تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۰۵ آذر ۱۳۹۶
مبلغ، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با رویداد ۲۴:

اصلاح‎طلبان با اعضای شورای نگهبان رایزنی‌ داشته‎اند/ نمی‎دانم کدخدایی چه چیزی را تکذیب کرده است

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: با وزارت کشور و شورای نگهبان رایزنی‌هایی درباره انتخابات مجلس انجام گرفته است زیرا وظیفه کارگروه «رایزنی و تعامل» در شورای عالی سیاست‌گذاری همین بود.
رویداد۲۴عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: با وزارت کشور و شورای نگهبان رایزنی‌هایی درباره انتخابات مجلس انجام گرفته است زیرا وظیفه کارگروه «رایزنی و تعامل» در شورای عالی سیاست‌گذاری همین بود.

یکی از کارهای سیاست ورزان رایزنی است، بنابراین کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان برای تائید صلاحیت‌ها با شورای نگهبان دست به مذاکره زنند، اما عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درباره موضوع مذاکره اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان گفته است که «تابه‌حال چنین موضوعی از شورای نگهبان خواسته نشده و کاری نیز دراین‌باره انجام صورت نگرفته است.»

نکته جالب آن است که یک روز پیش‌ازاین گفته کدخدایی محمدرضا تابش، نایب‌رئیس فراکسیون امید بابیان اینکه اصلاح‌طلبان مذاکراتی با شورای نگهبان داشته‌اند، گفته بود که « مذاکره با شورای نگهبان همواره مطرح بوده و حتی درگذشته هم صورت گرفته است فقط علنی نشده حتی در این دوره از انتخابات گفت‌وگوهایی با اعضای حقوق‌دان و فقهای شورای نگهبان انجام گرفت و نتایج را شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مطرح کردند؛ لذا این مراودات وجود داشت اما سازمان‌دهی شده نبود.»

در این رابطه مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات و از اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با  رویداد۲۴ به این موضوع پرداخت.

آقای کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان علیرغم اظهارنظر اخیر محمدرضا تابش که مطرح کرده بود اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان مذاکرات و رایزنی‎هایی داشته‎اند و شورای عالی سیاست‌گذاری هم در جریان بوده، گفته است اصلاح‌طلبان هیچ مذاکره با شورای نگهبان انجام نداده‌اند، آیا این مذاکرات انجام‌شده است؟

شورای عالی سیاست‌گذاری دارای کارگروهی به نام «رایزنی و تعامل» است که یکی از وظایف آن مذاکره با طرف‌های برگزارکننده انتخابات در مورد مسائل مختلف است. در زمان انتخابات مجلس با توجه به رد صلاحیت‌های گسترده با بعضی از اعضای شورای نگهبان صحبت‌هایی در اشکال مختلف صورت گرفت و این صحبت‌ها به دلیل انجام تجدیدنظر درباره بعضی از رد صلاحیت‌ها بود و به‌احتمال‌زیاد منظور آقای تابش همین موضوع است، اما درصورتی‌که پس‌ازآن مذاکراتی با شورای نگهبان صورت گرفته باشد، در جریان نیستم.

در همین حد را هم کدخدایی تائید نکرده، به نظر شما دلیل این اظهارنظر سخنگوی شورای نگهبان چه بوده است؟

منظور آقای کدخدایی را نمی‌دانم. درصورتی‌که این بحث درباره انتخابات مجلس بوده است که با وزارت کشور و شورای نگهبان رایزنی‌هایی انجام گرفت زیرا وظیفه کارگروه همین است شاید تصور کرده منظور از مذاکرات مسئله دیگری بوده و اگر هم‌چنین باشد که بسیار بعید می‌دانم آقای تابش باید درباره آن نظر دهد که مشخص شود تکذیب آقای کدخدایی به چه موردی برمی‌گردد.

آیا کارگروه «رایزنی و تعامل» به هدف موردنظر خود دست‌یافت؟

متأسفانه شورای نگهبان که در رد صلاحیت‌ها کار خود را انجام می‌دهد و تجربه گذشته هم نشان داده که هیچ انعطافی وجود ندارد علاوه براین شورای نگهبان فاقد پاسخگویی لازم است زیرا بر اساس قانون باید اسناد و مدارک معتبری که از مراجع گرفته را عیناً به رد صلاحیت شدگان ارائه دهد، اما این کار را در بسیاری از موارد انجام نمی‌دهد و پاسخی هم برای دنبال کنندگان ندارد، تنها مطرح می‌کند به استناد بند و ماده چند رد صلاحیت شدید، این رویه شورای نگهبان تاکنون بوده است.

مذاکرات فوق ادامه پیدا خواهد کرد؟

در هر فصل انتخابات یکی از وظایف احزاب، گروه‌ها و جبهه‌های مختلف این است که مذاکره انجام دهند زیرا برای برگزاری انتخابات دارای نقطه نظرات و پیشنهاد‌هایی هستند که بر اساس آن طبیعی به نظر می‌رسد. مهم این است که دستگاه‌های فوق باید پاسخگو باشند و به نقطه نظرات و شکایات توجه کنند زیرا رسیدگی به این موارد از وظایف آن‌ها به‌حساب می‌آید که اگر غیرازاین باشد، آن‌ها وظیفه خود را به‌درستی انجام نداده‌اند و امیدمی رود که در آینده تغییر رویه دهند.

انجام مذاکرات با پیشنهاد اصلاح‌طلبان یا شورای نگهبان انجام می‌شود؟

افراد رد صلاحیت شده یا شورای سیاست‌گذاری که نامزد آن‌ها به شکل بسیار گسترده‌ای رد صلاحیت شدند، پیگیری می‌کنند و دنبال پاسخگویی هستند زیرا بسیاری از رد صلاحیت‌ها بدون مبنا بوده، شورای نگهبان تنها صلاحیت‌ها را رد می‌کند و دنبال کسی نمی‌آید.

با این حساب تا زمان تعیین صلاحیت‌ها هیچ مذاکره‌ای صورت نمی‌گیرد؟

به‌طور طبیعی چنین است و موضوعیت مذاکره به زمانی ربط پیدا می‌کند که انتخابات پیش آید زیرا پیش از آن چنین چیزی وجود ندارد. بحث دیگر دراین‌باره موضوع تعامل و گفت‌وگو ملی است که جناح‌های کشور و دستگاه‌های مختلفی که در حاکمیت هستند باید به نحوی برای نزدیک شدن به هم تعامل داشته باشند تا این حالت دوقطبی که در مراتب و رده‌های مختلف کشور از حاکمیت تا جریان‌های سیاسی و غیرسیاسی به وجود آمده، تعدیل شود و به سمت همگرایی حرکت کند. البته این بحث دیگری است که ارتباط مستقیمی با موضوع انتخابات ندارد. فرایند گفت‌وگو ملی که یکی از مشکلات سیاست این کشور است، حتماً باید دنبال شود و شکل گیرد تا در رده‌های مختلف به تحقق برسد به سمت یک نوع هم‌افزائی و نزدیکی بیشتر بین جریان‌های مختلف کشور رود. حالت مخربی که بین جریان‌های مختلف شکل‌گرفته باید آرام‌آرام تعدیل و به یک رقابت سالم و هم‌افزا تبدیل شود تا تمام دستگاه و گروه‌ها همدلانه سعی کنند درراستای منافع ملی به حرکت درآیند و رقابت‌ها هم در ذیل منافع ملی نه بر سر آن باشد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان