تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۰۴ آذر ۱۳۹۶
جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

جامعه فاصله رئیس‌جمهور از شعارهای انتخاباتی را نمی‎پذیرد

مدیرعامل بنیاد باران بیان کرد: عملکرد اصلاح‌طلبان و رفتار دولت مستقل از یکدیگر است و به‌مرور با توجه به پیگیری‌هایی که این طیف سیاسی انجام خواهد داد و پافشاری بر مطالبات و نقد دولت در آینده قضاوت‌ها دقیق‌تر خواهد شد و عمل دولت با دیدگاه آنان مورد تفکیک قرار می‌گیرد.
رویداد۲۴مدیرعامل بنیاد باران بیان کرد: عملکرد اصلاح‌طلبان و رفتار دولت مستقل از یکدیگر است و به‌مرور با توجه به پیگیری‌هایی که این طیف سیاسی انجام خواهد داد و پافشاری بر مطالبات و نقد دولت در آینده قضاوت‌ها دقیق‌تر خواهد شد و عمل دولت با دیدگاه آنان مورد تفکیک قرار می‌گیرد.

جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره چرخش احتمالی حسن روحانی به سمت اصولگرایان گفت: به نظر می‌رسد که محدودیت‌های رئیس‌جمهور افزایش پیداکرده است. با توجه به شعارهایی آقای روحانی بر زبان آورده بود انتظارات را بالا برد و تند کرد، امروز عملکردش نشان از این دارد که از آن شعارها فاصله گرفته است.

وی در ادامه اظهار داشت: به‌طور مشخص نمی‌توانم مطرح کنم که رئیس‌جمهور راهنما چپ زده و اکنون در حال چرخش به سمت راست است. مقداری باید تحمل کرد و محدودیت‌هایی که برای او به وجود آمده را در نظر گرفت، البته جامعه هم شیوه و رفتارهای بعد از انتخابات توسط رئیس‌جمهور و فاصله گرفتن از شعارهای انتخاباتی را نمی‎پذیرد و در حال پس زدن است. بنابراین باید تحمل‌کنیم و برخورد حسن روحانی را به این واکنش‌ها ببینیم.

مدیرعامل بنیاد باران در این رابطه بیان کرد: شاید بخشی از چنین رفتاری توسط رئیس‌جمهور به شرایط مجلس برمی‌گردد و روحانی بابت عدم همراهی خانه ملت نگران بوده است که البته در انتخاب کابینه مشاهده شد به وزرایی که مدنظر او بودند اجازه داده نشد، مورداستفاده قرار گیرند؛ بنابراین باید تحمل کرد ولی مسئله غیرقابل‌انکار این است که انتصابات و چینش کابینه متناسب با آرای او نیست.

امام در رابطه با نوع برخورد اصلاح‌طلبان با این چرخش به‌طوری‌که برای انتخابات 1400 آسیب نبینند، توضیح داد: اصلاح‌طلبان بر مطالبات خود باید اصرار ورزند و اینکه درصدد باشیم تا عملکرد اصلاح‌طلبان را با عملکرد دولت مخلوط‌ کنیم قدری بی‌انصافی است.

وی اضافه کرد: عملکرد اصلاح‌طلبان و رفتار دولت مستقل از یکدیگر است و به‌مرور با توجه به پیگیری‌هایی که این طیف سیاسی انجام خواهد داد و پافشاری بر مطالبات و نقد دولت در آینده قضاوت‌ها دقیق‌تر خواهد شد و عمل دولت با دیدگاه آنان مورد تفکیک قرار می‌گیرد.

مدیرعامل بنیاد باران در این خصوص توضیح داد: اصلاح‌طلبان با توجه به شرایط جامعه و محدودیت‌هایی که با آن‌ها روبرو بوده‌اند، آقای روحانی را به سایر کاندیداها ترجیح دادند و از این اتفاق راضی هستند و دفاع می‌کنند زیرا حداقل آن این است که درواقع با توجه به روندی که پیش روی ما بود درصورتی‌که از آقای روحانی اعلام حمایت به عمل نمی‌آوردند و او به ریاست جمهوری دست پیدا نمی‌کرد، شاهد اتفاقاتی مانند روی کار آمدن کاندیداهای دیگری بودیم.

امام دراین‌باره تصریح کرد: امروز وقتی جامعه آقای روحانی را موردنقد قرار می‌دهد به مسئله استفاده از برخی افرادی اشاره می‌کند که آنان باروی کار آمدن کاندیداهای دیگر هم می‌توانستند حضورداشته باشند، اما باروی کار آمدن رقبای جدی آقای روحانی شاید به‌طور کامل چنین می‌شد و اگر امروز در زیرمجموعه هستند در شاخص‌های کلان‌تر شاهد حضورشان بودیم و این امکان نقد و ابراز انتظارات هم به وجود نمی‌آمد.

وی در ادامه توضیح داد: اصلاح‌طلبان باید ضمن حفظ انسجام بر خواسته‌هایشان پافشاری کنند تا در آینده بتوانند شاهد حضور این طیف سیاسی درصحنه عمل باشیم.

مدیرعامل بنیاد باران در رابطه با جلوگیری از ناامیدی مردم به دلیل رفتار فراکسیون امید در مجلس، انتصابات شهردار و شورای شهر از «تکرار می‌کنم» آقای خاتمی خاطرنشان کرد: به نظر نمی‌رسد که ناامیدی در بین مردم به وجود آمده باشد. باید قدری واقعی‌تر نگاه شود و انتظارات هم به همان سطح برسد.

امام دراین‌باره افزود: اگر «تکرار می‌کنم» آقای خاتمی نبود به‌جای اعضا لیست امید شاهد حضور رسایی‌ها و کوچک زاده‌ها در مجلس بودیم، بنابراین ناامید نیستم درواقع برای انجام یکسری از تندروها مانع به وجود آوردیم و آن روند را متوقف ساختیم. بر این تصور هستم که تا به اینجا کار امیدوارکننده است و «تکرار می‌کنم» آقای خاتمی جواب داده است و حداقل باعث انسجام بین مردم و اصلاحات شده، به‌طوری‌که صداهای تکی که از جریان اصلاحات به بیرون شنیده می‌شود، مؤثر واقع نشد. باید تلاش کنیم تا آن صداها مشارکت داده شوند تا مجموعه اصلاح‌طلبان بتوانند باقدرت بیشتری کار خود را برای سال‌ها و انتخابات آینده انجام دهند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان