تاریخ انتشار: ۱۴:۳۷ - ۰۲ آذر ۱۳۹۶

امضای تفاهمنامه میانمار و بنگلادش برای بازگشت صدها هزار روهینگیایی به وطن

یک مقام دولتی میانمار گفت این کشور و بنگلادش یادداشت تفاهمی را برای بازگشت صدها هزار مسلمان روهینگیایی که به بنگلادش فرار کرده‌اند، امضا کردند.

رویداد۲۴-یک مقام دولتی میانمار گفت این کشور و بنگلادش یادداشت تفاهمی را برای بازگشت صدها هزار مسلمان روهینگیایی که به بنگلادش فرار کرده‌اند، امضا کردند. وزیر امور کار، مهاجرت و جمعیت میانمار گفت: ما برای بازگرداندن این افراد در اسرع وقت آماده‌ایم . وی گفت که روهینگیایی‌ها باید قبل از اقدام به بازگشت فرم‌های ثبت‌نام را که شامل اطلاعات شخصی آنهاست پر کنند.

گروه‌های حقوق بشری ارتش میانمار را به تجاوز گسترده و سایر قساوت‌ها حین عملیات ضد شبه‌نظامی در اواخر اوت متهم کردند. چهارشنبه ایالات متحده آمریکا گفت، این عملیات نظامی که منجر شده ۶۲۰ هزار روهینجایی به دنبال یافتن پناهگاهی به بنگلادش بروند "پاکسازی قومی" است. میانمار با هدف کاستن از فشارهای بین‌المللی به دنبال توافق اولیه برای بازگرداندن مسلمانان روهینگیایی است. داکا می‌خواهد اطمینان حاصل کند که کمپ‌های بر پا شده در منطقه کوکس بازار به محلی دائمی تبدیل نشوند. از طرف دیگر، هزاران روهینجایی دیگر در دوره‌های پیشین که خشونت‌های ارتش میانمار بالا گرفته بود، وارد بنگلادش شده‌اند.

سخنگوی وزارت کشور میانمار گفت، شرایط یادداشت تفاهم برای بازگرداندن روهینگیایی ها در مذاکرات امروز با مقام‌های بنگلادشی نهایی شد. پیش از امضای این یادداشت تفاهم، آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار با وزیر خارجه بنگلادش دیدار می‌کند. سوچی که وجهه بین‌المللی‌اش حین این بحران به شدت لطمه دید، گفته است بازگرداندن این اقلیت‌های مسلمان بی‌کشور براساس سکونت و داوطلبانه انجام خواهد شد.

منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان