تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
سیدمحمود میرلوحی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد:

آینده شورای عالی سیاست‎گذاری اصلاح‎طلبان پس از انتقادات خاتمی

سید محمود میر لوحی، یک عضو شورای عالی سیاست‌گذاری گفت: کمیته ارزیابی از سوی شورای عالی به مدت چهار ماه به مسئولیت آقای مبلغ و حضور آقایان طاهر نژاد، توفیقی، رسولی و من همچنین خانم کولایی بحث‌های مفصلی در 10 سرفصل درباره مسائل شورای عالی دوم را مطرح کرده و بنا شد که در مسائل مختلف مانند تشکیل و اختیارات هیئت‌رئیسه و ارتباط با افکار عمومی نقاط قوت گذشته اصلاح و تکمیل شود.
آینده شورای عالی سیاست‎گذاری اصلاح‎طلبان پس از انتقادات خاتمی
رویداد۲۴سید محمود میر لوحی، یک عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان گفت: کمیته ارزیابی از سوی شورای عالی به مدت چهار ماه به مسئولیت آقای مبلغ و حضور آقایان طاهر نژاد، توفیقی، رسولی، آقازاده، من همچنین خانم کولایی بحث‌های مفصلی در 10 سرفصل درباره مسائل شورای عالی دوم را مطرح کرده و بنا شد که در مسائل مختلف مانند تشکیل و اختیارات هیئت‌رئیسه و ارتباط با افکار عمومی نقاط قوت گذشته اصلاح و تکمیل شود.

شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از سال 92 کار خود را با موفقیت در انتخابات آغاز کرد و توانست باوجود دور بودن از فضای سیاسی مجدد اصلاح‌طلبان را وارد کارزار سیاست کند، اما تمام این موفقیت‌ها به شورای عالی سیاست‌گذاری اختصاص پیدا نمی‌کند توصیه‌های سید محمد خاتمی در این زمینه نقش بسیار مهمی داشته و تمامی اعضا هم بر آن تأکید دارند.

پس از گذشته دو دوره از فعالیت انتخاباتی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان، نقدهایی به آن وارد شد و حتی برخی از اعضا تصمیم به کناره‌گیری گرفتند. عبدالله ناصری که از اعضای اولیه این شورا بود و اکنون عضو آن محسوب نمی‌شود، پیش از این در گفت‌وگویی مطرح کرد که سید محمد خاتمی برای نظارت بر عملکرد شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان وارد عمل خواهد شد.

این خبر در صورت محقق شدن بدین معناست که خاتمی نسبت به عملکرد این شورا رضایت نداشته و با طرح انتقاداتی خواستار اعمال تغییراتی در آئین‌نامه و ترکیب اعضای شورا برای انتخابات 98 است.

سید محمود میر لوحی از اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در رابطه با اعمال نظارت سید محمد خاتمی بر شورا به گفت: در جلساتی که با حضور ایشان برگزار شد، آقای خاتمی به راهنمایی پرداختند و تاکنون به‌طور مستقیم دخالت نکردند.

وی در ادامه اضافه کرد: کمیته ارزیابی از سوی شورای عالی به مدت چهار ماه به مسئولیت آقای مبلغ و حضور آقایان طاهر نژاد، توفیقی، رسولی، آقازاده و من همچنین خانم کولایی بحث‌های مفصلی در 10 سرفصل درباره مسائل شورای عالی دوم را مطرح کرده و بنا شد که در مسائل مختلف مانند تشکیل و اختیارات هیئت‌رئیسه و ارتباط با افکار عمومی نقاط قوت گذشته اصلاح و تکمیل شود.

میر لوحی درباره احتمال تغییر در ترکیب هیئت‌رئیسه یادآور شد: اصلاح و تکمیل صورت می‌گیرد. در دوره دوم نسبت به دوره اول اصلاحاتی انجام شد، برای دوره سوم هم باید اشکالات برطرف شود و مباحثی مانند مشارکت بیشتر اعضا در تصمیم‌گیری‌ها، بهبود و روش تعیین فهرست‌ها و تبلیغات، ارتباط با استان‌ها و تعامل با منتخبان از بحث‌های مطرح است و دوستان معتقدند شورای سوم می‌تواند از شورای دوم کامل و جامع‌تر همراه با نواقص کمتر و نقاط قوت بیشتر کار خود را ادامه دهد.

این عضو شورای عالی سیاست‌گذاری درباره نقش محمد خاتمی در موفقیت شورا بیان کرد: درباره نقش آقای خاتمی همه می‌دانند که کلیدی بود و او نخ تسبیح جریان اصلاحات به‌حساب می‌آید، اما به این مسئله هم باید توجه داشت که آقای خاتمی دارای روش کمک و راهنمایی برای دست یافتن به اجماع در جبهه اصلاحات است و جریان اصلاحات هم مبتنی بر خرد و تصمیم جمعی حرکت می‌کند. البته در حد یک حزب فراگیر نیست، اما شاهد هستیم که تمام بخش‌ها در تصمیم‌ها دخالت دارند و دریک اتاق و توسط یک شخص خاص اتخاذ نمی‌شود.

وی درباره عدم رضایت محمد خاتمی از عملکرد شورا در صورت صحت خبر نظارت او اظهار داشت: تشکیل کمیته ارزیابی نتیجه سرمایه اصلاحات از سال 76 است. درواقع شورای عالی اصلاحات یک واقعیتی را رسمیت بخشید و آن‌هم این بود که دوستان در شهرستان و استان‌ها با ملاحظه عبرتی که از سال 84 و نتیجه‌ای که در سال 92 گرفتند، پیش رفتند و همین امر سبب شد تا رفتار و برنامه‌های خود را تنظیم کنند، انگار که یک فرمان واحدی داده شود. البته این فرمان نبود بلکه نیاز و اقتضا عقلانیت جریان اصلاح‌طلبی محسوب می‌شد که باید تلاش خود را در قالب گفت‌وگو افزون سازد.

میر لوحی در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر گفته می‌شود کار حزبی فراگیر صورت گیرد که در حقیقت گرچه نیاز و ضرورت آن بارها به تکرار درآمده، اما هنوز احزاب قدرتمند در کشور بنانهاده نشده و بیشتر اصناف خود را به‌عنوان حزب معرفی می‌کنند، در انتقادات مطرح می‌شود که احزاب تضعیف می‌شوند، اما همین منتقدان راه‌حل معرفی نمی‌کنند و مدلی را مورداشاره قرار می‌دهند که در کشور وجود ندارد. حرکتی که امروز از سوی اصلاح‌طلبان دنبال می‌شود جبهه‌ای است که هم احزاب و هم شخصیت‌های حقیقی مؤثر و فعال را در برمی‌گیرد و در حال حاضر الگو مؤثرتری وجود ندارد.

این عضو شورای عالی سیاست‌گذاری درباره نقد محمد خاتمی به لیست شورای شهر تهران، توضیح داد: باید برای انتخابات بعدی تلاش شود تا کار بهتر صورت گیرد. مطرح می‌شود که فراکسیون امید را باید بهتر از این در نظر گرفته می‌شد، اما کسانی که در آن مقطع در رأس تصمیم‌گیری بودند با توجه به شرایط براین اعتقاد هستند که بهترین کاری که می‌توانستند انجام دهند، همین بود، زیرا راه دیگرقهر و تسلیم مهندسی رقیب شدن بود.

وی درباره جایگزینی فرد دیگری به‌جای محمدرضا عارف در صورت وجود نقد به شیوه مدیریت ابراز کرد: 10 سرفصلی که مورداشاره قرار گرفت یکی از آن‌ها به هیئت‌رئیسه، سازوکار و شیوه تصمیم‌گیری‌ها مربوط می‌شود. هیئت‌رئیسه را هر دو بار اعضا شورای عالی انتخاب کردند و برای بار سوم دوستان مجاز به اخذ هر تصمیم دیگری هستند و منعی وجود ندارد. باید این نکته را هم در نظر داشت که در هیئت‌رئیسه تصمیم فردی وجود ندارد.

میر لوحی در ادامه افزود: برای جایگزینی افراد باید از بین اعضا یک نفر را انتخاب کرد و از بیرون کسی را نمی‌توان معرفی ساخت و تمام 45 نفر به‌صورت بالقوه شرایط کاندیداتوری رادارند.

این عضو شورای عالی سیاست‌گذاری درباره خروج برخی از اعضا نیز تصریح کرد: آقای ناصری و رضا خاتمی در دوره دوم این افراد در کارگروهی حضور پیدا کردند و قرار شد تا درواقع برای شورا دوم اشخاص حقیقی را پیشنهاد دهند، در شورا سوم سازوکارهای جدیدی مطرح است.

وی در خصوص این سازوکارها گفت: در دوره اول کمیته راهبردی ادغام شد و آقای عارف هم تعدادی را از بنیاد امید پیشنهاد کرد، دوره دوم شورای عالی کارگروهی را انتخاب کرد که برای ایجاد تغییرات دست به بررسی زدند و دکتر معین، فلاحت زاده و سلامتی این کار را انجام دادند و آقایان رضا خاتمی، ناصری، نوروز زاده و صوفی به دور دوم نیامدند. پیشنهاد برای دوره سوم تشکیل یک جمع شخصیت‌های ملی اصلاح‌طلبی است که این افراد اشخاص حقیقی شورا را پیشنهاد دهند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
0
0
آقای میرلوحی یک فنجان چایی و یک لیوان آب لازم است که مصاحبه شونده بتواند خیلی راحت پاسخ مصاحبه کننده را بدهد آفرین جوان سی سال پیش
نظرات شما
پیشخوان