تاریخ انتشار: ۱۵:۵۱ - ۰۱ آذر ۱۳۹۶
معاون ارزی اسبق بانک مرکزی:

ادراک افزایش نرخ ارز به فرهنگ‌سازی نیار دارد/ نرخ دلار حداکثر 4300 تومان می‌شود/ نرخ ارز تنها یکی از نمادهای کارکرد دولت محسوب می‌شود

نرخ دلار به جهت فراگیری که در خرید و فروش‌های بین المللی دارد، از جایگاه ویژه‌ای در میان سایر ارزها برخوردار است. بعد از انقلاب به دلایل گوناگون، شاهد نوسانات شدید قیمت این ارز در ایران بوده‌ایم. دلایل این نوسان را «سیدکمال سیدعلی» در گفتگو با اعتماد آنلاین تبیین کرد.
رویداد۲۴- با نزیدک شدن به پایان سال، حساسیت‌ها در مورد نرخ دلار بیشتر می‌شود. سید کمال سیدعلی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در گفتگو با اعتمادآنلاین از دلایل افزایش نرخ ارز بعد از انقلاب و لازمه فرهنگ سازی در این مورد سخن گفت.

 سیدعلی با توجه به دلایل افزایش نرخ ارز در دوران بعد از انقلاب گفت: عوامل متعددی در افزایش نرخ ارز بعد از انقلاب در ایران تاثیر داشته که از جمله آن می‌توان به  افزایش نقدینگی، کاهش قیمت نفت، کمبود درآمدهای ارزی بانک مرکزی، اضافه شدن مصارف فصلی و همچنین جو روانی جامعه اشاره داشت. 

سیدعلی در پاسخ به این سوال که بعد از انقلاب، سوء مدیریت چگونه باعث افزایش نرخ ارز شده پاسخ داد: یکی از مسائلی که همیشه بعد از انقلاب در کشور ما مطرح بوده این است علی رغم تورم بالا نتوانسته‌ایم به گونه‌ای با مردم صحبت کنیم تا مشخص شود با نرخ تورم 10 درصدی، نرخ ارز نیز افزایشی خواهد بود. افزایش نرخ ارز نسبت به نرخ تورم، یک بحث کاملا علمی با چارچوبی کاملا مشخص است. 

وی ادامه داد: اگر کشوری توانسته باشد ضمن افزایش نرخ تورم، نرخ ارز را کنترل کند، یا از ذخایر خود هزینه کرده یا در نهایت قیمت ارز را که شناور بوده، افزایش داده است. سید علی افزود: در صورتی که قضیه نوسان ارز را نادیده بگیریم و تلاش کنیم که نرخ آن را ثابت نگه داریم، نشان از این دارذ که اصول علمی مربوطه در این زمینه را نادیده گرفته‌ایم که این موضوع به نوبه خود می‌تواند بر مساله واردات و صادرات و تاثیرگذار باشد. 

سیدعلی با اشاره به کنترل‌های بانک مرکزی در حوزه ارز گفت: کنترل‌های بانک مرکزی به نوبه خود بر نرخ ارز تاثیر دارد. در این مورد ما باید منابع ارزی کشور را به گونه‌ای مدیریت کنیم که شاهد علامت‌های نادرست در بازار ارز نباشیم. نباید از تصمیمات‌مان نتیجه‌گیری شود که ممانعت از افزاش نرخ ارز به عمل آمده است. این همان بحث سوء مدیریت است.

وی افزود: ارزش یورو در مقابل دلار دارای نوساناتی بوده است. در سال‌های گذشته ارزش یورو به دلار، هشتاد درصد بود که در ادامه شاهد افزایش ارزش یورو به دلار شدیم. 

وی تصریح کرد: ارزش نرخ ارزها در دنیا یک مسیر و تاثیر مشخصی را طی می‎کند که این تاثیرگذاری در ایران که کشور تک محصولی است،  تاثیرگذارتر است. 

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، به لزوم فرهنگ‌سازی در جامعه در قبال افزایش نرخ ارز اشاره داشت و گفت: لازم است که پایه‌های علمی افزایش نرخ ارز تبیین و تصریح شود.

وی ادامه داد: امروز نیز اگر عده‌ای قصد نقد و حمله به دولت را دارند از همین نرخ ارز شروع می‌کنند. نرخ ارز تنها یکی از نمادهای کارکرد دولت محسوب می‌شود. ما باید سایر کارکردها را بررسی کنیم. اهداف اقتصادی در کشور رها شده و تمام و کمال به نرخ ارز خیره شده‌اند. البته درست است که نرخ ارز تاثیر زیادی در زندگی مردم ایران دارد، اما نوسانات 8 الی 10 درصدی باید در ایران عادی تلقی شود. 

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که «آیا بهتر نیست برای تعیین نرخ ارز، به جای دخالت‌های بانک مرکزی و دولت، شاهد تعیین نرخ ارز توسط بازار باشیم» گفت: من با کلیات این سخن شما موافق هستم. اما نباید فراموش کنیم که هیچ کشوری در دنیا یافت نمی‌شود، هنگام احساس خطر در قبال منافع اقتصادی، مدیریت نرخ شناور ارز را اعمال نکند. البته این مساله باید توسط بانک مرکزی اعمال شود و نه توسط دولت. عموم بانک‌های مرکزی در دنیا، برای نوسانات نرخ ارز دامنه‌ای را در نظر می‌گیرند که اگر نوسانات از این میزان کمتر یا بیشتر شد، به آن ورود پیدا می‌کنند. 

سیدعلی در مورد میزان نوسان نرخ ارز تا پایان سال گفت: اگر بانک مرکزی بخواهد در این زمینه درست عمل کند، نرخ ارز نسبت به سال گذشته نباید بیشتر از 12 درصد افزایش پیدا کند. البته این مساله در نهایت به مردم و تصمیمات جامعه جهانی در قبال ایران بستگی دارد.

وی افزود: البته ما از ابتدای انقلاب با این مسائل (تحریم و ایجاد مشکلات) مواجه بوده‌ایم. با توجه به منابع ارزی خوبی (بالای 90 میلیارد دلار) که در اختیار داریم، حتی اگر واردات و خروج سرمایه هم از کشور اتفاق افتد، بازهم منابع ارزی ما تکافوی مصارف داخلی را دارد. نرخ ارز به این دلایل نباید شاهد جهش باشد و از سقف بازار خارج شود. 

این کارشناس حوزه سرمایه گفت: نرخ دلار تا پایان سال در نهایت تا 4300 تومان می‌تواند افزایش داشته باشد.  مگر اینکه بانک مرکزی تدابیر دیگری بیندیشد. 

منبع: اعتمادآنلاین
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان