تاریخ انتشار: ۲۱:۰۷ - ۲۸ آبان ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
جلسه فوق العاده وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب برگزار شد:

محکومیت ایران در نشست اتحادیه عرب با استناد به «کیهان»

وزرای خارجه عرب امروز (یک شنبه) نشست فوق العاده خود را بنا به درخواست عربستان برای بررسی چگونگی برخورد با «نقش ایران در خاورمیانه» در قاهره برگزار کردند.
رویداد۲۴وزرای خارجه عرب امروز (یک شنبه) نشست فوق العاده خود را بنا به درخواست عربستان برای بررسی چگونگی برخورد با «نقش ایران در خاورمیانه» در قاهره برگزار کردند.
 
به گزارش تابناک، امارات، بحرین و کویت درخواست عربستان برای برگزاری این نشست را تایید کرده بودند.
 
 ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب در سخنرانی افتتاحیه به تیتر روزنامه ایرانی(کیهان) درباره حمله موشکی به امارات و همچنین سخنان رئیس جمهور ایران مبنی بر نفوذ ایران در کشورهای عربی استناد کرد. 
 
 دبير کل اتحاديه عرب همچنین اضافه کرد که شليک موشک بالستيک به طرف يک پايتخت عربي از سوي يک گروه شبه نظامي، تهديد خطرناکي است.
 
احمد ابوالغیط مدعی شد: نشست ما در شرایط غیرعادی که پایتخت عربی با موشک بالستیک هدف قرار گرفته است برگزار می شود. موشکی که حوثی ها به عربستان شلیک کردند در راستای دخالت ها و ایجاد فتنه و تخریب است و در برابر ما غیر از موشک های بالستیک ساخت ایران و دشمنی آشکار نیست و اینکه پایتخت های عربی در تیر رس موشک های بالستیک ایران قرار دارد.
 
وی ادعا کرد: کشورهای عربی قادر به دفاع از ثبات خود هستند و  نمی پذیرند که در سایه ترس به سر ببرند و دخالت های ایران در این حد متوقف نشده و آخرین آن انفجار خطوط لوله در بحرین و شبکه العبدلی در کویت و دیگر اقدامات است و شواهدی درباره حمایت از شبه نظامیان مسلح در کشورهای عربی وجود دارد. مواضع مسئولان ایرانی نمایانگر سیاست ایران است و خط مشی هیمنه و سیطره است. ما این مواضع خصمانه را محکوم می کنیم و از ایران می خواهیم که از مواضع خود در قبال کشورهای عربی دست بردارد. کشورهای عربی دخالت ایران را عامل اصلی بی ثباتی در یمن از طریق تجهیز حوثی ها می دانند. تهدیدات از حد گذشته است و منطقه را به سوی سرنوشت خطرناک سوق می دهد.

 
 عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان نیز در این نشست مدعی شد:  قبول شرکت در این نشست فوری حاکی از این است که کشورهای شرکت‌کننده از خطری که اقدامات ایران برای امنیت و ثبات منطقه دارد، آگاه هستند. 

وزیر خارجه عربستان سپس به سراغ اتهام بی‌اساس ایرانی بودن موشک‌هایی که یمنی‌ها در دفاع از خود به سمت سعودی‌ها شلیک می‌کنند رفت و گفت: «موشک بالستیکی که به پایتخت کشور من شلیک شد، نشان‌گر حملات مکرر ایرانی‌ها به پادشاهی سعودی است و تاکنون شاهد شلیک هشتاد موشک بالستیک دارای هویت ایرانی از سوی عاملان ایران یعنی حوثی‌ها به سمت خود بوده‌ایم.»

جبیر در تلاش برای ایجاد حس ناامنی در میان دیگر اعضای اتحادیه عرب، در سخنانی تحریک‌آمیز گفت: «سکوت در برابر این حملات وحشیانه عوامل منطقه‌ای ایران، به نفع امنیت هیچ یک از پایتخت‌های عربی نیست.امروز از همه شما می‌خواهم که صادقانه و ثابت‌قدم در کنار مردم و کشورهایمان بایستیم و در مسیر پاسخ به اقدامات ایران، به اصول و منشور اتحادیه و قواعد بین‌الملل پایبند بمانیم.»

وزیر خارجه سعودی بدون اشاره به پتانسیل نظامی کشورش ادامه داد: «عربستان سعودی در برابر این حمله آشکار دست روی دست نخواهد گذاشت و برای دفاع از امنیت ملی و مردم خود، درنگ نخواهد کرد.»

وی افزود: «ما باید وظایف میهنی خود را بر عهده بگیریم و امنیت و ثبات کشورهایمان را در برابر سیاست تهاجمی ایران، حفظ کنیم.»

عادل الجبیر سپس مدعی شد که کشورش در 4 دهه اخیر برای ایجاد روابط دوستانه با ایران از هیچ اقدامی فروگذار نکرده و تصریح کرد: «شور من از ابتدای انقلاب (اسلامی) ایران، تلاش کرد که با این کشور در راستای ملزومات حسن همجواری و احترام متقابل، تعامل کند اما متأسفانه این ایران بود که مهر پایانی بر این تلاش‌ها زد.»

وزیر خارجه عربستان در یک موضع‌گیری تند ضد ایرانی با استفاده از الفاظ حقوقی گفت: «ایران همه قوانین، عرف، اصول و اخلاقیات بین‌المللی را زیر پا گذاشته و کماکان بر صدور انقلاب خود و بی‌احترامی به مرزهای دولت‌های دیگر ادامه می‌دهد.

پس از صحبت‌های «عادل الجبیر» علیه ایران، وزیر خارجه بحرین نیز طبق معمول همان سخنان را تکرار و ایران را به بی ثباتی در منطقه متهم کرد.

به گزارش شبکه الجزیره، خالد بن احمد آل خلیفه» در سخنانی بیشتر بخش‌های ادعاهای خود را متوجه حزب الله لبنان کرد و گفت که باید با این حزب به علت تهدید امنیت ملی کشورهای عربی مقابله کرد.

او افزود:لبنان تحت سیطره حزب‌الله است و لبنان مسئول مشارکت حزب الله در دولت این کشور است.

وزیر خارجه بحرین همچنین مدعی شد: اقدامات ایران موجب شده است تا هزاران بحرینی زخمی شوند و ما تا کنون این را تحمل کرده‌ایم و خط لوله نفتی که در منامه منفجر شد از جمله تجاوزات ایران علیه بحرین بود.

خال بن احمد با بیانی اینکه موشکی که از سوی یمن به ریاض شلیک شد، ایرانی بود،؛ گفت که این اولین تعرض هم پیمانان ایران نبود.

 پس از سخنراني شماري از وزراي امور خارجه کشورهاي عربي در قاهره، خبرنگاران، به خارج از سالن اصلي نشست هدايت شدند و جلسه پشت درهاي بسته ادامه دارد.
 
لازم به ذکر است در این نشست وزرای خارجه اکثر کشورهای عربی حضور یافتند. تنها وزیر خارجه لبنان صراحتا اعلام کرد در این نشست ضد ایرانی شرکت نخواهد کرد. قطر نیز در سطحی پایین تر از وزیر خارجه در این نشست حضور یافت.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
0
0
موشکهایی که در زمان صدام به ایران زده میشد از کجا تامین اعتبار میشد و از کدام کشور به عراق هدیه میشد و کجا تولید میشد .؟؟؟؟!!!!
نظرات شما
پیشخوان