تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۳۰ آبان ۱۳۹۶
نوبخت خبر داد:

قطع موقت کمک‎های ایران به خارج از کشور/ مواضع جهانگیری درباره مسکن مهر درست بود و شائبه سیاسی نداشت

نشست خبری امروز سخنگوی دولت ساعتی پس از پیام مهم سردار سلیمانی به رهبری انقلاب مبنی بر «پایان شجره ملعونه داعش» برگزار شد. نقطه آغاز سخنان محمدباقر نوبخت نیز به این موضوع اختصاص یافت که طی آن از هوشمندی رهبری در شناسایی هویت داعش پیش از دیگران سخن گفت و از جانب دولت از سردار سلیمانی تقدیر کرد.
رویداد۲۴نشست خبری امروز سخنگوی دولت ساعتی پس از پیام مهم سردار سلیمانی به رهبری انقلاب مبنی بر «پایان شجره ملعونه داعش» برگزار شد. نقطه آغاز سخنان محمدباقر نوبخت نیز به این موضوع اختصاص یافت که طی آن از هوشمندی رهبری در شناسایی هویت داعش پیش از دیگران سخن گفت و از جانب دولت از سردار سلیمانی تقدیر کرد.

محمدباقر نوبخت، با اشاره به پیروزی بزرگ جبهه مقاومت در مقابله با تروریسم با وجود همه سختی ها و همه نامردمی هایی که در این مبارزه از سوی تروریست ها اعمال شد، گفت: نهایتا با عنایت خداوند و با پشتیبانی ملت ها مردم بزرگ سوریه و عراق بر جبهه باطل و جنایتکار و تروریستی داعش پیروز شدند و نشان داده شد اگر ایستادگی و مقاومت صورت گیرد پایانش پیروزی است.

وی افزود: تشخیص درست و واقع بینانه مقام معظم رهبری در آغاز مبارزه با داعش را باید پاس داشت، این تشخیص زمانی صورت گرفت که تلاش می شد حرکت تروریستی داعش برعلیه دولت قانونی سوریه، به مثابه اعتراض مدنی مردم برعلیه آن کشور تعریف شود. اما با بصیرت و هوشمندی رهبر معظم انقلاب و مسئولان عالی نظام جمهوری اسلامی ایران، تشخیص داده شد که این مبارزه عده ای از مردم برای استیفای حقوق شهروندی در مقابل دولت قانونی نیست؛ بلکه آنها عده ای تروریست هستند. از این سو، خیلی ها که آن زمان تحت تأثیر این القائات جبهه خودشان را تغییر دادند و به تروریست ها پیوستند، فکر می کردند که اتفاقات لیبی تکرار می شود. اما مشخص شد آن طور نیست و نتیجه هم خلاف آن تصور بود.

نوبخت ادامه داد: باید از نیروهای وفادار و مقاوم کشورهای سوریه و عراق قدردانی شود. از نیروهای فهیم و مدافع حرم و همچنین مستشارانی که در مقابل تروریست ها و داعشی ها در عراق به حشد شعبی و نیروهای مسلح عراق از سوی ایران کمک رساندند، قدردانی کرد. دولت سپاسگزار و قدردان نیروهای مسلح به ویژه برادر فهیم، رشید، سلیم و عزیز سردار قاسم سلیمانی است که در قواره و جایگاه یک لشکر و یک نظام ایفای نقش و تعهد کرد. خداوند ایشان را به سلامت بدارد که این جایگاه تاریخی را به پاس این همه مجاهدت به نام خود ثبت کرد. ما از همه عزیزانی که برای مقابله با تروریست ها، دفاع از اسلام ناب و مقاومت، تلاش کردند تشکر می کنیم. شاکریم که پایان این مبارزه شکست ترویست ها بود. البته باید تحرکاتی را که در آینده امکان دارد از سوی تروریست‌ها انجام شود را خشکاند.

