تاریخ انتشار: ۱۹:۰۶ - ۰۲ آذر ۱۳۹۶

عارف: نهضت پاسخگویی راه بیندازیم

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان گفت: به فکر راه اندازی نهضت پاسخ گویی در دانشگاه‌ها باشیم. مسئولین باید پاسخگوی مردم باشند.
رویداد۲۴-رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان گفت: به فکر راه اندازی نهضت پاسخ گویی در دانشگاه‌ها باشیم. مسئولین باید پاسخگوی مردم باشند.

محمدرضا عارف طی سخنانی در کنگره انجمن مدرسین دانشگاه‌ها اظهار کرد: این انجمن هم یک انجمن علمی و هم یک حزب فعال است.

وی در ادامه با اشاره به پیروزی مقاومت در مبارزه با داعش گفت: باید به دولت های مسلمان منطقه برای ریشه کن شدن داعش تبریک بگوییم؛ باید از برادر ارزشمندمان قاسم سلیمانی هم تشکر کنیم که تدابیر ایشان در منطقه زبانزد همه است.

 عارف سپس تصریح کرد: همچنین باید به عزیزانمان در کرمانشاه تسلیت گفته و برای سلامتی بازماندگان دعا کنیم. از مشارکت مسئولین و مردم و همچنین حضور ارزشمند مقام معظم رهبری که روحیه خوبی به آسیب دیدگان ‌و مسئولین داد تشکر می کنیم.

وی گفت: حادثه زلزله کرمانشاه زلزله بدی بود اما لطف خدا را هم می بینیم؛ چرا که اگر صبح بود تلفات دانش آموزان را داشتیم یا اگر پیش لرزه نیامده بود تلفات بیش تر می شد. مهم ترین مسئله در زلزله بحث مدیریت بحران است. مدیریت جزیره ای آفت بزرگی برای این شرایط است. در زلزله هایی مثل بم هم آفت همین مدیریت بحران بود.

این نماینده مجلس گفت: در دولت اصلاحات بویژه در راستای جهت گیری های سیاسی که داشتیم برای مدیریت بحران هابرنامه‌های خوبی پیش رو داشتیم که سال‌ها بعد کنار گذاشته شد.

وی در همین راستا ادامه داد: بعد از زلزله بم تصمیم‌های خوبی برای وحدت فرماندهی گرفته شد که بعد از دولت اصلاحات کنار گذاشته شد. حالا برای زلزله اخیر کارگروهی در فراکسیون امید تشکیل داده و مسئولیت‌هایی به آن دادیم. یکی‌ از این مسئولیت‌ها بررسی وضعیت اتفاق رخ داده بود. بحث اسکان بازماندگان و ترمیم و بازسازی نیز ازجمله دیگر موضوعاتی است که در این کارگروه بررسی می‌شود.

عارف خاطرنشان کرد: در دوسال اخیر گفته می شود فراکسیون امید چه کارها کرده است. ما تلاش کردیم در فراکسیون امید به جد دنبال کارهای زلزله بدون رسانه ای کردنش باشیم.

وی با بیان اینکه چالش پاسخ گویی همواره یک چالش جدی بوده است گفت: در اداره مشکلات کشور مردم پیشتاز هستند؛ اما وقتی زمان پاسخ گویی مسئولین باشد آن ها کم می‌آورند. ما این موضوع را در دولت اصلاحات پیگیری کردیم که عمرش تمام شد. مسئولین باید پاسخ گوی مردم باشند و ما دانشگاهیان باید به آن بپردازیم.

عارف گفت: شاید لازم است در دانشگاه‌ها نهضت مطالبه گری راه بندازیم. جای این نهضت هم در دانشگاه‌ها است. متاسفانه آن هایی که شناختی از دانشگاه‌ها ندارند از سکوت و بی انگیزگی دانشگاه ها خوشحال هستند.

 خواهش من این است که این انجمن به چالش سکوت دانشگاه بپردازد. ما در این راستا مصوباتی هم داشته ایم که چون باور به اجرا وجود ندارد عملی نمی‌شود.

وی یادآور شد: ما عقیده داریم دانشگاه باید میدان دار تحولات اساسی کشور باشد. در هشت دهه گذشته بویژه اوج مبارزات مردمی که از دهه چهل شروع شد سراغ نداریم که دانشگاه میدان دار تحولات نباشد. دولت باید از نظرات مشورتی نخبگان دانشگاهی استفاده کند این در حالی است که این رابطه کاملا قطع است.

رئیس فراکسیون امید گفت: برنامه های مهمی الان در کشور وجود دارد. در رابطه با اجرایی شدن این برنامه ها دانشگاهیان باید کمک کنند. ما جزو اولین کشورهایی بودیم که عملکرد چشم انداز داشتیم. الان کجاییم؟ سبب خیر برای سایر کشورهای منطقه شدیم چراکه بعد از ما از ما جلو زدند. ما معتقدیم از برنامه سوم دیگر برنامه خاصی نداشتیم. واقعا چه قدر به برنامه ها و سندهای بالا دستی که داشتیم عمل کردیم.

وی با اشاره به راهبرد اصلاح طلبان برای تشکیل شورای عالی سیاستگذاری ادامه داد: ما رویکردی بر اساس خرد جمعی در دهه نود اتخاذکردیم و در انتخابات‌های ۹۲، ۹۴و ۹۶ جلو رفتیم. حالا باید به مردم برای کار بزرگی که در ۹۴ در تهران کردند پاسخ دهیم. دولت هم موظف است گام‌های ماثر و جدی برای اجرایی شدن برنامه‌هایش انجام دهد. ما نمی‌خواهیم دولت که چند ماه از عمرش گذشته را نقد کنیم اما در جریان اصلاحات نگرانی‌هایی در باب نارضایتی مردم وجود دارد. مردم انصافا سنگ تمام گذاشتند و در انتخابات شوراهای شهر و روستا شرکت کردند؛ این مشارکت‌ها مسئولیت سنگینی بر دوش ما می گذارد.

عارف سپس گفت: نباید کسی از اعضای شورا فکر کند وظیفه اصلاحات حمایت از او بوده و حالا که در شورا است رابطه‌اش را با این جریان و مردم قطع کند. فراکسیون امید و شورای شهرها باید تلاش بیشتری کنند.

وی خاطرنشان کرد: به حواشی نپردازیم، رقیب به حواشی علاقه دارند. در گام دوم به جریان اصلاحات حمله شد. در گام سوم با ۵۰ لیست جعلی که وجود داشت خواستند ما را از درون متلاشی کنند و هجمه ها به سمت مردم رفت که ای مردم شما اشتباه انتخاب کردید.

عارف همچنین گفت: چون باورمان اصلاح امور و جایگاه مردم بوده است.

بزرگترین سرمایه ما اعتماد مردم بوده است. باید در عمل این اعتماد را تایید کنیم. فراکسیون امید موظف است به مردم خدمت کند. باید کارنامه خوبی در مجلس، دولت و شوراها داشته باشیم که در گام بعدی که در ۹۸ است دوباره مردم به اعتماد کنند. در حال حاضر بیان موضوعاتی مثل انتخابات‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ مسائل حاشیه‌ای است، در حالی که الان وظیفه ما خدمت به مردم است.

 وی در پایان با اشاره به نقش انجمن مدرسین دانشگاه‌ها گفت: این تشکل در دهه نود و انتخابات گذشته نقش کلیدی داشته که امیدواریم در ادامه مسیر هم ما را یاری کنند. الان ارزیابی‌ها و آسیب شناسی‌هایی در شورای عالی شده است. به جز احزاب رسمی از حدود ۶۰ نفر نظر سنجی شده که بتوانیم با گام‌های موثرتری پیش برویم.
منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان