تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۱۴ آذر ۱۳۹۶
حسین سبحانی‎نیا در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

ناطق‎نوری با تشکلی جدید به سیاست باز می‌گردد؟

حسین سبحانی نیا در این رابطه که آقای ناطق با تشکلی جدید وارد میدان سیاست خواهد شد، گفت: شرایط زمانی و مکانی کشور و انقلاب ایجاب می‌کند که نگاهی جدید در تمام مجموعه‌های داخل کشور به وجود آید. با توجه به اینکه امروز نسل سوم انقلاب در رأس کار هستند، بنابراین مطالبات و شرایط کشور ایجاب می‌کند که نگاهی متناسب با ذائقه آن‌ها در قالب اصولگرایی داشت. آقای ناطق چنین نگاهی را می‌پسندد و به استمرار آن علاقه‌مند است.
رویداد۲۴حسین سبحانی نیا در این رابطه که آقای ناطق با تشکلی جدید وارد میدان سیاست خواهد شد، گفت: شرایط زمانی و مکانی کشور و انقلاب ایجاب می‌کند که نگاهی جدید در تمام مجموعه‌های داخل کشور به وجود آید. با توجه به اینکه امروز نسل سوم انقلاب در رأس کار هستند، بنابراین مطالبات و شرایط کشور ایجاب می‌کند که نگاهی متناسب با ذائقه آن‌ها در قالب اصولگرایی داشت. آقای ناطق چنین نگاهی را می‌پسندد و به استمرار آن علاقه‌مند است.

مدتی است که گمانه‌زنی‌ها درباره بازگشت علی‌اکبر ناطق نوری به سیاست مطرح‌شده، اما مسئله مهم در رابطه با موضوع فوق این است در صورت محقق شدن مسئله مطرح‌شده، آیا ناطق نوری باز به جرگه دوستان اصولگرا خود می‌پیوندد یا راه جدید را بر خواهد گزید؟

قهر از سیاست ناطق نوری به سال 88 برمی‌گردد یعنی زمانی که احمدی‌نژاد در میانه مناظره مشهور خود با مهندس میرحسین موسوی نام فرزندان ناطق نوری را در کنار نام فرزندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قرارداد و پرسید چه می‌کنند؟ علیرغم خواسته او فرصتی به وی مانند هاشمی رفسنجانی برای پاسخ داده نشد و دوستان قدیمی هم حمایتی از او به عمل نیاوردند که همین امر سبب دلخورش از دوستان و اختیار گوشه‌نشینی از سیاست شد.

ناطق نوری در انتخابات سال 92 به همراه علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی، ضمن تشکر از کناره‌گیری محمدرضا عارف، به حمایت از حسن روحانی پرداخت و در سال 96 نیز به همراه سید محمد خاتمی و سید حسن خمینی دوباره از حسن روحانی برای ریاست جمهوری حمایت کرد و وی را اصلح خواند و بنا به گفته خود به همین دلیل از ریاست بازرسی دفتر رهبری استعفا داد، نکته مسئله فوق در اینجا است که در هر دو سال انتخابات اصولگرایان دارای کاندیدا مستقل بودند و حسن روحانی نامزد آنان به‌حساب نمی‌آمد.

برای انتخابات 1400 هم به نظر می‌رسد که وی به سراغ کاندیدایی رود که خارج از جرگه اصولگرایی باشد، البته نه بدین معنا که کاندیدا موردحمایت او یک اصلاح‌طلب باشد، اما به‌طور حتم جهت دستیابی به این هدف تشکلی جدید بنانهاده خواهد شد که باوجوداین تشکل به همراه اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان شاید برای اصولگرایان در سیاست دیگر جایی باقی نماند، مگر اینکه دست به تغییرات زنند.

حسین سبحانی نیا، نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی اصولگرا در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در رابطه با انتخاب راه جدیدی غیر از اصولگرایی به سیاست از سوی ناطق نوری گفت: آقای ناطق نوری شخصیت سیاسی سابقه دار و باتجربه‌ای است که این امر به‌پیش از انقلاب مربوط می‌شود، طبعا نمی‎تواند جدای از سیاست قرار داشته باشد. البته ممکن است که در پذیرش مسئولیت همان‌طور که در سال‌های اخیر شاهد بودیم، فاصله گرفته باشد ولی او در متن مسائل سیاسی قرار دارد و آن‌ها را مورد پیگیری قرار می‌دهد.

وی در ادامه اضافه کرد: برگشت به کار اجرا و سیاست عملی آقای ناطق مسئله‌ای است که درباره آن بحث‌هایی وجود دارد، اما با تمام این‌ها او شخصیتی نیست که متناسب با شرایط روز موضع خود را تغییر دهد. در همین دوره که باکارهای اجرایی فاصله پیدا کرد و نسبت به عملکرد برخی افراد در مجموعه‌های سیاسی نقد یا گله داشت، راه یا خط خود را گم نکرد و نسبت به‌نظام مواضع غیرمنطقی و بحث‌انگیز که مورد سوءاستفاده دشمنان قرار گیرد، نگرفت.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در این رابطه اظهار داشت: با توجه به نشست‌هایی که با او داریم، الآن عزمی برای ورود مجدد به سیاست به معنای اجرایی و عملی ندارد، اما به هر صورت شخصیت منطقی است که با تمام افراد کارکرده و می‌کند، بنابراین دارای نگاه وسیعی است و یک‌سونگرانه با مسائل برخورد نمی‌کند.

این فعال سیاسی اصولگرا در همین خصوص بیان کرد: با تمام این‌ها درصورتی‌که آقای ناطق درصدد برگشت به سیاست برآید بر همان خط اصولی و مواضع منطقی که امروز نیاز انقلاب و کشور است، پیش می‌رود و به دنبال حرکتی اصولگرایانi با نگاهی جامع مانند امام خمینی و مقام معظم رهبری است. این نگاه آقای ناطق اصولگرایی محسوب می‌شود و درصورتی‌که برگردد در این مسیر قدم بر خواهد داشت.

سبحانی در این رابطه که قطعاً آقای ناطق اپوزیسیون نخواهد بود ولی این احتمال وجود دارد که با تشکلی جدید وارد میدان سیاست شود، یادآور شد: شرایط زمانی و مکانی کشور و انقلاب ایجاب می‌کند که نگاهی جدید در تمام مجموعه‌های داخل کشور به وجود آید. با توجه به اینکه امروز نسل سوم انقلاب در رأس کار هستند، بنابراین مطالبات و شرایط کشور ایجاب می‌کند که نگاهی متناسب با ذائقه آن‌ها در قالب اصولگرایی داشت. آقای ناطق چنین نگاهی را می‌پسندد و به استمرار آن علاقه‌مند است.

وی پیش‌بینی خود از بنانهاده شدن یک تشکل جدید از سوی ناطق نوری به‌اتفاق علی لاریجانی را چنین مطرح کرد: این مسئله باگذشت زمان مشخص می‌شود.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی درباره سرنوشت اصولگرایی در انتخابات 1400 توضیح داد: اصل اصولگرایی وجود خواهد داشت، منتها مسائلی ممکن است کم‌وزیاد شود و چنین نیست که پایگاه خود را به‌طور کامل از دست دهد زیرا این جدایی‌ها و فاصله‌ها همواره وجود داشته است.

سبحانی نیا در این خصوص تصریح کرد: با تمام این‌ها بنا به‌ضرورت اصولگراها باید خود را با شرایط جدید منطبق سازند و نسل جوان را درحرکت با خود همراه کنند تا برای خود پشتوانه به وجود آوردند. تشکل‌ها در حال حاضر بدون پشتوانه هستند، به همین جهت اصولگرایی باید به‌مانند اصلاح‌طلبی این سنخیت را بین خود و توده مردم تقویت و ایجاد کند تا بتواند در سال 1400 قابل‌رقابت با رقبا خود در انتخابات باشد.

این فعال سیاسی اصولگرایی در رابطه بااینکه در صورت عدم روی دادن این تحولات چه خواهد شد، گفت: در این صورت باید شرایط موجود را تحمل کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان