تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۰۳ آذر ۱۳۹۶

پروژه‌های با پیشرفت بالای ۷۰ درصد در اولویت اند/ قطع هزینه‌هایی که فقط به نفع افراد خاصی است

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران گفت: لزومی ندارد که همه پروژه‌ها در شهرداری در دستور کار قرار گیرد و فقط پروژه‌های با پیشرفت بالای ۷۰ درصد و بااهمیت برای زیست شهری در اولویت هستند.

رویداد۲۴-رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران گفت: لزومی ندارد که همه پروژه‌ها در شهرداری در دستور کار قرار گیرد و فقط پروژه‌های با پیشرفت بالای ۷۰ درصد و بااهمیت برای زیست شهری در اولویت هستند.مجید فراهانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار ایلنا با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر با مشکل جدی بدهی‌های شهرداری تهران روبرو هستیم، نزدیک به 30 هزار میلیارد تومان بدهی سررسید شده وجود دارد و بیش از 25 هزار میلیارد تومان نیز برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام نیاز است. در نتیجه سرجمع 55 هزار میلیارد تومان بدهی فعلی و آتی شهرداری تهران است که بیش از 3 برابر بودجه شهرداری تهران است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه بودجه شهرداری یک سوم بدهی‌های شهرداری است، ادامه داد:  از سوی دیگر به علت مشکلات متفاوت درآمدهای شهرداری هم محقق نمی‌شود، 70 درصد ساختار درآمد شهرداری به بحث تراکم و ساخت و ساز مربوط است که با توجه به افت ساخت و ساز در تهران و پیش‌فروش شدن تراکم محقق نخواهد شد. در همین راستا چند راهکار اساسی برای اصلاح بودجه در دستور کار کمیسیون است.

این عضو شورای شهر در ادامه به راهکارهای کمیسیون بودجه با توجه به معضلات شهر تهران اشاره کرد و ادامه داد: راهکار اول کاهش هزینه است، چرا که تهران بسیار گران اداره می‌شود و این امر شامل هزینه‌های جاری و پروژه‌های نیمه تمام شهرداری است و همه هزینه‌ها  باید با نظارت، استانداردسازی، همسان‌سازی و فرآیندسازی کاهش یابد. راهکار دوم اولویت‌بندی پروژه‌ها است، لزومی ندارد که همه پروژه‌ها در دستور کار قرار گیرد. پروژه‌هایی با پیشرفت بالای 70 درصد و پروژه‌هایی با اهمیت برای زیست شهری در اولویت قرار دارند.

فراهانی افزود: راهکار سوم نیز حذف هزینه‌هایی است که هیچ ارتباطی با وظایف اصلی شهرداری ندارد. شهرداری تهران طبق قانون موظف است هزینه‌های خود را برای جایی صرف کند که به صرفه و صلاح عموم شهروندان باشد. بنابراین هزینه‌کرد برای مسائلی که فقط نفع یکسری افراد خاص را به دنبال دارد باید کاهش یافته و حذف شود و بودجه شهرداری صرف اموری شود که به مصلحت شهروندان تهرانی بازمی‌گردد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران افزایش درآمد پایدار را آخرین راهکار شهرداری دانست و گفت: راهکار بعدی که در دستور کار ما قرار دارد، مختص درآمدهای شهرداری است. بحث افزایش درآمدها و تمهید کدهایی برای ایجاد درآمدهای جدید پایدار شهری از حیث وضع عوارض جدید، از دیگر راهکارهاست.

وی خاطرنشان کرد: در این میان سرمایه‌گذاری خارجی نیز دارای اهمیت فراوان است چرا که بسیاری از پروژه‌های تهران عملی نمی‌شود مگر آنکه به دنبال سرمایه‌گذاران خارجی باشیم.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان