تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۱۱ آذر ۱۳۹۶
مینو محرز در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد:

غیرفعال کردن ویروس ایدز در مبتلایان در دستور کار است/ مشکل اصلی ما عدم شناسایی مبتلایان است

مینو محرز، پزشک و فعال حوزه ایدز، می‌گوید که با طرح غیرفعال کردن ویروس ایدز در خون، فرد مبتلابه ایدز تا حد بسیار زیادی بهبود می‌یابد و به زندگی عادی خود برمی‌گردد و انتقال این ویروس به دیگری را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
غیرفعال کردن ویروس ایدز در مبتلایان در دستور کار است/ مشکل اصلی ما عدم شناسایی مبتلایان است
رویداد۲۴- مینو محرز، پزشک و فعال حوزه ایدز، می‌گوید که با طرح غیرفعال کردن ویروس ایدز در خون، فرد مبتلابه ایدز تا حد بسیار زیادی بهبود می‌یابد و به زندگی عادی خود برمی‌گردد و انتقال این ویروس به دیگری را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

سال‌هاست که همه ما بیماری ایدز را شنیده‌ایم و کم‌وبیش در خصوص آن اطلاعاتی را داریم. بیماری ایدز یا همان HIV مثبت، تقریباً از دهه 1980 میلادی کشف شد اما تاکنون هیچ راه درمان قطعی برای آن یافت نشده است و پزشکان و متخصصان این زمینه فقط توانسته‌اند از گسترش آن در بدن جلوگیری کنند و به‌نوعی آن را کنترل کرده‌اند.

ایدز، نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود. بیماری ناشی از ویروس HIV، دارای سه مرحله اصلی است. در مرحله اول (عفونت حاد) است، در این شرایط فرد ممکن است برای مدت کوتاهی بیماری شبیه به آنفلوانزا را تجربه کند، به همین دلیل معمولاً این بیماری تا یک دوره طولانی بدون هیچ علائمی دنبال می‌شود که به این مرحله از بیماری، دوره نهفتگی گفته می‌شود. هرچقدر که بیماری پیشرفت یابد، تداخل بیشتری با دستگاه ایمنی بدن پیدا می‌کند و باعث می‌شود که افراد به عفونت‌هایی مانند عفونت «فرصت‌طلب» و «تومور» دچار شوند. البته معمولاً در افرادی که دستگاه ایمنی آن‌ها به‌خوبی عمل می‌کند تأثیرگذار نیست. درنهایت بیماری زمانی وارد مرحله سوم یا ایدز خواهد شد که شمار سلول‌های CD4+ T به کمتر از ۲۰۰ سلول در هر میکرو لیتر برسد.

از سوی دیگر، این بیماری تا حد زیادی برای بسیاری از افراد به‌صورت کامل شناخته‌شده نیست و فقط در حد اسم آن را می‌شناسند و به دلیل همین ناآگاهی زمانی هم که متوجه می‌شوند فردی مبتلابه این بیماری است تماماً از وی دوری می‌کنند و حتی از دست دادن با فرد مبتلا هم پرهیز می‌کنند.

ایدز، عموماً از طریق رابطه جنسی، سرنگ آلوده و خون به دیگری منتقل می‌شود و در غیر این صورت هیچ‌گونه مشکلی برای ارتباط با مبتلایان وجود ندارد و هیچ مشکلی شمارا تهدید نمی‌کند. مبتلایان به ایدز حتی به‌راحتی می‌توانند با روش‌های پیشگیری از بارداری ازدواج کنند و به زندگی عادی خود ادامه دهند، زیرا این بیماری جز در موارد حاد که لاغری، عفونت و درد عضلات را به همراه دارد، هیچ مشکلی ازنظر جسمی ندارد و ازلحاظ ظاهری فرد مبتلا با غیر مبتلا هیچ تفاوتی باهم ندارند.

با توجه به اینکه اکنون حدود 3600 هزار نفر در کشورمان به این بیماری مبتلا هستند اما همچنان بسیاری از مبتلایان تاکنون از بیماری خودآگاه نیستند و بسیاری از آن‌ها هم بر این عقیده هستند که این بیماری به سراغ آن‌ها نمی‌آید زیرا همواره مراقبت‌های لازم را انجام داده‌اند؛ اما بهتر است این فکر را نکنید و همین امروز به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی بروید و با یک آزمایش ساده، از ابتلا یا عدم ابتلا به این بیماری آگاهی لازم را پیدا کنید.

مینو محرز، متخصص بیماری های عفونی و رئیس مرکز تحقیقات ایدز بیمارستان امام خمینی در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به برنامه استراتژیک 5 ساله برای کنترل بیماری ایدز و اهداف برنامه 90،90،90، گفت: تا سال 2020، 90 درصد بیماران مبتلا به ایدز باید شناسایی شوند، از این افرادی که شناسایی شدند 90 درصد آن‌ها باید تحت درمان قرار بگیرند و 90 درصد همین افرادی که تحت درمان قرارگرفته‌اند، باید ویروس ایدز در خونشان منفی شود و درمان در آن‌ها مورد اثر واقع گردد.

محرز در ادامه بابیان اینکه این برنامه بسیار مهم است و تمام کشورها متعهد شده‌اند در این راه قدم بردارند، تصریح کرد: به دلیل ناآگاهی جامعه و عدم اطلاع‌رسانی صحیح از طریق رسانه‌ها، از 90 درصد اولی که می‌خواهیم برای تشخیص پیدا کنیم، تاکنون فقط 30 درصد را شناسایی کرده‌ایم.

این فعال حوزه ایدز با اشاره به اینکه 70 درصد مبتلایان ایدز هنوز شناسایی نشده‌‌اند، خاطرنشان کرد: متأسفانه این 70 درصد نه‌تنها شناسایی نشده‌اند، بلکه خودشان هم از این موضوع اطلاع ندارند. ما اگر بتوانیم مبتلایان بیشتری را شناسایی کنیم قطعاً افراد بیشتری را هم تحت درمان قرار خواهیم داد. برنامه شمارش ویروس ایدز اکنون در سراسر کشور در حال انجام است.

مینو محرز ادامه داد: مشکل اصلی ما عدم شناسایی مبتلایان به ایدز است؛ زیرا همه افراد خودشان باید به پزشک مراجعه کنند و با انجام آزمایشات موردنظر، مورد تشخیص قرار بگیرند.

محرز بابیان اینکه غیرفعال کردن ویروس ایدز در خون به معنای بهبودی کامل نیست، تصریح کرد: با این روش، فرد مبتلا تحت درمان قرار می‌گیرد و حالش خوب می‌شود و یک زندگی عادی و نرمال خواهد داشت، اما بادانش فعلی باید تا آخر عمر دارو مصرف کند.

مینو محرز در ادامه خاطرنشان کرد: با روش غیرفعال کردن ویروس ایدز در فرد مبتلا، امکان انتقال بیماری به غیر به‌صورت نادری کاهش خواهد یافت. این افراد با روش‌های پیشگیری و جلوگیری‌های لازم می‌توانند ازدواج کنند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان