تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۰۲ آذر ۱۳۹۶
عضوشورای شهر تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد:

افتتاح نمایشی خط ۷ مترو سیاسی بوده نه تعطیلی آن/ آمار قالیباف از توسعه مترو کذب است

محمدعلیخانی، عضو شورای شهر تهران بر این عقیده است که افتتاح خط 7 متروی تهران سیاسی و نمایشی بوده است و تاکنون آقای قالیباف آمار و اطلاعات کذبی را در خصوص مترو به مردم اعلام کرده است.
رویداد۲۴-محمدعلیخانی، عضو شورای شهر تهران بر این عقیده است که افتتاح خط 7 متروی تهران سیاسی و نمایشی بوده است و تاکنون آقای قالیباف آمار و اطلاعات کذبی را در خصوص مترو به مردم اعلام کرده است.

«در 25 سال ساخت مترو، 65 کیلومتر مترو تحویل داده شد اما امروز شهرداری تهران آن را به حدود 200 کیلومتر رساند و باید بگویم که تعطیلی خط هفت مترو نیز کار سیاسی است.» این بخشی از سخنان محمدباقر قالیباف شهردار سابق تهران است که مطمئناً بارها و بارها شنیده‌اید. 

قالیباف در آخرین ماه‌های حضورش در شهرداری تهران و با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، سعی کرد با افتتاح خط 7 متروی تهران، این اقدام را در کارنامه کاری خود ثبت کند که البته این افتتاحیه انتقادات بسیاری را نیز به همراه داشت.

از همان روزهای که قالیباف سعی کرد تا با هر روش ممکن خط 7 مترو را افتتاح کند، بسیاری از کارشناسان او را مورد نکوش و انتقاد قرار داده و او را از این کار بر حذر کردند، قالیباف اما در تمام مدت به این فکر می‌کرد که با افتتاح این خط، می‌تواند هم کارنامه کاری و مدیریتی خود را مستحکم‌تر کند و هم بتواند از آن برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری استفاده کند. هرچند این تبلیغات کارساز نبود و قالیباف در مواجه با آرای بسیار پاینش در نظرسنجی‌ها در میانه راه از ادامه رقابت‌ها در انتخابات انصراف داد.

از سوی دیگر اما با روی کار آمدن تیم جدید در شورای شهر و شهرداری تهران، اولین اقدام تیم جدید تعطیلی خط 7 مترو بود؛ زیرا اعضای شورا و بسیاری از کارشناسان بر این عقیده بودند که این خط از ایمنی کامل و لازم برخوردار نیست و افتتاح آن نیز فقط سیاسی و نمایشی بوده است.

کارشناسان این موارد را از اصلی‌ترین دلایل تعطیلی این خط مترو اعلام کردند: «عدم وجود سامانه علامت‌دهی (سیگنالینگ) و سامانه کنترل حفاظت خودکار (ATP)، عدم نصب حتی یک هواکش در تونل‌ها که در تعارض با استانداردهای موجود است و نواقص سیستم برق‌رسانی و عدم راه‌اندازی سیستم کنترلی برق (اسکادا)».

بااین‌وجود اما قالیباف همچنان تعطیلی خط مترو را سیاسی‌کاری اعلام می‌کند و نشان می‌دهد جان هزاران هم‌وطن تهرانی برایش هیچ ارزش و اهمیتی ندارد.

محمدعلیخانی، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به تعطیلی خط 7 متروی تهران و سخنان اخیر قالیباف مبنی بر سیاسی بودن این تعطیلی، گفت: اظهارات شهردار سابق اصلاً درست و صحیح نیست. آن چیزی که ما با آن مواجه شدیم، گزارش‌های متعددی از سوی کارشناسان و دستگاه‌های نظارتی بود و حتی برخی از گزارشات نیز محرمانه بود و تأکید بر این بود که خط 7 تحت هیچ شرایطی ایمن نیست.

علیخانی بابیان اینکه کارشناسان شورای شهر بازدید و بررسی‌های لازم را در این خصوص این خط انجام داده‌اند، تصریح کرد: گزارشات کارشناسان نشان می‌داد که اگر خدای‌نکرده کوچک‌ترین حادثه‌ای در آنجا رخ دهد و یا به‌طور مثال یک واگن دچار آتش‌سوزی شود، حدود 500 الی 600 نفر از شهروندان به دلیل نبود سیستم تهویه دچار خفگی خواهند شد. 

وی افزود: نداشتن سیگنالینگ یکی دیگر از ایرادات و مشکلات این خط مترو است. سیگنالینگ سیستمی است که حرکت و فاصله قطارها را با یکدیگر تنظیم می‌کند و نبود آن یعنی احتمال وقوع حادثه و برخورد قطارها با همدیگر.

عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران، ادامه داد: ما در این خصوص دو راه بیش‌تر نداشتیم، اینکه خط به کار خودش ادامه دهد و زمانی که دچار حادثه شد مسئولین بگویند به ما ارتباطی نداشته است و این برای دوران مدیریتی قالیباف است. یا اینکه فعالیت خط 7 را متوقف کنیم تا نواقص برطرف شود. طبعاً نمی‌شد که ما چشممان را بر این‌گونه موارد ببندیم، مگر ما مسئولیت نداریم؟

علیخانی بابیان اینکه این خط حتی از سیستم تهویه هم برخوردار نبود، تصریح کرد: زمانی که آتش‌سوزی در مترو رخ دهد، این دود کجا برود؟ طبعاً زمانی که تهویه نباشد این دود به پایین می‌رود و مسافران را خفه می‌کند. زمانی که این خط شروع به کارکرد مسئولین مترو سیگنالینگ را به‌صورت دستی انجام می‌دادند؛ یعنی با سیستم دستی و بی‌سیم اعلام می‌کردند که قطار در حال آمدن است، نمی‌گویند ممکن است این فرد خود دچار مشکل شود و حضور قطار را اعلام نمی‌کرد، مطمئناً در این شرایط شاهد برخورد قطارها با یکدیگر می‌بودیم.

محمدعلیخانی با اشاره به حادثه پلاسکو، گفت: شما می‌دانید که در حادثه پلاسکو گزارشاتی که از سوی هیئت نظارت و بررسی، تهیه شد، شورای شهر چهارم نیز جزء مقصرین اعلام شدند زیرا باید درست و دقیق نظارت می‌کردند و اگر شورای قبل درست نظارت می‌کردند این اتفاق رخ نمی‌داد. ما نیز در شورای شهر وظیفه‌مان نظارتی است و در این خصوص بررسی‌های خودمان را به شهرداری اعلام کردیم و صریحاً گفتیم که این خط از هیچ‌گونه ایمنی برخوردار نیست.

عضو شورای شهر تهران، بابیان اینکه تأمین سیگنالینگ این خط فقط 300 میلیارد هزینه دارد، خاطرنشان کرد: این افتتاح نمایشی و فقط برای انتخابات ریاست جمهوری بود. افتتاح سیاسی بوده است و نه تعطیلی. تعطیلی خط مترو چه سودی به حال شورا و شهرداری دارد؟ ما اکنون به دنبال آن هستیم که روزانه بتوانیم مسافران بیشتری را از طریق مترو جابه‌جا کنیم، اگر بحث سیاسی بود می‌شد مکان‌های دیگر را تعطیل کرد نه خطوط مترو را.

علیخانی ادامه داد: جهت اطلاع مردم باید بگویم که تکمیل خطوط متروی تهران 22 هزار میلیارد هزینه دارد. ما اکنون 2 هزار واگن برای خطوط نیاز داریم تا بتوانیم هم مسافران بیشتری را جابجا کنیم و هم‌قطارها بافاصله زمانی کمتری به ایستگاه‌ها بیایند. به‌صورت استاندارد فاصله زمانی قطارها باید 2 دقیقه باشد اما در ایران حرکت قطارها از سه دقیقه تا یک ساعت در برخی از خطوط هم می‌رسد.

عضو کمیسیون عمران شورای شهر بابیان اینکه اکنون خرید 2 هزار واگن فقط 10 هزار میلیارد تومان هزینه دارد، خاطرنشان کرد: با این اوصاف و هزینه‌ها نمی‌دانم چطور مدیران قبلی می‌گویند مترو تکمیل‌شده است. مترو که فقط ساخت تونل نیست، مترو تجهیزات، ایمنی و امکانات می‌خواهد؛ مثلاً مترو به حفاظ برای جلوگیری از خودکشی افراد هم نیاز دارد اما اولویت‌های مهم‌تری برای مترو نیاز است مانند تهویه.

علیخانی ادامه داد: من برخی از سخنان آقای قالیباف را گوش می‌کردم که اعلام کرده‌اند 300 کیلومتر مترو ساخته‌اند. کل متروی که تاکنون با احتساب ریل‌های غیر مسافری ساخته‌شده است 230 کیلومتر است، اما قالیباف 70 کیلومتر اضافه‌تر می‌گوید. واقعیت را که نمی‌توان با آمار نادرست از بین برد، نمی‌دانم شهردار سابق بر چه اساسی آمارهای نادرست را به مردم اعلام می‌کند. 

وی افزود: یا به‌طور مثال شهرداری سابق ادعا می‌کردند که روزانه بیش از 3 میلیون سفر را از طریق مترو انجام می‌دهند اما ما اکنون می‌بینیم که این رقم کمتر از 2 میلیون است و متأسفانه مدیران سابق در این زمینه هم‌سخنان کذب مطرح می‌کنند. درست نیست که هرکسی آمار و اطلاعات اشتباه اعلام کند و بگوید من کارم را انجام داده‌ام و مدیران بعدی که بیایند کاری برای انجام ندارند.

علیخانی تاکید کرد: مکاتبات و گزارشات سازمان بازرسی و وزارتخانه‌های مربوطه در این خصوص وجود دارد و این‌گونه نیست که برخی بدون حساب‌وکتاب سخن بگویند. در خصوص زمان افتتاح مجدد خط 7 مترو هم باید بگویم طبق قولی که به ما داده‌شده است 6 ماه است اما آقای نجفی تأکید داشتند که این خط هرچه زودتر و تا پایان سال راه‌اندازی شود.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان