تاریخ انتشار: ۱۹:۳۷ - ۰۲ آذر ۱۳۹۶

اعتراض کمیسیون حقوق بشر به منع افسر مسلمان زن هلندی از پوشش حجاب

کمیسیون حقوق بشر هلند اقدام پلیس این کشور در منع یک افسر زن مسلمان از پوشیدن حجاب در هنگام انجام وظیفه را تبعیض قلمداد کرد. پلیس گفته است، علت مخالفت او با استفاده از حجاب توسط این افسر پلیس محدود شدن فعالیت او در حوزه عمومی است.

رویداد۲۴-کمیسیون حقوق بشر هلند اقدام پلیس این کشور در منع یک افسر زن مسلمان از پوشیدن حجاب در هنگام انجام وظیفه را تبعیض قلمداد کرد. پلیس گفته است، علت مخالفت او با استفاده از حجاب توسط این افسر پلیس محدود شدن فعالیت او در حوزه عمومی است. بر اساس قانون هلند، افسران پلیس نباید در هنگام انجام وظیفه هیچ نشانی از تعلقات مذهبی به همراه خود داشته باشند. آنها باید کاملا بی طرفانه در انظار عمومی ظاهر شوند. اما سارا عزت، افسر پلیس جوانی که در روتردام هلند مشغول انجام وظیفه است، از دادگاه این کشور به دلیل ممانعت پلیس از استفاده از پوشش اسلامی در هنگام انجام وظیفه، شکایت کرده و می گوید، منع او از حجاب اسلامی تبعیض علیه اوست و باعث شده او نتواند در شغل خود پیشرفت کند. این افسر پلیس 26 ساله هر زمانی که بخواهد از پوشش روسری استفاده کند، باید یونیفرم خود را تعویض کرده و لباس های ساده ای که نشانی از پلیس بر آن نیست، استفاده کند.

کمیسیون حقوق بشر هلند روز دوشنبه اعلام کرد، چنین رفتاری با عزت، نقض حقوق او محسوب شده و از آنجا که شغل عزت چندان با مکان های عمومی در ارتباط نیست، هیچ توجیهی برای این مسئله وجود ندارد.  این افسر پلیس مسئول ثبت شکایات از طریق تلفن یا ویدیو پروژکتور است.

این کمیسیون همچنین اعلام کرد، پوشش اسلامی عزت هیچ تاثیری بر عملکرد او نخواهد داشت، زیرا وظیفه او فقط ثبت گزارشات است نه تصمیم گیری درباره اینکه پلیس در اقدامات بعدی چه کارهایی را باید انجام دهد. شورای حقوق بشر همچنین ادعای پلیس مبنی بر اینکه استفاده از حجاب ممکن است جان عزت را به خطر بیندازد، رد کرد.

کمیسیون حقوق بشر هلند یک نهاد نظارتی مستقل است که از سال 2012  وظیفه حفاظت، صیانت و کمک به توسعه حقوق بشر در این کشور را بر عهده گرفته است. بهر حال رای این کمیسیون الزام اور نیست، و پلیس هلند همچنان می تواند افرادی مثل عزت را از استفاده از پوشش اسلامی منبع کند.

بعد از اعلام رای کمیسیون حقوق بشر تعدادی از سیاستمداران هلند اعتراض کرده و این عمل را نقض وظیفه پلیس، که بی طرفی است، عنوان کردند.  یکی از اعضای پارلمان، آرنو روت، که عضو بزرگترین حزب هلند است، نسبت به این اتفاق واکنش نشان داده و در توئیتر خود نوشت: « یونیفرم پلیس نمادی از شخصیت بی طرفانه این کشور است.» او افزود، افسران پلیس حتی حق ندارند  از نمادهایی استفاده کنند که نشان می دهد آنها از طرفدارن یک تیم فوتبال خاص هستند.  برخی از سیاستمداران تند رو این کشور نیز خواستار منبع استفاده از روسری به طور کلی شده اند.

منبع: Al-Jazeera

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان