تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۱۶ آذر ۱۳۹۶
علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

رضایت مؤثرین در قدرت از رضایت مردم برای روحانی مهم‌تر است

علی تاجر نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: نوع مواجهه‌ای که آقای روحانی بعد از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری انجام داد، نشان می‌دهد که رضایت مؤثرین در قدرت از اهمیت بالاتری نسبت به رضایت مردم برخوردار است و این مسئله را جهت اثرگذاری در مجموعه کشور مهم‌تر می‌داند.
رضایت مؤثرین در قدرت از رضایت مردم برای روحانی مهم‌تر است
رویداد۲۴علی تاجر نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: نوع مواجهه‌ای که آقای روحانی بعد از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری انجام داد، نشان می‌دهد که رضایت مؤثرین در قدرت از اهمیت بالاتری نسبت به رضایت مردم برخوردار است و این مسئله را جهت اثرگذاری در مجموعه کشور مهم‌تر می‌داند.

مقایسه امروز حسن روحانی با دوران تبلیغات انتخاباتی حتی با دولت یازدهم نشان از تغییرات واضحی در شیوه و منش او دارد. به‌طور نمونه رئیس‌جمهور که یکی از شعارهای صریحش استفاده از زنان در کابینه بود در این رابطه نه‌تنها به وعده خود عمل نکرد بلکه ازآنچه هم که تا به امروز انجام داده بود، کوتاه آمد و با جابه‌جایی‌هایی، اندک حضور زنان در کابینه یازدهم را در کابینه دوازدهم کمرنگ ساخت.

غلامرضا مصباحی مقدم در این خصوص بر این اعتقاد است که «آقای روحانی که یک سیاست‌مدار عاقبت‌‌اندیش به‌حساب می‌آید، نگاهش فقط به چهار سال آینده نیست، به سال‌های پس‌ازآن است و همین هم موجب شده که این‌طور نیندیشد که خواسته‌های یک طیف را بر مصالح و منافع ملی کشور ترجیح دهد. از این بابت است که ایشان رویکردش متفاوت شده و حالا اگر عده‌ای را خوش آید یا خوش نیاید، آثار این‌ها کوتاه‌مدت است، نه بلندمدت.»

البته این تنها مصباحی مقدم نیست که در خصوص دلیل تغییر رویه روحانی چنین می‌اندیشید تقریباً در بین دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب نظری غیرازاین وجود ندارد.

علی تاجر نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در رابطه با عافیت‌طلبی سیاسی حسن روحانی گفت: با توجه به اینکه پیش روی آقای روحانی سرنوشت روسای جمهوری قبلی قرار دارد، بنابراین او بین حضور دائمی در حاکمیت و محبوبیت در بین مردم - با خروج از حاکمیت که سرنوشت آقای خاتمی است و درواقع منفور بودن و باز خروج از حاکمیت که بدترین شکلی است که امروز آقای احمدی‌نژاد بیشتر به آن متصل است - گزینه اول را انتخاب می‌کند که همان حضور در حاکمیت است. خصوصاً اینکه سال‌های پیش رو سال‌های مهم و سرنوشت‌سازی برای جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: روحانی تلاش می‌کند، تعاملش با حاکمیت به‌گونه‌ای باشد که در عرصه قدرت حضور داشته باشد، این مسئله اگر توأم با همراهی مردم و محبوبیت در بین افکار عمومی باشد، بهتر است، اما در صورتی‌ که بین این دو مخیر شود، به نظر می‌رسد بخش اول را بر خواهد گزید.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دراین‌باره که چنین گزینشی سبب دلسرد شدن مردم بابت حضور در انتخابات آتی نمی‌شود، اظهار داشت: واقعیت این است که نوع مواجهه‌ای که آقای روحانی بعد از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری انجام داد، نشان می‌دهد که رضایت مؤثرین در قدرت از اهمیت بالاتری نسبت به رضایت مردم برخوردار است و این مسئله را جهت اثرگذاری در مجموعه کشور مهم‌تر می‌داند. احساس آقای روحانی این است که اگر قرار باشد تغییر و تحولی به سمت مثبت در کشور صورت گیرد و او هم در آن نقش داشته باشد، باید در قدرت باقی بماند تا توانایی تأثیرگذاری را داشته باشد.

تاجر نیا در این رابطه اضافه کرد: بخش‌هایی در نظام جمهوری اسلامی وجود دارند که معتقدند مردم در مقاطع مختلف به‌طور مدام امیدوار و دلسرد می‌شوند، اما این دلسردی منتج به گسست آن‌ها از مجموعه نظام نخواهد شد و این مسئله بدین دلیل مطرح می‌شود که باوجود روحیه اقدامات تند و رادیکال در بین مردم و سیاسیون فضای جامعه جهانی مساعد برای این نوع رفتارها نیست، بنابراین برای این نوع تفکر در ابتدا حفظ نظام و حضور در عرصه تأثیرگذاری اهمیت دارد و جایگاه دلسردی مردم در وهله بعدی قرار می‌گیرد.

وی در این خصوص یادآور شد: دلسردی اگرچه برای آقای روحانی یا خیلی از افراد دیگر حائز اهمیت است، اما براین تصور هستم که درواقع شرط مهم‌تر از آن‌هم وجود دارد که حضور در عرصه قدرت و تأثیرگذاری بر مقدرات کشور است.

نظرات شما
پیشخوان