تاریخ انتشار: ۱۴:۲۷ - ۲۸ آبان ۱۳۹۶

ژنرال خبرساز در اجلاس امنیتی جهان/ افسر ترکیه غرب را مواخذه کرد

بعد از ژنرال امریکایی که سیاست جنگی ترامپ را به چالش کشید، ژنرال ترکیه دومین چهره خبر ساز در نشست بین‌المللی امنیتی هالیفاکس» در کانادا بود.رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه به صراحت خط مشی مقام های سیاسی و نظامی اروپا و امریکا را به چالش کشاند. تا جایی که رسانه های اروپا نوشتند که ژنرال خلوصی در کانادا زبان گویای اردوغان در سرزنش غرب بود

رویداد۲۴-بعد از ژنرال امریکایی که سیاست جنگی ترامپ را به چالش کشید، ژنرال ترکیه دومین چهره خبر ساز در نشست بین‌المللی امنیتی هالیفاکس» در کانادا بود.رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه به صراحت خط مشی مقام های سیاسی و نظامی اروپا و امریکا را به چالش کشاند. تا جایی که رسانه های اروپا نوشتند که ژنرال خلوصی در کانادا زبان گویای اردوغان در سرزنش غرب بودژنرال خلوصی آکار، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه طی سخنرانی خود در «نشست بین‌المللی امنیتی هالیفاکس» در کانادا، در خصوص رسوایی اخیر در مانور نظامی ناتو در نروژ گفت: "در روزهای اخیر حادثه‌ای بسیار زشت و غیر قابل قبول از سوی یک فرد و بلکه از طرف اشخاصی با حمایت گروه تروریستی فتو اتفاق افتاد. مقامات ناتو در زمان مناسب و به شکل مناسبی به این حادثه واکنش نشان دادند. نباید اجازه دهیم که این همبستگی و هم پیمانی از سوی کسی مورد تهدید قرار بگیرد".

ادامه اظهارات وی بر اساس آناتولی بدین شرح است:

«متعاقب گذر از نظام دو قطبی شرق و غرب به سمت نظام چند قطبی و همچنین تحولات تکنولوژیک جدید در جهان، سلاح‌های مخرب‌تری ایجاد شد. این سلاح‌ها تنها در دست دولت‌ها نیست. بلکه گروه‌های تروریستی همچون فتو، داعش، پ.ک.ک، پ.ی.د، ی.پ.گ و القاعده نیز این سلاح‌ها را در اختیار دارند.

جو امنیتی پس از پایان جنگ سرد تغییر کرده و رهبری قدرتمندی برای مبارزه با تهدیدات جدید لازم است. در همین زمینه باید بگویم که استفاده از یک گروه ترویستی علیه یک گروه تروریستی دیگر و همچنین آغاز جنگ‌های نیابتی ما را به سمت تحولات خطرناکی می‌برد.

ی.پ.گ، پ.ی.د و پ.ک.ک همگی گروه‌های تروریستی از یک جنس هستند که باید به طور ویژه بر روی این گروه‌ها دقت کرد. این گروه‌ها، از سوی بسیاری از کشورها به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شوند.

- داعش هیچ رابطی با دین اسلام ندارد

برخی از کشورهای متحد ترکیه در ناتو با همکاری با گروه‌هایی مانند ی.پ.گ و پ.ی.د در سوریه که معادل و دنباله گروه تروریستی پ.ک.ک هستند، در ارتکاب جنایات جنگی شریک بوده‌اند. متاسفانه اکنون شاهد حمایت تسلیحاتی برخی متحدانمان از گروه‌های تروریستی مذکور هستیم. این تاسف برانگیز است. از سلاح‌ها و مهمات تحویل شده به ی.پ.گ/ پ.ی.د علیه شهروندان ترکیه استفاده شده است.

نگرش مبنی بر مبارزه با گروه‌های تروریستی به صورت همکاری با یک گروه تروریستی دیگر، غیرقابل درک است. همچنین ارتباط میان تروریسم و دین خاصی غیر منطقی است و داعش هیچ رابطه ای با اسلام ندارد.

ترکیه تصمیمات اتخاذ شده در مذاکرات صلح سوریه در آستانه با روسیه و ایران را پیاده‌سازی می کند. ما یگان‌های نظامی خود را در ادلب که یکی از مناطق پر از درگیری در سوریه است، مستقر کردیم. همچنین تلاش‌های ما در چارچوب عملیات سپر فرات در شمال سوریه نیز به قصد عادی‌سازی شرایط زندگی، بازگشت مردم این منطقه به شهر و دیارشان و تشکیل نهاد‌های مدیریت محلی بوده است.»

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان