تاریخ انتشار: ۰۸:۰۸ - ۰۹ آذر ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
عبدالله ناصری در گفت‌وگو با رویداد ۲۴:

نیازی به‌کلی گویی در گزارش ۱۰۰ روزه نبود/ روحانی هنوز آستین‎ها برای مسائل اقتصادی بالا نزده/ انفعال در رفتار روحانی دیده می‌شود

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: درصورتی‌که مشاور آقای روحانی بودم حتما به او تذکر می‌دادم که دولت دومی که هنوز قوام خود را پیدا نکرده، نیازی به‌کلی گویی به‌عنوان گزارش صدروزه ندارد.
نیازی به‌کلی گویی در گزارش صدروزه نبود/ روحانی هنوز آستین‎ها برای مسائل اقتصادی بالا نزده/ انفعال در رفتار روحانی دیده می‌شود
رویداد۲۴-عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: دولت اول روحانی برنامه مشخصی برای برجام داشت که تقریباً تمام نیروی خود را صرف آن کرد و درنهایت اتفاق بزرگی شکل گرفت، لذا دولت اول روحانی می‌دانست که به چه دلیل قرار است در این مسند قرار گیرد. انتظار می‌رفت در صدروزه دولت دوم او که هنوز بخشی از مدیران ارشد، معاونان وزرا و استانداران انتخاب نشدند و گزارش عملکردی نمی‌توان ارائه داد، چشم‌اندازی برای چهارساله آینده مطرح شود که چه‌کاری به‌خصوص در حوزه مسائل سیاست خارجی و اقتصادی قرار است، صورت گیرد.

هرگاه رئیس‌جمهور در تمامی ادوار از صفحه تلویزیون گزارش عملکرد خود را به اطلاع عموم می‌رساند، فردا آن شب تقریباً تیتر یک تمامی رسانه‌های مکتوب و غیر مکتوب به مهم‌ترین بخش سخنان او اختصاص می‌یافت، اما این مسئله در رابطه با گزارش عملکرد حسن روحانی در سه‌شنبه‌شب روی نداد.

تیتر یک اکثر روزنامه‌های اصلی و مهم -حتی حامیان دولت- به غلامحسین محسنی اژه‌ای و انتقادات تند او نسبت به اظهارات اخیر رئیس دولت نهم و دهم تعلق داشت و برای رئیس‌جمهور حداقل یک تیتر کناری در نظر گرفته شد که آن‌هم نه به دلیل اهمیت سخنان حسن روحانی، بلکه بر اساس جایگاه ریاست جمهوری بود.

با در نظر گرفتن سخنان حسن روحانی در گزارش صدروزه خود به ملت ایران چنین تصور می‌شود که مخاطب این اظهارات نه‌تنها مردم نبودند بلکه تمامی اقشار سیاسی را هم در برنمی‌گرفت، درواقع به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور در تلویزیون ظاهر شد تا برای همفکران خود سخن گوید زیرا اصلاً نمی‌توان از این اظهار نظرات نتیجه گرفت که او در برآورده کردن توقعات موفقیتی به دست آورده باشد.

در دولت گذشته بارها رسانه‌ها ضعف در تیم اطلاع‌رسانی دولت را موردنقد قراردادند و توقع می‌رفت تا پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بر این بخش مهم تجدیدنظر مؤثری صورت گیرد، برنامه تلویزیونی سه‌شنبه‌شب حسن روحانی نشان داد نه‌تنها هیچ تغییری در تیم اطلاع‌رسانی او صورت نگرفته بلکه عزمی هم برای ایجاد دگرگونی در آن دیده نمی‌شود زیرا درصورتی‌که چنین بود حداقل باید محتوا گزارش‌ها بیشتر از توجیه دولت به قسمت نارضایتی‌های عمومی اختصاص پیدا می‌کرد.

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو بنیاد باران در گفت‌وگو با  رویداد۲۴دلیل کمرنگ بودن پوشش سخنان روحانی در رسانه‌ها که به گزارش صدروزه اختصاص داشت را چنین بیان کرد: علت کمرنگ بودن پوشش رسانه‌ای سخنان سه‌شنبه‌شب حسن روحانی به بی‌برنامگی او در ارتباط با مسائل و مشکلات جدی مردم یا شعارهای انتخاباتی برمی‌گردد.

وی دراین‌باره اضافه کرد: دولت اول روحانی برنامه مشخصی برای برجام داشت که تقریباً تمام نیروی خود را صرف آن کرد و درنهایت اتفاق بزرگی شکل گرفت، لذا دولت اول روحانی می‌دانست که به چه دلیل قرار است در این مسند قرار گیرد. انتظار می‌رفت در صدروزه دولت دوم او که هنوز بخشی از مدیران ارشد، معاونان وزرا و استانداران انتخاب نشدند و گزارش عملکردی نمی‌توان ارائه داد، چشم‌اندازی برای چهارساله آینده مطرح شود که چه‌کاری به‌خصوص در حوزه مسائل سیاست خارجی و اقتصادی قرار است، صورت گیرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه توضیح داد: با انتخاب مجددی که از وزیر کشور صورت گرفت و برخی از استانداران قبلی برکنار شدند و استانداران جدید جای آن‌ها را گرفتند، مردم و نخبگان کنش گرا در حوزه سیاست داخلی تقریباً از بخش توسعه سیاسی آقای روحانی ناامید شدند ولی مسائل اقتصادی و سیاست خارجی می‌توانست تصویر و چشم‌انداز روشنی از برنامه‌های آقای روحانی را نمایان سازد.

ناصری در ادامه یادآور شد: اگرچه برجام امضاشده، اما شرایط سیاست خارجی جمهوری اسلامی به لحاظ بین‌المللی با توجه به تحولات منطقه‌ای، جهانی و حتی ملی ساده‌تر از دولت اول نخواهد بود. لازمه آن‌هم این است که یک چشم‌انداز روشنی وجود داشته باشد تا بتواند با تعامل با ارکان حاکمیت یک نظم و نسقی به روند امور دیپلماسی کشور دهد زیرا امروز افکار عمومی معتقد است دستگاه دیپلماسی دولت، دستگاه منحصربه‌فردی برای این حوزه نیست و دستگاه‌های دیگری هم هستند که کم‌وبیش تصمیم‌گیری‌هایی در این زمینه‌دارند و ممکن است باسیاست‌های بین‌المللی دولت تداخل داشته باشد.

این عضو بنیاد باران در این رابطه اضافه کرد: مسائل اقتصادی نیز بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین مطالبات مردم در ایام انتخابات بود، اما نمونه‌های آن مانند صندوق‌های اعتباری بی مجوز که سبب از بین رفتن سرمایه‌های مردم شده است و مسائل دیگری ازاین‌دست نشان می‌دهد که آقای روحانی هنوز به‌طورجدی آستین خود در این رابطه بالا نزده و قدری انفعال در رفتار او دیده می‌شود. چینش کابینه هم درمجموع مطلوب‌تر از دولت قبل نیست اگرچه سه وزیر مقتدرتر و توانمندتر از وزرا قبلی حضور دارند، اما دریک ارزیابی کلی انتخاب آقای روحانی برای یاران اجرایی خود خیلی امیدبخش نبود.

وی در خصوص مخاطبان رئیس‌جمهور در برنامه تلویزیونی سه‌شنبه‌شب گفت: درصورتی‌که مشاور آقای روحانی بودم حتما به او تذکر می‌دادم که دولت دومی که هنوز قوام خود را پیدا نکرده، نیازی به‌کلی گویی به‌عنوان گزارش صدروزه ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص ضعف تیم اطلاع‌رسانی دولت دوم روحانی به‌مانند دولت اول او اظهار داشت: کماکان این ضعف وجود دارد و متأسفانه آقای روحانی توجهی به این مسئله نکردند و یکی از پاشنه‌های آشیل در همین بخش قرار دارد. اینکه رقیب رادیکال و دلواپس علیه روحانی فشار شدید وارد کردند و با توجه به قدرت رسانه‌ای خود تا حدودی هم موفق شدند، به همین مسئله برمی‌گردد ولی مشخص نیست که به کدام دلیل آقای روحانی به این حوزه توجه ندارد و آن را خیلی جدی قلمداد نمی‌کند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
0
0
یک روز عبدالله ناصری هم می شناسند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان