تاریخ انتشار: ۱۷:۴۳ - ۲۷ آبان ۱۳۹۶

تجمع زیمبابوه ای ها در سراسر جهان برای استعفای موگابه

زیمبابوه ای های سراسر جهان به اتفاق خواستار استعفای رابرت موگابه رئیس جمهور کشورشان شدند.

رویداد۲۴-زیمبابوه ای های سراسر جهان به اتفاق خواستار استعفای رابرت موگابه رئیس جمهور کشورشان شدند.

با برگزاری تظاهراتی سراسری با عنوان 'برای زیمبابوه ای جدید' خواستار خاتمه مقاومت موگابه برای برکناری از قدرت شدند.

این پایگاه خبری در گزارشی از بولاوایو، دومین شهر این کشور اعلام کرد که مردم این شهر به همراه مردم پایتخت و برخی شهرهای دیگر زیمبابوه امروز با حضور در خیابان‌ها با تکان دادن پرچم و خواندن سرود جمعی، سقوط احتمالی موگابه را جشن گرفتند.

آنها که همچون همه اقوام بومی قاره آفریقا غم و شادی خود را با رقص و پایکوبی بیان می کنند، امروز با در دست داشتن دست نوشته هایی خواستار همراهی ارتش زیمبابوه با مردم این کشور و مقاوت آنها در برابر خواست موگابه 93 ساله برای تحقق خواسته تاریخی شان برای کنار زدن رئیس جمهوری که نزدیک به 4 دهه در مسند قدرت تکیه زده است، شدند.

این شبکه صوتی و تصویری همچنین در گزارشی از پرتوریا، پایتخت آفریقای جنوبی که میزبان حدود 5 میلیون مهاجر زیمبابوه است، اعلام کرد که این دسته از پناهجویان زیمبابوه ای نیز امروز در همبستگی با هم وطن های خود در مقابل عمارت اتحادیه آفریقای جنوبی در مرکز این شهر جمع شدند تا همصدا با آنها سهم خود را برای برکنار رئیس جمهوری کشورشان ادا کرده باشند.

این گزارش همچنین از برگزاری تظاهراتی مشابه زیمبابوه ای های کیپ تاون، دومین پایتخت آفریقای جنوبی خبر داد و افزود: این دسته از تظاهرات کنندگان که تعدادشان از 500 نفر فراتر می رفت عمدتا با در دست داشتن دست نوشته هایی با تصویر 'موگابه باید برود' شعارهایی را سر می دادند که حکایت از همراهی آنها با فرماندهان ارتش کشورشان است، فرماندهانی که تا هفته گذشته از حکومت موگابه حمایت می کردند، اما امروز در کنار مردم قرار گرفتند.

برخی از تظاهرات کنندگان پرتوریا در گفت وگو با تایمز آفریقای جنوبی اعلام کردند که قرار است امروز با صدور بیانیه ای از جاکوب زوما رئیس جمهور آفریقای جنوبی بخواهند برای حل و فصل مسالمت آمیز روند انتقال قدرت از موگابه به نمایندگان مردم نقش بیشتری بازی کنند.

گزارش های دیگر نیز حاکی است که تظاهرات مشابهی در شهرهای ویندهوک، پایتخت کشور همسایه نامبیا، بلفاست، پایتخت ایرلند و نیز لندن پایتخت انگلیس در اروپا در حال برگزاری است.

گزارش تلویزیون اس ای بی سی آفریقای جنوبی نیز حاکی است که مردم هراره، امروز قرار گذاشتند ضمن حفظ اتحاد ملی، حمل و نقل عمومی در سطح شهر را بصورت رایگان انجام دهند.

گزارش رسانه های منطقه ای و بین المللی از هراره حاکی است که تظاهرات امروز این شهر نه تنها از سوی ارتش، بلکه از طرف احزاب، گروه های سیاسی، جامعه مدنی و کهنه سربازان این کشور که روزی همرزم موگابه بودند مورد حمایت قرار گرفت.

این درحالی است که گزارش رسانه های زیمبابوه، منطقه ای و بین المللی از کنترل کامل اوضاع این کشور توسط ارتش زیمبابوه خبر می دهند.
این گزارشات حاکی است که ارتش این کشور با حضور نظامی در خیابان‌ ها، کنترل اوضاع را در این کشور به دست گرفته است و حتی منازل مسکونی مقامات زیمبابوه را در محاصره خود درآورده است.

اخبار شبکه های اجتماعی این کشور نیز حاکی است که طی چند شب اخیر بارها در اطراف محل اقامت موگابه تیراندازی شده است؛ البته با این حال ارتش زیمبابوه بحران در آن کشور را موقتی اعلام و وقوع کودتا در این کشور را نیز تکذیب کرده است.

ژنرال مویو رئیس ستاد ارتش زیمبابوه چهارشنبه گذشته در نطقی که از تلویزیون ملی این کشور که از دیروز در کنترل کامل ارتش زیمبابوه است پخش شد، گفت: ارتش کودتا نکرده و بیشتر در جستجوی جنایتکاران است تا هرچه زودتر بر بحران فزاینده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور فائق آید.

ورود ارتش به صحنه سیاسی زیمبابوه به دنبال تنش های اخیر بین رابرت موگابه و فرماندهی ارتش این کشور رخ داده است، چرا که موگابه هفته گذشته امرسون منانگاگوا معاون اول خود را که از سربازان کهنه کار این کشور است از کار برکنار کرده بود.

تحلیل ها حاکی است که موگابه با کنار گذاشتن معاون و در واقع قائم مقام خود قصد دارد گریس همسر خود را به عنوان جانشین خود معرفی کند.

منبع: ایرنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان