تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۲۵ آبان ۱۳۹۶

آمار دقیق تخریب بزودی اعلام می شود

دبیر کارگروه ملی زلزله می‌گوید مشاهدات ما نشان می‌دهد در منطقه زلزله زده و حتی در شهرهایی که از کانون زلزله دور هستند تخریب مسکن‌های مهر به‌طور متمایزی نسبت به ساختمان‌های دیگر نمایان است. نظارت، اجرا،انتخاب محل، سیستم ساخت و ساز و مصالح بی‌کیفیت عواملی هستند که دست به دست هم داده‌اند تا مسکن مهر ساختمان‌هایی بی‌کیفیت با درصد ایمنی پایین ارزیابی شود.

رویداد۲۴-دبیر کارگروه ملی زلزله می‌گوید مشاهدات ما نشان می‌دهد در منطقه زلزله زده و حتی در شهرهایی که از کانون زلزله دور هستند تخریب مسکن‌های مهر به‌طور متمایزی نسبت به ساختمان‌های دیگر نمایان است. نظارت، اجرا،انتخاب محل، سیستم ساخت و ساز و مصالح بی‌کیفیت عواملی هستند که دست به دست هم داده‌اند تا مسکن مهر ساختمان‌هایی بی‌کیفیت با درصد ایمنی پایین ارزیابی شود.وزیر راه و شهرسازی در پی وقوع زلزله در کرمانشاه، دستور تحقیق درباره آسیب‌دیدگی ساختمان‌های جدیدالاحداث و بویژه ساختمان‌های مسکن مهر را صادر کرد. در متن نامه عباس آخوندی، وزیر راه، مسکن و شهرسازی خطاب به محمد شکرچی‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آمده که «نظر به رخداد زلزله بزرگ در استان کرمانشاه و با توجه به خسارت وارده به ساختمان‌های منطقه و آسیب‌دیدگی ساختمان‌های جدیدالاحداث و بویژه ساختمان‌های مسکن مهر و نظر به دستور معاون اول محترم ریاست‌جمهوری جهت بررسی و ارزیابی دقیق این آسیب‌دیدگی‌ها و خسارات، بدینوسیله به جنابعالی مأموریت داده می‌شود تا با استفاده از توان تخصصی بخش‌های پژوهشی آن مرکز و با هماهنگی معاونت مسکن و ساختمان، موضوع را با جدیت مورد بررسی قرار داده و نتیجه را اعلام کنید.»
علی بیت الهی، رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه و شهرسازی که در استان کرمانشاه حضور دارد در خصوص میزان تخریب ساختمان‌ها در مناطق زلزله زده گفت: 7 هزار و 500 واحد در این منطقه به‌طور صددرصد تخریب شده است و آسیب دیدگی بقیه ساختمان‌ها بین 20 تا 70 درصد است که شامل ترک دیوار و ریزش غالب نماهای سنگی می‌شود که بسیار مشهود است.
بیت الهی تخریب مسکن مهر را نسبت به ساختمان‌های دیگر گسترده نام برد و گفت در شهری مانند اسلام آباد که نسبت به سرپل ذهاب از کانون زلزله دور است 3 هزار مسکن مهر آن تخریب شده است و در حال حاضر هیچ واحدی ایمن نیست و مردم ساکن این واحدها تخلیه شده‌اند حتی در چند بلوک طبقات پایین کاملاً ریزش داشته است که موجب تخریب بلوک شده است.
بیت الهی گفت: هنوز آمار تفکیکی از اینکه تعداد مسکن مهر تخریب شده چه درصدی از کل تخریب‌ها را شامل می‌شود نداریم اما در روزهای آینده آمار دقیقاً مشخص می‌شود. آنچه مشهود است تخریب و مرگ و میر در این واحد‌ها زیاد است. به گفته بیت الهی بیمارستان نوساز اسلام آباد غرب که 5 ماه از تحویل آن می‌گذرد، پس از زلزله به طور عمده تخریب شده است به طوری که دیوارهای حائل و نمای این بنا ریزش داشته و تعدادی از ستون‌های ساختمان شکسته است. این در حالی است که شتاب زلزله به قدری نبوده که باعث شکسته شدن ستون‌های یک ساختمان شود اما بیمارستان تنها ساختمانی است که تخریب و فروریزش آن در شهر اسلام آباد بسیار زیاد است. در حالی که طبق آیین نامه مقررات ملی ساختمان و زلزله بیمارستانها از ساختمانی‌هایی هستند که در حوادث نباید آسیبی ببینند.
در ساخت مسکن مهرسهل‌انگاری شده است
محمد رضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز با بیان اینکه در ساخت مسکن مهر سهل‌انگاری شده است، گفت: مدیران دخیل در ساخت مسکن مهر باید در مجلس به مردم پاسخ دهند. میزان تخریب واحدهای مسکن مهر بسیار گسترده است. مدیران مقصر و سهل‌انگار فارغ از اینکه در چه دوره‌ای در حوزه ساخت مسکن مهر تصمیم گیر بوده‌اند، باید پاسخگو باشند و به طور قطع باید در مجلس توضیح دهند. رضایی ادامه داد: ساکنان مسکن مهر از اقشار ضعیف جامعه هستند و در حالی که هنوز اقساط تسهیلات خرید مسکن مهر را تمام نکرده‌اند که اقساط تسهیلات مرمت و تعمیرات را هم باید بپردازند. بیمارستان آخرین ساختمانی است که در این سوانح باید تخریب شود اما متأسفانه شاهد تخریب گسترده یک بیمارستان نوساز در اسلام آباد غرب هستیم.
تخریب 30 هزار و 500 واحددر 9 شهرستان
مجید جودی مدیرکل بازسازی و نوسازی بنیاد مسکن در برآوردها از تخریب ساختمان‌ها در 9 شهرستان استان کرمانشاه گفت: 4 هزار و 500 واحد شهری و 11 هزار واحد روستایی نیاز به احداث مجدد دارند و 15 هزار ساختمان در شهرها و روستاها نیاز به تعمیر دارند. وی افزود: 100 گروه کارشناسی برای ارزیابی خرابی‌ها در منطقه مستقر هستند و 6 ستاد معین استانی و یک ستاد کل نیز در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه با تمامی تجهیزات و نیروی انسانی در حال مستقر شدن هستند. در حال حاضر ارزیابی‌ها شروع شده است.
آماری در مورد جانباختگان مسکن مهر در مناطق زلزله زده ارائه نشده است
در حالی که رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه و شهرسازی از آمار بالای تلفات مربوط به بخش مسکن مهر سخن می‌گوید و البته می‌گوید آمار دقیقی از میزان مرگ و میر مربوط به این واحدها نداریم، فرشاد صالحی، رئیس اداره روابط عمومی راه و شهرسازی کرمانشاه، آمار 2 نفر فوتی مسکن مهر را تکذیب کرده و می‌گوید هنوز معلوم نیست که میزان تلفات در این واحد‌ها چقدر است. فرشاد صالحی، رئیس روابط‌عمومی اداره راه و شهرسازی کرمانشاه در گفت‌و‌گو با برنا با اشاره به برخی آمارها از مرگ 2 نفر از ساکنان مسکن مهر در مناطق زلزله زده گفت: هیچ آماری از تعداد جانباختگان مسکن مهر فعلاً وجود ندارد. حتی خسارت مالی هم برآورد نشده است و عملیات آواربرداری ادامه دارد. اصولاً ارائه آمار از تعداد جانباختگان وظیفه اداره روابط عمومی و بنده نیست. لذا انتشار اخبار در این خصوص از قول خود را تکذیب می‌کنم. ارائه آمار در مورد تعداد جانباختگان و میزان خسارات منوط به پایان عملیات آواربرداری است. ضمن اینکه این امر توسط ادارات ذیربط انجام خواهد شد.
نظام مهندسی و سازمان استاندارد از مسکن مهر کنار گذاشته شدند
حسن قربان خانی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه پروژه‌ مسکن مهر از مسیر نظام مهندسی طی نشده است، اعلام کرد: پروژه مسکن مهر از طریق وزارت راه و شهرسازی وقت مدنظر قرار گرفته و از مسیر نظام مهندسی طی نشده است. ما نمی‌دانیم دراین پروژه‌ها چه کسانی مهندسان ناظر بودند و از این مسأله بی‌اطلاع هستیم. این پروژه قراردادی سه جانبه بین دولت، بانک‌ها و تعاونی‌ها بوده که دولت در آن زمان تنها قصد داشته با تسریع امور و صرف هزینه‌های کمتر برای مردم خانه‌سازی کند.
۹۷ درصد آسانسورهای مسکن مهر استاندارد نبود
همچنین مسلم بیات مدیر کل سازمان استاندارد استان تهران اعلام کرد: در بازرسی‌هایی که آذر ماه ۹۲ از آسانسورهای مسکن مهر صورت گرفت، متوجه شدیم حدود ۹۷ درصد این آسانسورها غیراستاندارد هستند؛ هرچند که قرار شده وضعیت آنها بهبود پیدا کند.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان