تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۲۶ آبان ۱۳۹۶
نماینده کرمانشاه در مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد:

آمار کشته‎های زلزله ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر بیشتر از آمار رسمی است/ اقلام کمکی به درستی میان مردم توزیع نمی‌شود

جاسمی نماینده مردم کرمانشاه بر این عقیده است که بسیاری از لوازم موردنیاز مردم آسیب‌دیده در زلزله غرب کشور تهیه‌شده است؛ اما نبود توزیع مناسب در خصوص اقلام کمکی، باعث شده تا به بسیاری از مردم خصوصاً روستاییان از این لوازم بی نصیب بمانند.
رویداد۲۴جاسمی نماینده مردم کرمانشاه بر این عقیده است که بسیاری از لوازم موردنیاز مردم آسیب‌دیده در زلزله غرب کشور تهیه‌شده استاما نبود توزیع مناسب در خصوص اقلام کمکی، باعث شده تا به بسیاری از مردم خصوصاً روستاییان از این لوازم بی نصیب بمانند.

زلزله یکشنبه‌شب، تقریباً تمامی غرب کشور را لرزاند، اما بیشترین آسیب را مردم استان کرمانشاه دیدند. مردمی که حالا با آمدن سرما، روزهای سخت و طاقت‌فرسایی را در پیش رودارند.

زلزله کرمانشاه، نمایش قدرت، وحدت و همدلی مردم ایران بود. از همان ساعات ابتدایی وقوع زلزله مردم شخصاً یا با ایجاد کمپین‌های مختلف، سعی کردند تا اقلام موردنیاز مردم زلزله‌زده را تهیه کنند. از چادر و پتو تا آب و کنسرو و پوشاک برای کودکان.

این روزها اما آن چیزی که از مناطق زلزله‌زده به گوش می‌رسد، توزیع نامناسب اقلام و محموله‌های انسان دوستانه است. هر محموله‌ای که می‌رود در میان برخی از مردم توزیع می‌شود و برخی دیگر در انتظار لوازم کمکی می‌مانند. البته نبود یک‌نهاد مناسب برای توزیع این اقلام کمکی هم بی‌تأثیر نیست. شاید در این مورد هم بتوان به همان بی‌اعتمادی مردم به نهادهای رسمی اشاره کرد.

مردم هرکدام شخصاً سعی دارند تا لوازم موردنیاز را به دست زلزله زدگان برسانند اما همین موضوع باعث شده تا انتقادات در خصوص توزیع اقلام موردنیاز، بالا بگیرد و بیش از هرکسی، مردم آسیب‌دیده را مورد رنج قرار دهد.

سید قاسم جاسمی، نماینده مردم کرمانشاه در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به آخرین وضعیت مناطق زلزله گفت: برخلاف نظر مسئولینی که با کیف سامسونت اینجا می‌آیند، اما ما متأسفانه همچنان در خصوص توزیع مواد موردنیاز آسیب دیدگان، مدیریت درست و خاصی نمی‌بینیم. اکثر روستاها امکانات در اختیارشان قرار نگرفته است.

جاسمی بابیان اینکه اکنون در مناطق زلزله‌زده یک وحدتِ فرماندهی وجود ندارد، تصریح کرد: در شهرستان‌های مانند ثلاث باباجانی ضعف مدیریتی وجود دارد. بالاخره زحمت‌ها کشیده شده است اما اکثر روستاهای ما هنوز فاقد آب، برق و گاز هستند. مردم در اینجا با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند و در آینده هم مشکلاتشان بیشتر خواهد شد.

این نماینده مجلس ادامه داد: اگر ما و سایر مسئولین به مشکلات این مردم توجهی نداشته باشیم در آینده با فاجعه‌ای بدتر از زلزله مواجه خواهیم بود.

جاسمی با اشاره به اولویت و نیازهای مردم زلزله‌زده کرمانشاه، خاطرنشان کرد: اولین نیاز مردم این منطقه، همچنان چادر است. بعد از چادر، پتو و سایر مایحتاج خوراکی مانند آب آشامیدنی و غذا است. اکنون تمام ایران پشت سر این مردم قرار دارند اما زمانی که توزیع اقلام درست صورت نگیرد، یعنی هیچ کاری صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی، در ادامه تصریح کرد: اکنون نیروهای امدادی ارتش، هلال‌احمر و سپاه در حال فعالیت هستند. البته برخی از سودجویان در همان روزهای اولیه کامیون‌هایی که اقلام موردنیاز مردم را می‌آوردند را سرقت می‌کردند اما اکنون امنیت تا حدودی برقرارشده است.

این نماینده مجلس با اشاره به تناقض‌های موجود در خصوص آمار دقیق کشته‌های زلزله روز یکشنبه، گفت: یک آمار همانی است که پزشک قانونی با حضور در شهرستان‌ها و روستاها و با معاینات، اعلام می‌کنند؛ آمار دیگری هم که وجود دارد متعلق به برخی از روستاها است که زمانی که اجساد را از زیر آوار بیرون آوردند خودشان و بدون مجوز دفن کردند؛ و باید این آمار به آمار اصلی اضافه شود. آمار دقیق کشته‌ها فکر می‌کنم در حدود 200 الی 300 نفر بیش از آن چیزی باشد که به‌صورت رسمی اعلام‌شده است.
نظرات شما
پیشخوان