تاریخ انتشار: ۲۱:۱۲ - ۰۶ آذر ۱۳۹۶

سیاست‌های عربستان در منطقه جواب نخواهد داد

شهرام کوسه غراوی*
جمهوری اسلامی ایران هیچگاه با هیچ کشوری در دنیا تقابل و تخاصم نداشته است. نگاه سیاست خارجه ایران به تمام کشورها یک نگاه تعاملی بوده است. متاسفانه برخی از کشورهای دنیا وقتی قدرت ایران را در بخش‌های مختلف می‌بینند نگاهی حسادت‌آمیز و تقابلی را به کشور ما می‌کنند.

امروز روحیه تعامل گرای وزارت خارجه و در راس همه دکتر ظریف بر همگان روشن شده است اما معنی این روحیه تعاملی این نیست که از منافع ملی خود کوتاه بیاییم و مطمئنا در مقابل هر تهدیدی ایستادگی خواهیم کرد.

امنیت این روزهای کشور نشان دهنده اقتدارمان در منطقه و دنیاست و رفتارهای ماه‌های اخیر ولیعهد عربستان نمی‌تواند سیاست‌های درست و منطقی کشور را به حاشیه براند. به لطف خدا قدرت ایران به قدری بالاست که هیچ کشوری جرات تعرض به خاک میهنمان را به خودش نمی‌دهد زیرا می‌دانند در صورت هر حرکت مغرضانه‌ای با جواب دندان شکن ایران روبرو می‌شوند.

عربستان به طور کامل از قدرت ایران در منطقه باخبر است و برای آنکه بخواهد در منطقه خودی نشان دهد به دنبال نوکری آمریکا است. بی‌شک رفتارهای عربستان دنباله سیاست‌های آمریکا در منطقه است و این کشور عربی خیلی استقلالی از خود ندارد.

عربستان در خیال خام خود فکر می‌کند اگر بیش از پیش نوکری آمریکا را بکند می‌تواند قدرت اول منطقه شود که به اعتقاد من آن‌ها توان رقابت با ایران را ندارند. در این مدت اخیر عربستان در برخی کشورهای منطقه دخالت‌هایی داشته و برخی تصور می‌کردند که آمریکا به طور روشن به این سیاست‌ها ورود پیدا کند اما آمریکا با تجربه‌ای که از قبل داشته، می‌داند که به هر کشوری به طور مستقیم ورود پیدا کرده و حتی این ورودها گاهی نظامی هم بوده جز گرفتاری چیزی عایدش نشده است.

ورود نظامی آمریکا در کشورهای افغانستان، عراق و سوریه گویای سیاست‌های غلط آمریکا بوده است و امروز به جرات می‌توان گفت که همین روند غیرمنطقی آمریکا در منطقه باعث پیداش گروه تروریستی داعش شد.

تصمیمات اخیر عربستان در مورد سعد حریری و دخالت در امور لبنان هم یکی دیگر از خطاهای بزرگ استراتژیک عربستان خواهد بود که در آینده‌ای نه چندان دور بر همه روشن خواهد شد.

*نماینده مجلس دهم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان