تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۲۴ آبان ۱۳۹۶
یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

انتصابات فامیلی صندوق‎های بازنشستگی را به مرز ورشکستگی کشاند/صندوق‌های بازنشستگی حیات خلوت دولت‌ها شده‎اند

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه می‌گوید که صندوق بازنشستگی سال‌هاست که دچار مشکل است، دولتمردان همواره به دلیل بی‌زبان بودن صندوق و نداشتن یک مسئول و مدیر کار بلد، به صندوق دست‌درازی می‌کنند تا جایی که امروزه صندوق را در مرز نابودی قرار داده‌اند.
رویداد۲۴عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه می‌گوید که صندوق بازنشستگی سال‌هاست که دچار مشکل است، دولتمردان همواره به دلیل بی‌زبان بودن صندوق و نداشتن یک مسئول و مدیر کار بلد، به صندوق دست‌درازی می‌کنند تا جایی که امروزه صندوق را در مرز نابودی قرار داده‌اند.

صندوق‎های بازنشستگی در آستانه ورشکستگی؛ قطعاً این خبر را بارها و بارها و بارها از رسانه‌های دیداری و نوشتاری شنیده و دیده‌اید. صندوق‌های که حقوق و مستمری بخش زیادی از نیروهای بازنشسته را تامین می‌کند.

بحران ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی قطعاً یکی از چالش‌های مهم و اساسی اقتصاد کشور است. با جرات می‌توان گفت که تمامی صندوق‌های بازنشستگی با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند و بسیاری از آن‌ها هم در آستانه نابودی و فروپاشی قرارگرفته‌اند.

سال‌هاست که دولتمردان بدون هیچ حساب‌وکتابی و به دلیل کسری‌ بودجه، از این صندوق وام می‌گیرند و بازهم به دلیل بی‌حساب‌وکتاب بودن، بدهی خود با صندوق را تسویه نمی‌کنند. این بدهی‌های کلان به‌عنوان یک بدعت بد، نسل به نسل به دولت‌ها منتقل می‌شود و هر دولت صندوق را با بدهی بیشتری به دولت بعد واگذار می‌کند. درصد بالایی از منابع مالی را عموماً دولت‌ها تامین می‌کنند و پرداخت مستمری بخش زیادی از بازنشستگان بر عهده دولت است.

به‌طور مثال، در صندوقِ بازنشستگیِ کشوری، پرداخت 76 درصد از مستمری‌ها بر عهده دولت است و اگر دولت از منابع بودجه، کسری صندوق را تأمین نکند، صندوق ورشکسته خواهد شد. به عبارتی ورشکستگی این صندوق برابر است با بلاتکلیفی ۱ میلیون و ۲۶۸ هزار بازنشسته! صندوق تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، ۶۷۰ هزار بازنشسته دارد و ۹۸ درصد مستمری پرداختی خود را با کمک دولت تسویه کرده است. صندوق کارکنان فولاد و غیره نیز با مشکلات جدی و عمیقی مواجه شده‌اند که اگر سریعاً یک‌راه حل مناسب برای خروج از بحران آن‌ها ارائه نشود، شاهد اتفاقی ناگوار در این صندوق‌ها خواهیم بود.

می‌گویند صندوق‌های بازنشستگی، حیات خلوت دولت‌ها شده است. شاید پر بیراه هم نباشد اگر بگوییم مسبب اصلی بحران صندوق‌ها فقط دولت‌ها و سوء مدیریت آن‌ها است. هر دولتی که بر سرکار می‌آید ابتدا نزدیکان خود را در این صندوق مشغول به کار می‎کنند و برای هرکدام یک سمتی در نظر می‌گیرند؛ سپس هرکجا که با مشکلی از نوع مالی مواجه شدند، دستشان را به‌سوی صندوق دراز کرده و مبالغ موردنیاز خود را برمی‌دارند. گویی این روش به یک‌رویه عادی برای دولتمردان تبدیل‌شده است.

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که اگر مسئولین و دولتمردان، چاره‌ای برای این صندوق‌ها نیندیشند و به‌نوعی دستشان را از صندوق کوتاه نکنند، در یک دهه آینده با مشکلات عظیمی در خصوص صندوق بازنشستگی مواجه خواهیم بود که تبعات و مشکلات بسیاری را هم در پی خواهد داشت.

عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ با اشاره به مشکلات ایجادشده پیرامون صندوق بازنشستگی، گفت: صندوق بازنشستگی یک صندوق بی‌زبان و راحتی است که هر دولتی که روی کار می‌آید به آنجا بدهکار می‌شود و نه‌تنها بدهی خود را به صندوق نمی‌دهد، بلکه سعی دارند تا بازهم از صندوق برداشت کنند.

یوسفیان بابیان اینکه برداشت از صندوق بازنشستگی، راحت‌ترین کار ممکن برای مسئولین است، تصریح کرد: برداشت از این صندوق نیاز به مصوبه مجلس و جای دیگری ندارد و همیشه هم هزاران میلیارد تومان به صندوق بدهکار هستند. صندوق بازنشستگی مشکلات بسیار شدیدی دارد و اگر ساماندهی نشود ما آینده خطرناکی را برای صندوق پیش‌بینی می‌کنیم.

این نماینده مجلس بابیان اینکه صندوق بازنشستگی بازار آن‌چنانی ندارد که بخواهد ورشکست شود، خاطرنشان کرد: کل اموال صندوق را اگر بفروشند شاید بتوانند حقوق یک الی دو ماه را پرداخت کنند. به‌هرحال صندوق درآمد و هزینه‌هایی را هم دارد؛ این صندوق متعلق به بازنشسته‌ها است و نباید تا این اندازه پولش به تاراج می‌رفت.

یوسفیان ملا ادامه داد: برخوردهای نامناسبی که با صندوق صورت گرفت، باعث شد صندوق بازنشستگی به این روز بیافتد، دولت‌ها نباید با پس ندادن بدهی‌های خود، صندوق را به این روز می‌انداختند.

نماینده مردم آمل بابیان اینکه، صندوق بازنشستگی به‌نوعی به حیات خلوت دولت‌ها تبدیل‌شده است، تصریح کرد: سوء مدیریت‌ها و انتصابات فامیلی تأثیرات بسیار منفی و زیان باری را بر صندوق وارد کرده و آنها را به مرز ورشکستگی رسانده است. قطعاً و یقیناً اگر صندوق یک مدیری داشت که بی‌تعارف به دولت می‌گفت که کمی دستش را از صندوق کوتاه کند، این بلاها به سر صندوق نمی‌آمد؛ اما همواره متصدیان صندوق در قبال تعرضات به صندوق سکوت می‌کردند و باعث شد تا امروزه صندوق به مرز نابودی برسد.

یوسفیان ملا ادامه داد: فقط دولت می‌تواند مشکلات صندوق را حل کند. ما هرسال در زمان بودجه به دولت می‌گوییم بدهی‌های خود به صندوق را پس بدهید، اما متأسفانه این اقدام صورت نمی‌گیرد.
نظرات شما
پیشخوان