قطع موقت کمک‎های ایران به خارج از کشور

وی درباره قطع موقتی کمک های ایران به کشورهای خارجی با هدف امدادرسانی به زلزله زدگان، ادامه داد: دولت تصویب کرد 281 میلیارد تومان بلاعوض برای امر اسکان موقت، خرید لوازم خانگی و تعمیر و مرمت خانه های آسیب دیده و احداث خانه هایی که 100 درصد تخریب شدند، اختصاص یابد. این مبلغ همان روز به حساب بنیاد مسکن واریز شد. این رقم برای 4500 خانوار روستایی و 11 هزار خانوار شهری است. 659 میلیارد تومان به عنوان تسهیلات ارزان قیمت با تضمین دولت درنظر گرفته شده است. همچنین بانک مرکزی نیز 10 میلیون تومان تسهیلات برای زلزله زدگان اختصاص داده است.

وی درباره نظارت بر توزیع کمک ها به زلزله زدگان ادامه داد: نباید زحماتی را که مردم در کمک به زلزله زدگان انجام دادند، کتمان کنیم اما اگر تصور شود که همه اقدامات براساس این کمک ها انجام شد، این تصور غیرواقع بینانه است. از رسانه ها دعوت کردم که هفته آینده خبرنگاران همراه من به کرمانشاه بیایند تا در جریان اقدامات نهادهای نظام برای کمک به زلزله زدگان قرار گیرند.

سوء استفاده از گسل میان دولت و ملت

سخنگوی دولت ادامه داد: همه امور را باید به دست مردم سپرد. توفیق ما بسته به میزان مشارکت مردم در امور است. باید خدمات واقعی دولت، نیروهای مسلح، مجلس و قوه قضائیه به اطلاع مردم برسد. رسانه های خارجی تلاش می کنند از هر گسلی بین دولت و مردم سوءاستفاده کنند بنابراین رسانه های مستقل باید قوی تر حضور پیدا کنند تا پیام اقدامات انجام شده را به اطلاع مردم برسانند.

واکنش نوبخت به سخنان سردار وحید حقانیان

سخنگوی دولت درباره وضعیت مسکن مهر سرپل ذهاب اظهار کرد: تخریب مسکن مهر سرپل ذهاب خیلی بیشتر از برخی ساختمان هایی بود که نزدیک گسل بودند. وقتی چنین صحنه ای را مشاهده می کنیم، انسان تأمل می کند. اولین جمع بندی آن است که باید دقت بیشتری روی ساخت و ساز ساختمان ها انجام شود. میلیون ها نفر از مردم ایران در این خانه ها زندگی می کنند.

وی درباره انتقاد سردار حقانیان از صحبت معاون اول رئیس جمهور درباره مسکن مهر سرپل ذهاب ادامه داد: البته همه مجتمع های مسکن مهر را یک پیمانکار درست نکرده است. بنابراین نباید گفت که وقتی اتفاقی برای یک مجتمع می افتد، دیگر مجتمع ها نیز همین وضعیت را دارند. البته ما موظفیم همه این مجتمع ها را یکبار بازبینی کنیم. این موضع حقی بود. درست نیست که هرچه ما بگوییم یک برچسب سیاسی به آن بخورد. نباید نوعی تخطئه کرد که چرا شمای دولت چنین انتقادی نسبت به نوع ساختمان های مسکن مهر انجام دادید؟ اتفاقا انتقاد به جایی بود. کما اینکه این اتفاق برای بیمارستانی در اسلام آباد غرب افتاد.

سخنگوی دولت درباره سخنان رهبر انقلاب هنگام حضور در مناطق زلزله زده و اعلام اینکه دولت باید کمک بیشتری برای اسکان زلزله زدگان انجام دهد، اظهار کرد: این طور نبود که رهبر انقلاب 940 میلیارد تومان کمک دولت را به زلزله زدگان را ناکافی بدانند، ایشان گفتند انتظار بیشتری از همه دستگاه ها دارند. ما نیز از مقدار کمک انجام شده راضی نیستیم. در جلسه روز چهارشنبه تصمیم گیری شد که مسئولیت بازسازی خانه ها به بنیاد مسکن محول شود تا کار چندمدیریتی نشود. بنیاد مسکن هم اعلام کرد قصد ندارد که کمک های بلاعوض و تسهیلات را بگیرد و خانه های یونیفرمی برای همه بسازد. مسئولان بنیاد مسکن معتقد هستند، هر کسی دنبال ساخت مسکن خودش برود، این کار با سرعت و دقت بیشتری انجام می شود و مردم نیز راضی تر هستند.

علما به دولت محبت دارند

نوبخت درباره سفر خود به قم یادآور شد: دولت یازدهم رابط وثیقی با حوزه علمیه، علما و مراجع دینی دارد. آقای رئیس جمهور فرزند حوزه و دانشگاه است. باید از آقای روحانی انتظار داشته باشیم که ارتباط خودش را با مصدری که از آنجا آمده حفظ کند. بنابراین دولتمردان می روند و با علمای دینی در قم صحبت می کنند. من به قم رفتم و دیداری با علما داشتم و گزارشی از کارهای دولت دادم و توصیه ها، نصایح و رهنمودهایی از جانب علمای بزرگوار دریافت کردم. بسیار دیدارها صمیمانه بود. نقطه مشترک در همه این دیدارها محبتی بود که علما به دولت داشتند. دولت باید خیلی خرسند باشد که علاوه بر پشتوانه قوی 24 میلیونی مردم، از حمایت و توجه علما و مراجع برخوردار است و همواره نیز از رهنمودهای مقام معظم رهبری بهره مند می شود.

وی درباره صحبت آیت الله مکارم شیرازی مبنی بر اختصاص بودجه بیشتر به استان قم افزود: ایشان در این دیدار درباره اختصاص بودجه به قم صحبتی نکردند، اما تأکید داشتند که در توزیع اعتبارات عدالت رعایت شود.

نمایندگان بدهی دولت را بیشتر نکنند

سخنگوی دولت درباره نامه 150 نماینده به پرداخت بدهی های دولت به صندوق تأمین اجتماعی اظهار کرد: بخشی از بدهی ها ناشی از تکالیف قانونی است که به وجود آمده است، صندوق تأمین اجتماعی باید این بدهی را پرداخت کنند. نمایندگان چون از وضعیت اعتبارات عمرانی مطلع هستند، انشاءالله قوانینی مصوب نمی کنند که دولت را بدهکار تأمین اجتماعی کند. این بدهی ها انباشته شده از گذشته است که پرداخت یک‎جای آن در توان دولت با وضعیت کنونی بودجه نیست. البته صدور اوراق برای پرداخت مطالبات انجام شده و 5 هزار میلیارد تومان اوراق برای سازمان تأمین اجتماعی در نظر گرفته شد. 

گزارش 100 روزه دولت به ملت

نوبخت درباره گزارش 100 روزه رئیس جمهور نیز یادآور شد: این گزار ش آماده شده است. سازمان برنامه و بودجه موظف شد گزارشی را از همه دستگاه ها جمع کند که اکنون روی میز من است و رئیس جمهور آن را در زمان مقرر به اطلاع مردم می رساند. الحمدالله دست پری داریم.

وی درباره لایحه پولشویی و نگاه FATF افزود: دولت براساس نگاه خود این لایحه را تنظیم و به مجلس داد. بنابراین هیچ چیزی خارج از چارچوب مصالح نظام در لایحه نیست، مجلس هم آن را در نظر می گیرد. ضمن آنکه بعد از تصویب مجلس، شورای نگهبان نیز در این باره نظر می دهد.

واکنش به بیانیه ترامپ و تعلل توتال

نوبخت درباره بیانیه نفتی ترامپ ضد ایران یادآور شد: هر نوع تخلف و نقضی از سوی طرفین برجام انجام شود مکانیزم رسیدگی به آن در خارج کشور و هم در داخل مشخص است. ما نیز فعالانه برخورد خواهیم کرد.

وی درباره تعلل توتال برای اجرای پروژه و پرداخت غرامت به ایران نیز افزود: این قرارداد یک فرایند بسیار طولانی را طی کرد و در ایستگاه های مختلف مورد مداقه قرار گرفت. اتفاقا یکی از نکات قوت این قرارداد آن بود که اگر طرف مقابل خلف وعده کند، چه کاری صورت گیرد؟ البته هنوز اتفاقی نیفتاده است. ما از حقوق ملی خود دفاع می کنیم. هر اتفاقی در آن قرارداد بیفتد ما نیز رفتار متقابل می کنیم.

59 دستگاهی که از دولت بودجه می‎دهند ولی دولت نمی‎داند چه می‎کنند!

نوبخت در پاسخ به سئوال خبرآنلاین مبنی بر اینکه برخی نهادهای فرهنگی خارج از دولت، بودجه دولتی می گیرند اما به هیچ نهاد نظارتی پاسخگو نیستند، دولت چه الزامی برای تخصیص بودجه به این نهادها دارد؟ یادآور شد: نهادهای فرهنگی غیردولتی دو دسته هستند، نهادهایی که در کنار دستگاه های فرهنگی دولتی، از دولت اعتبار می‎گیرند و دوم نهادهای فرهنگی غیردولتی که ردیف مشخص مثل دستگاه های دولتی یا نهادهای فرهنگی غیر دولتی ندارند. در جدول 17 قانون بودجه نام آنها برده شده و دولت ارقامی را به آنها به صورت کمک پرداخت می کند. اسامی حدود 59 موسسه در این جدول است که مبالغی دریافت می کنند. دستگاه هایی که به عنوان نهادهای فرهنگی غیردولتی در کنار دستگاه های دولتی هستند، هر سه ماه یک بار گزارش کار می دهند تا براساس روش بودجه ریزی نوین، طبق عملکردشان به آنها بودجه بدهیم. اما موسساتی که در جدول 17 نام آنها آمده و به عنوان کمک از دولت ارقامی را دریافت می کنند، اصلا دولت نمی داند که آنها با این بودجه چه کار انجام می دهند. البته همه برای کار خیر دارند استفاده می کنند.

وی افزود: دولت رویکردش این است که سیاست های فرهنگی را یک بخش غیردولتی انجام دهد و به این بخش نیز کمک کند اما موسسات مندرج در جدول 17 ممکن است اقداماتی انجام دهند که جزء سیاست های دولت در بخش فرهنگی نباشد و حتی در پاره ای موارد با برنامه های دولت هم مغایر باشد. 

به گفته سخنگوی دولت، در اعطای این کمک ها به موسسات مذکور محدودیت هایی که در تخصیص بودجه وجود دارد نیست. امسال ما تمشیت کردیم که دیگر چنین جدول ندشته باشیم، البته آن پولی که می خواهیم به غیردولتی ها بدهیم، محفوظ است. 59 موسسه در دولت های قبل از شانس هایی برخوردار شدند و اما ممکن است موسسات دیگری هم باشند. ممکن است به برخی موسسات امسال بخواهیم کمک کنیم اما سال آینده نخواهیم کمک کنیم و به دستگاه دیگری کمک دهیم. هر دستگاهی- فراتر از این 59 موسسه- اگر بتواند مأموریت ما را انجام دهد و ما صلاحیت لازم را در آنها ببینیم؛ به آنها کمک می کنیم.به عبارت دیگر بودجه فرهنگ را تقلیل نمی دهیم بلکه به آن جهت می دهیم، آن هم در همان راستایی که به سیاست های دولت و نظام بتواند کمک کند.

اتحادیه اروپا در ایران دفتر می‎زند؟

وی درباره بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران ادامه داد: هیچ بحث جدی نه در دولت و نه در شورای عالی امنیت ملی انجام نشده است و اگر جمع بندی شود پاسخ خواهیم داد.

ردپای پرونده نازنین زاغری

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی که به برگزاری جلسات سران قوا به طور منظم و طرح موضوعات صنفی روزنامه نگاران و روزنامه نگاران بازداشتی اشاره داشت، اظهار کرد: هر چه جلسات بیشتری برگزار شود می توان به موضوعات حقوق شهروندی بیشتری پرداخت.

وی درباره پرونده نازنین زاغری و مطالبه 450 میلیونی ایران از انگلیس، ادامه داد: خانم زاغری در قوه قضائیه یک پرونده قضایی دارد و دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی و قضایی اقدامات خود را انجام خواهند داد. ما مطالباتی از دیگر کشورها مثل انگلیس و آمریکا داریم. پرونده های مختلفی را در محاکم بین المللی پیگیری می کنیم که بتوانیم استیفای حقوق ایرانیان را داشته باشیم که هیچ ارتباطی به هم ندارند. بنابراین پولی که مطالبه ما از دولت انگلیس است ربطی به این پرونده ندارد. دولت انگلیس نیز چنین موضعی را اعلام کرد.

نظرات شما
پیشخوان