تاریخ انتشار: ۱۶:۴۳ - ۲۵ آبان ۱۳۹۶

همه آن چه باید در مورد قرعه‌کشی ایران در جام‌جهانی بدانید

سیدبندی ها چگونه اند؟ چرا گروه ایران با حضور در سید سوم هم سخت می شود؟ حضور در سید سوم چه سودی برای ایران داشت؟ ساده ترین گروه کدام است؟ سخت ترین گروه چطورمی شود؟ ایران چطور ممکن است صعود کند؟ و...

رویداد۲۴-سیدبندی ها چگونه اند؟ چرا گروه ایران با حضور در سید سوم هم سخت می شود؟ حضور در سید سوم چه سودی برای ایران داشت؟ ساده ترین گروه کدام است؟ سخت ترین گروه چطورمی شود؟ ایران چطور ممکن است صعود کند؟ و...تیم ملی ایران روز دهم آذر هم گروه هایش در مسابقات جام جهانی را خواهد شناخت. اما با توجه به این که سیدبندی ها مشخص شده و نزدیک به دو هفته تا قرعه کشی باقی مانده نکات مهمی را لازم است در این مورد بدانیم.

، ساده ترین گروهی که می توانیم در آن قرار بگیریم کدام است؟ برای پیدا کردن جواب این سوال باید اطلاعاتی داشته باشیم . اطلاعاتی که از جواب سوالاتی مشابه به دست می آیند.سوالاتی مثل : سیدبندی ها چگونه اند؟ چرا گروه ایران با حضور در سید سوم هم سخت می شود؟ حضور در سید سوم چه سودی برای ایران داشت؟ ساده ترین گروه کدام است؟ سخت ترین گروه چطورمی شود؟ ایران چطور ممکن است صعود کند؟ و... جواب این سوالات در این گزارش هست.

 

سیدها چگونه اند ؟


سید بندی و گلدان گذاری جام جهانی از دوره قبل تغییر کرده است. این دوره تیم ها براساس رتبه فیفا سید بندی شده اند و گلدان ها هم برخلاف دوره قبل بر اساس همان سیدبندی است. شما در زیر تیم های حاضر در هر گلدان را می بینید
سید یک : روسیه (میزبان)، آلمان، برزیل، لهستان، بلژیک، آرژانتین، فرانسه و پرتغال
سید دو: اسپانیا، انگلیس، کلمبیا، سوییس، مکزیک، اروگوئه، کرواسی و پرو
سید سه: ایران، سوئد، تونس، مصر، سنگال، کاستاریکا، ایسلند و دانمارک
سید چهار: استرالیا، ژاپن، نیجریه، مراکش، عربستان، کره جنوبی، پاناما و صربستان

 

چرا گروه ایران در سید سوم هم سخت می شود؟


ما باید می توانستیم به عنوان تیم سید سوم گروه ساده تری داشته باشیم اما براساس قوانین فیفا تیم های حاضر در یک کنفدراسیون نباید در یک گروه قرار بگیرند. پس براین اساس همه تیم های آسیایی از سید چهارم برای همگروهی ایران حذف می شوند. به این صورت .ایران فقط می تواند با صربستان ، نیجریه ، مراکش و پاناما هم گروه شود که از قرار به غیر از پاناما جز سخت ترین قرعه های سید چهار هم هستند. اگر همین امروز قرار باشد تیم ها از سید چهار هم گروه بردارند همه ابتدا سراغ عربستان می روند بعد پاناما بعد استرالیا بعد کره و ژاپن و بعد تیم های دیگر . اما به هرحال اینجا جام جهانی است و تیم هایی مانند ایتالیا و هلند از رسیدن به آن بازمانده اند و قاعدتا قرعه ساده ساده معنی ندارد.

حضور در سید سوم چه سودی برای ایران داشت؟


شاید تصور کنید که سید سوم برای ایران ضرر هم داشت اما این طور نیست . برا ی اثبات این ادعا باید ایران را به جای یک تیم سید چهارمی بگذاریم و ان وقت گروه های احتمالی را بررسی کنیم .
برزیل اسپانیا سوئد نیجریه
آرژانتین انگلیس دانمارک مراکش
فرانسه کلمبیا ایسلند عربستان
همان طور که می بینید گروه های تیم های سید چهارم بسیار سخت تر می تواند باشد از گروه ایران و همین مساله نشان می دهد که حضور در سید سوم لزوما ضرر نداشته اما آن طور که انتظار داریم گروه آسان شود خب شدنی نیست و در جام جهانی برای صعود باید زحمت کشید.

ساده ترین گروه کدام است؟


اگر قرار باشد ساده ترین گروه احتمالی مسابقات را بررسی کنیم میشود از هر سید تیم ساده را کنار هم گذاشت و ساده ترین را پیدا کرد. روسیه - پرو - ایران - پاناما این گروه قطعا ساده ترین گروه جام است. تیم روسیه هرچند سه گل به اسپانیا زده اما نه در مقدماتی جام جهانی شرکت کرده و نه آمادگی تیمی حتی مانند لهستان را دارد. از نظر اسمی و آمادگی روسیه ضعیف ترین است پرو از پلی آف آمده وقطعا ضعیف ترین سید دویی است پاناما هم که دیگر مشخص است برای ایران ساده ترین است. اما این گروه برای ایران دست نیافتنی است و حدود دو یا سه درصد احتمال دارد که این گروه انتخاب شود.

سخت ترین گروه چطورمی شود؟


هرچند یک گروه مشخص باز هم حدود دو یا سه درصد احتمال دارد اما گروه سخت به چندحالت ممکن است.مثلا گروه های پایین را که نگاه کنید متوجه می شوید که 3 گروه بسیار سخت برایش ممکن است
آلمان - اسپانیا - نیجریه - ایران
برزیل - اسپانیا - صربستان - ایران
فرانسه - انگلیس - مراکش - ایران
هرچند این گروه ها سخت است اما به این معنی نیست که سایر گروه ها هم راحت است . در اصل می شود این طور برداشت کرد که این گروه ها از نظر اسمی و قدرتی سخت هستند. شاید این توضیح لازم باشد که تیم هایی مانند آلمان فرانسه و اسپانیا هم از نظر اسمی و هم از نظر قدرتی هم گروه سختی به حساب می آیند.

 

ایران چطور ممکن است صعود کند؟


ایران اگر می خواهد به مرحله بعد صعود کند به تیم سید یک قدرتمند ، تیم سید دوم متوسط و تیم سید چهارم ضعیف نیاز دارد.یعنی برخلاف تصور تیمی مانند روسیه هم گروه خوبی نیست. مثلا روسیه اگر تیم سید یک گروه شود و ما بتوانیم از این تیم امتیاز بگیریم تیم دوم گروه حالا چه کرواسی باشد چه انگلیس هم می تواند امتیاز بگیرد و چه بسا بتواند روسیه را شکست دهد آن وقت ایران برای صعود به جام جهانی نیاز دارد که تیم دوم گروه را ببرد. در این شرایط اگر تیم سید یک قدرتمند باشد و از ایران و تیم دوم سه امتیار را بگیرد ما این شانس را داریم که با شکست با تفاضل گل کمترنسبت به تیم دوم.با 4 امتیاز صعود کنیم. یعنی مثلا ازآلمان1-0 شکست بخوریم مقابل سوییس 0-0 کنیم و پاناما را شکست دهیم و سوییس به خاطر شکست با گل بیشتر مقابل آلمان جایش را به آلمان بدهد. در چنین صورتی گروه زیر گروه خوبی به حساب می آید.
آلمان(فرانسه) - سوییس(پرو) - پاناما - ایران

 

نکته مهم : قرعه کشی مسابقات از سید اول شروع می شود و زمانی که نوبت گلدان ایران می شود همه گروه ها تیم های اول و دوم شان را شناخته اند. با توجه به این نکته اگر ایران در گروهی قرار گیرد که دو تیم اروپایی در آن هستند دیگر صربستان هم گروهش نخواهد شد. وشانس هم گروهی اش با پاناما افزایش پیدا می کند اما اگر در گروهی باشد که یک تیم اروپایی دارد 50 درصد شانس هم گروهی با صربستان وجود دارد و از آنجایی که صربستان سخت ترین هم گروهی سید چهار به حساب می آید شانس سخت شدن قرعه افزایش پیدا می کند. البته با توجه به 14 تیم اروپایی که در مسابقات هستند دوگروه با حضور فقط یک تیم اروپایی قرعه کشی می شوند و سایرگروه ها حتما دو تیم اروپایی خواهند داشت.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان