تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶
کیانوش راد، عضو حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

روش مبتنی بر افشاگری به حل مشکل فساد کمک نمی‌کند

محمد کیانوش راد، عضو حزب اتحاد ملت با اشاره به افشای فهرست بدهکاران بانک سرمایه توسط محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد که روش مبتنی بر افشاگری، مناسب برای حل مسئله فساد نبوده و نخواهد بود.
رویداد۲۴-محمد کیانوش راد، عضو حزب اتحاد ملت با اشاره به افشای فهرست بدهکاران بانک سرمایه توسط محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد که روش مبتنی بر افشاگری، مناسب برای حل مسئله فساد نبوده و نخواهد بود.

محمود احمدی‌نژاد تنها رئیس‌جمهوری بود که دولت خود را در حالی با وعده افشاگری اسامی مفسدان اقتصادی آغاز و به پایان برد که در طول هشت سال ریاست جمهوری در دو دوره حتی یک نام از فهرستی که به قول خود در جیبش قرار داشت را بر زبان نیاورد و به همان اتهامات علیه خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بسنده کرد.

 البته یک‌بار اسامی بدهکاران بانکی را به قوه قضائیه ارسال کرد که غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگو دراین‌باره توضیح داد فهرست اعلام‌شده عموماً افرادی را دربرمی گیرد که به دلیل مشکلات اقتصادی موفق به پرداخت اقساط بانکی نشدند و نکته جدیدی در آن دیده نمی‌شود.

هفته گذشته محمود صادقی اعلام کرد که اسامی بدهکاران بانک سرمایه را در صورت عدم تسویه‌حساب این افراد با بانک افشا خواهد کرد، وی روز شنبه هفته جاری وعده خود را عملی ساخت و اسامی را به انتشار درآورد، اسامی که نام‌های آشنایی همچون حسین هدایتی، اقدامیان، مصطفی انصاری، مدلل، ریخته گران و جهان بانی در آن دیده می‌شد و تا این ساعت تنها حسین هدایتی منکر بدهکاری خود شده و تهدید به شکایت کرده است، اما حتی او هم می‌دادند که این نام‌ها منبع مشخصی دارد و بر اساس کینه شخصی در لیست قرار نگرفته است.

افشاگری اسامی بدهکاران بانکی که احمد توکلی، نماینده دوره قبل در مجلس معتقد است باید بر آنان نام چپاولگر نهاد گذشته از اینکه به‌عکس العمل درست قوه قضائیه در این رابطه نیاز دارد از این حیث که نماینده مجلس وعده خود را عملی ساخت و مردم را نسبت به این مسئله آگاه کرد، بدون تردید پسندیده است، اما در همین رابطه سؤال پیش می‌آید که تا چه اندازه این کار توانایی ایجاد یک تحول بزرگ درزمینهٔ مبارزه با فساد را به دنبال خواهد داشت و اساساً این مسئله می‌تواند تابو قضیه افشاگری علیه مفسدان را بشکند؟

محمد کیانوش راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در رابطه با ایجاد یک تحول بزرگ درزمینهٔ مبارزه با فساد اقتصاد ضمن توجه به افشاگری محمود صادقی، نماینده مردم تهران در خصوص انتشار لیست بدهکاران بانک سرمایه گفت: این روش که مبتنی بر افشاگری است، مناسب برای حل مسئله فساد نبوده و نخواهد بود.

وی در ادامه اضافه کرد: یکی از شروط اصلی توسعه‌یافتگی وجود قوه مستقل قضائیه است و توسعه تنها در سایه وجود نهاد حقوقی بی‌طرف قوه قضائیه در کشورها میسر خواهد بود. از دیگر سو وجود دستگاه اداری توسعه‌گرا که نسبت به اصلاح قوانین و ساختارها توجه جدی دارد در کنار مردمی که خواستار توسعه و مایل به پیشرفت هستند، صورت خواهد پذیرفت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این رابطه توضیح داد: افشاگری ازاین‌دست چه توسط احمدی‌نژاد و چه از سوی دیگران حتی با نیت‌های خیرخواهانه صورت گیرد، نمی‌تواند رافع مشکلات فعلی بانک‌ها باشد. در یک فرض واقعی داخل یک کشور توسعه‌یافته درصورتی‌که بانک‌هایی که وکیل سپرده‌های مردم هستند به‌خوبی عمل کنند، باید نسبت به پیگیری قضایی اقدام به عمل‌آورند و قوه قضائیه نیز با فرض بی‌طرفی، عدالت و نظارت بر توسعه با متخلفان برخورد کند.

کیانوش راد در این خصوص بیان کرد: درصورتی‌که بانک‌ها به هر دلیلی نسبت به انجام‌وظیفه خود اهمال کردند این امر وظیفه دولت‌ها است که وارد عمل شوند و نسبت به اخذ مطالبات سپرده‌گذاران که در قالب وام به اشخاص حقیقی و حقوقی صورت گرفته و احیاناً به دلایل رانت‌های ارتباطاتی و یا سفارش‌های مرسوم نسبت به بازگرداندن حقوق بانک‌ها اقدام نمی‌کنند، برخورد قانونی و قضایی انجام شود.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در ادامه افزود: افشاگری درحالی‌که نمی‌دانیم دلایل، انگیزه‌ها، مشکلات و موانع وام‌گیرندگان چه امری بوده است، قاعدتاً روشی ناصحیحی برای حل مشکل بانک‌ها در شرایط فعلی محسوب می‌شود

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان