون تخصص سپرده شود که ساخت‌وساز را بر عهده بگیرند.

این مهندس ناظر بابیان اینکه باید به مهندسین ناظر ابزار لازم برای نظارت داده شود، خاطرنشان کرد: مجری ذی‌صلاح، پیمانکار صلاحیت‌دار، مصالح باکیفیت و... باید وجود داشته باشد. چرا در این مملکت باید مصالح غیرفنی و نامرغوب تولید شود؟ باید سؤال شود هیئت‌مدیره یا دارندگان سرمایه ساخت چگونه پیمانکار ضعیف را روی کار می‌آورند؟ پیمانکاران اصلاً بر چه اساسی مصالح بی‌کیفیت را خریداری می‌کنند؟ کارخانه بتن به چه علت بتن بی‌کیفیت تولید می‌کند؟ ما باید این اتفاقات را ریشه‌یابی کنیم، مهندس ناظر آخرین مهره این چرخه است.

منوچهر اولیا زاده بابیان اینکه حدود 70 درصد از ساختمان‌های مسکن مهر با همین روش و نظارت ساخته‌شده‌اند، تصریح کرد: تهران و حومه تهران تا حدودی وضعیت بهتری دارند، اما اطمینان دارم که وضعیت ساختمان‌های مسکن مهر در شهرستان‌ها بسیار فاجعه‌بارتر است. قطعاً اگر فاصله مرکز زلزله کمتر بود، با تخریب و تلفات بیشتری روبه‌رو بودیم و حتی ساختمان‌های شخصی‌ساز هم که در عکس‌ها نشان می‌دهند هم تخریب می‌شد.

اولیا زاده در آخر یادآور شد: اگر بودجه ساخت در اختیار اهلش قرار بگیرید و ساخت‌وساز هم در اختیار پیمانکار صلاحیت‌دار و نظارت مستمر به مجری ذیصلاح و نظارت به مهندس صلاحیت‌دار سپرده شود، قطعاً کمتر شاهد اتفاقات دل‌خراش خواهیم بود. مردم کشور ما لیاقتشان بیش از آن چیزی است که فکر می‌کنید.
نظرات شما
پیشخوان