تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۱۱ آذر ۱۳۹۶

مجید انصاری :تولد حزب در ایران ناقص الخلقه بود

حجت‌الاسلام مجید انصاری عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز در دومین کنگره جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان اظهار کرد: فلسفه حزب و جایگاه آن در نظام جمهوری اسلامی ایران جایگاهی بلندتر و وسیع‌تر در اسلام دارد.

رویداد۲۴-حجت‌الاسلام مجید انصاری عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز در دومین کنگره جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان اظهار کرد: فلسفه حزب و جایگاه آن در نظام جمهوری اسلامی ایران جایگاهی بلندتر و وسیع‌تر در اسلام دارد.وی بابیان اینکه خداوند متعال نظام آفرینش را در مورد انسان به‌گونه‌ای رقم‌زده که این موجود، موجودی برتر و مختار و انتخاب‌گر آفریده‌شده است، تشریح کرد: خداوند ابزار انتخاب گری را در اختیار انسان قرار داده و او دارای عقل، علم و آزادی در عمل است و این سه عنصر به‌قدری گران‌سنگ و مهم است که به ممتاز کردن انسان ختم شده است و این موجود در هویت کلی خود به‌عنوان خلیفه و جانشین خداوند بر روی زمین مأموریت سنگینی را عهده‌دار است.

عضو مجمع روحانیون مبارز عنوان کرد: امام (ره) در خصوص جایگاه انسان تعبیر کامل داشتند که "خداوند انسان کامل را مظهر اسم اعظم خود قرار داده است".

وی با اشاره به یکی از آیات در خصوص مسئولیت انسان،  گفت: یکی از مسئولیت‌های انسان، عمران، آبادی و توسعه است و  باید دانست به هر میزان کوتاهی کنیم طبیعتاً در رسالت خویش کوتاهی کردیم و خداوند انسان را مدنی الطبع و اجتماعی آفریده است و امور به‌صورت فردی پیش نخواهد رفت.

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز همچنین بیان کرد: امروز به هر میزان انسان در توسعه دانش و کسب مهارت و توانایی و بهره‌برداری از منابع طبیعی قوی‌تر و عالم‌تر می‌شود نیاز به همراهی هم بیشتر می‌گردد، امروز مسئله دهکده جهانی و جهان‌وطنی مطرح است و هیچ‌گاه توانایی‌های فردی انسان‌ها موجب نشده او را از زندگی جمعی بی‌نیاز کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در نگاه کلی بحث تحزب و انسجام یک بحث الهی و دینی و اجتناب‌ناپذیر است، خداوند می‌فرمایند چون انسانید و انتخاب می‌کنید و چون دین و آیین جزء سرشت شماست و دینی که پذیرفتید در درون آن تعهداتی وجود دارد باید به آن تعهدات عمل کنید و اگر به‌درستی گام بردارید در یک مجموعه‌ای قرار خواهید گرفت که حزب‌الله خواهد بود در غیر این صورت در یک مجموعه‌ای قرار می‌گیرد که حزب شیطان خواهد بود.

وی بابیان اینکه در ایران "حزب"دارای تاریخ طولانی نیست، یادآور شد: در دوره‌های تاریخی تشکل‌های سیاسی برای سازمان‌دهی یک جمع یا اهداف سیاسی در ایران شکل گرفت اما تولد حزب در ایران یک تولد کامل نبود و درواقع ناقص‌الخلقه بود. اگر در ابتدا حزب یا احزابی با نیت خیر و درست شکل گرفتند در مسیر گذر زمان یا از طریق مؤسسین دچار انحراف شدند یا از طریق حکومت‌ها دچار تحقیر و از حالت اجرایی خارج شدند.

انصاری در ادامه با اشاره به برکات پیروزی انقلاب اسلامی داد: آماده می‌شویم جشن 40 سالگی انقلاب را بگیریم، انقلاب ما متکی به اسلام است و  امروز باوجود قانون اساسی که تصویب‌کنندگان آن از نخبگان بنام بودند و کسانی که اساس اسلام را خوب فهمیده بودند و پای این قانون اساسی را امام (ره) امضاء گذاشته است، قانون اساسی به‌عنوان میثاق ملی ما عنوان می‌شود و اصل 26 به‌طور صریح قانون اساسی آزادی احزاب را به‌صورت واضح بیان می‌کند.

وی بابیان اینکه لازمه انتخابات سالم وجود احزاب است، گفت: ساختارهای حکومت در کشور هم به‌گونه‌ای است که بر پایه انتخاب مردم استوار است  و همچنین وظایفی همچون امربه‌معروف و نهی از منکر داریم که بدون وجود ساختارهای حزب ابتر خواهد ماند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب توضیح داد: امربه‌معروف و نهی از منکر علاوه بر مواردی که مطرح می‌شود، به‌عنوان  یک وظیفه عمومی در برابر حاکمیت و قدرت هم هست، امربه‌معروف و نهی از منکر یعنی نقد عالمانه، متعهدانه و مسئولانه قدرت، یعنی تلاش اجتماعی و عمومی برای استقرار خوبی‌ها در جامعه و  مگر می‌شود امربه‌معروف و نهی از منکر را به‌درستی بدون تشکل و حزب انجام داد.

انصاری تأکید کرد: باید صدا به‌گونه‌ای رسا و مؤثر باشد که همه بشنوند و جمع زیادی از مردم در قالب درست یعنی قالب تشکل و حزبی امربه‌معروف و نهی از منکر را به مراحلِ اجرا درآورند، در غیر این صورت مؤثر نیست و این امربه‌معروف آگاهی می‌خواهد. منکرات اجتماعی و حکومتی گاهی منشأ منکراتی می‌شود که درنهایت جامعه به سقوط خواهد رسید،گاهی منکر در قالب یک تفکر به قدرت می‌رسد و بعد از استقرار آن منکر، ده سال فرصت لازم است تا ریشه‌کن گردد.

وی کودتای 28 مرداد سال 32 را یک منکر دانست و ادامه داد: این کودتا کشور ما را تحت تأثیرات منفی قرارداد، در آن زمان جامعه ما یک جامعه غیرسازمانی بود و چون حزبی در کار نبود با یک صحنه‌سازی و مداخله خارجی کشور  می‌دانید که کشور به چه سمتی رفت.

عضو مجمع روحانیون مبارز با طرح این موضوع که "عمل به مقدمه واجب، واجب است" خاطرنشان کرد: در انتخابات ریاست جمهوری وجود احزاب لازم قطعی و ضروری است زیرا احزاب باید بتوانند و می‌توانند مردم را در معرفی اصلح کمک کنند و بعد از انتخاب پاسخگوی مردم باشند.

انصاری عنوان کرد: این افتخار نیست که برخی می‌گویند من عضو هیچ گروه، حزب یا دسته خاصی نیستم، زیرا پیامبر (ص) هم می‌گفت من عضو حزب‌الله هستم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: عضو بودن یعنی تعهد و انجام مسئولیت‌های اجتماعی و باید به این سمت‌وسو برویم که منتخبان ملت از مجرای احزاب گسترده که معرفی شدند به مجلس راه پیدا کنند و بعد از انتخاب تا پایان پاسخگوی تعهدات باشند.

وی با اشاره به اینکه در میزگردی با موضوع مجلس شورای اسلامی دعوت‌شده‌ام، گفت: در این میزگرد مطرح خواهم کرد آسیب به مجلس واردشده و از علت‌های آن نبود احزاب ریشه‌دار در کشور است.

انصاری خطاب به اعضای جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان گفت: گامی که برداشتید را به‌مثابه یک کار تفننی نگاه نکنید بلکه به آن را به‌عنوان یک تکلیف سیاسی، دینی و مبارک و مقدس بنگرید. هدف شما بزرگ و متعالی ست، باید از ابتدا قدم‌ها متین، محکم و در چارچوب نظام‌های ارزشی و درواقع حرکت متین، درست و باوقار در چارچوب منافع ملی و ارزش‌های اسلامی باشد.

وی با اشاره به اینکه اگرچه قانون احزاب نواقصی دارد و باید کامل شود، اما ابراز امیدواری کرد: شما اعضای جمعیت توسعه و آزادی از استان کرمان که همت خود را مصروف به توسعه کردید باید گام‌های استوار بردارید. جمعیت توسعه و آزادی برنامه ای برای توسعه پایدار و متوازن در استان بردارد.

عضو ارشد مجمع روحانیون در بخش دیگری از سخنان خود گفت: استان کرمان از روز اول حزب پابرجا داشته است. وجود یک تشکل سیاسی همدل و همراه در کرمان توانست کرمان را در کشور زبانزد کند. متأسفیم که معمار توسعه ایران را در جمع خود نداریم و جای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی  در تمامی عرصه‌ها خالی است، البته نباید بر جای خالی آنان تأسف بخوریم و انشا الله در پرتو تشکل جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان برنامه‌ای برای توسعه پایدار و متوازن را بردارید و بنده به‌عنوان یک کرمانی بسیار خرسندم و هر کاری از دستم برآید انجام خواهم داد.

وی در پایان بیان کرد: باید خداوند را سپاسگزار باشیم که زلزله امروز صبح استان کرمان باعث نشد مردم دچار غم و اندوه جدیدی بعد از زلزله کرمانشاه شوند.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان