تاریخ انتشار: ۲۳:۴۹ - ۳۰ آبان ۱۳۹۶
نویسنده کتاب سینمای موعود:

سینمای ملی باید امید بخش و در مسیر حرکت ارتقایی انسان باشد

نویسنده کتاب سینمای موعود معتقد است که سینمای ملی باید امید بخش و در مسیر حرکت ارتقایی انسان باشد.
رویداد۲۴- حجت‌الاسلام سیدعلی‌اصغر تقوی در نشست نقد و بررسی کتاب «سینمای موعود» که به مناسبت بیست و پنجمین هفته کتاب و کتابخوانی جمهوری اسلامی ایران در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند برگزار شد با بیان اینکه کتاب حاضر به دنبال بازگشت به ارزش‌ها در سینمای انقلاب رویکرد تازه ای از سینما و تکنیک را در برابر مخاطب قرار می دهد، تصریح کرد: ماهیت تکنولوژیک سینما نمی تواند مانع حضور و شهود فیلمساز شود بلکه فیلمساز می تواند در مواجهه و رویارویی با تکنیک به مثابه جزیی از این عالم بر نسبت حضوری خود بیافزاید و به اصطلاح از ساحت بیرونی تکنیک فاصله گرفته و از زیر بار آن رهایی یابد.
این پژوهشگر سینمایی افزود: سینمای موعود یک ژانر سینمایی نیست، یک نظریه در رابطه با سینما است و این موضوع در ترجمه این معنا قابل مشاهده است، یعنی منظور ما سینمای اوپوکالپتیک (opcalyptic) نیست بلکه منظور ما (promised) همان سینمای وعده داده شده است، یعنی آنچه در قالب سینمای موعود آمده است  تنها درچارچوب سینمای آخرالزمانی خلاصه نمی شود، بلکه در حقیقت تحلیل یک گفتمان تازه سینمایی است ومنظور از موعود همان وعده گاهی است که در آن به مدد سینما  پرده ها از حقایق برداشته شده و همه چیز برای مخاطب آشکار خواهد شد.
تقوی در رابطه با جایگاه این نظریه در سینمای معاصر گفت: در سینمای موعود تکیه بر فیلم ساز و مقامی است که فیلمساز می تواند کسب کند و دست به تصرف در جوهر ماهوی تکنیک زده و در آن  رابطه ای تقرُّبی با وجود حق و حقیقت یافته و بتواند تعالی بخش واقع شود.
این محقق و منتقد سینما افزود: از نظر من امروز سینمای ملی همان سینمای امید است، سینمایی که نشان از یک حرکت ارتقایی داشته و به جای ماهیت تکنیکال سینما، حقیقت هایی را که انسان معاصر در آن مستغرق است برای مخاطب بازنمایی میکند، سینمای ملی باید در شرایط فعلی پنجره ای رو به امید باشد.

شایان ذکر است که سید علی اصغر تقوی، نویسنده، پژوهشگر، استاد حوزه و دانشگاه است که تدریس در دانشگاه را از 1378 آغاز نموده و سال ها در سمت مدیریت فرهنگی سازمان های مهم فرهنگی،هنری و سینمایی حضور مؤثر داشته است،نویسندگی را از 1370 با نمایشنامه و داستان کوتاه آغاز نموده و در ادامه به پژوهش هنر و فلسفه هنر روی آورده است،نظریه پردازی در حوزه مبانی نظری هنر،سینما وتکنولوژی مهم ترین فعالیت تخصصی او در سالیان اخیر است، نظریه هایی در باب فلسفه مفهومی، تبارشناسی تحلیلی و ضرورت اجتهاد در تکنولوژی از جمله کنش های اخیر فکری وفلسفی او در فضای رسانه و مطبوعات است. تقوی با بیان انتقادی نسبت به برخی فلاسفه معاصر از جمله "مارتین هیدگر" آلمانی، رویکرد تازه تری را به تکنولوژی مطرح کرده است.
نظرات شما
پیشخوان