تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۱۷ آذر ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
مبلغ، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با رویداد ۲۴:

اعتراف به خطای حمایت از احمدی‎نژاد گام اول است؛ اصولگرایان جبران مافات کنند

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: اعتراف به خطا اقتضائاتی هم دارد و از اقتضائات آن جبران مافات است. درست نیست که جریانی به حمایت از فردی به‌طور تمام‌قد برآید و آن فرد آسیب‌هایی به مردم و کشور وارد سازد که مشخص نیست تا چند سال دیگر جبران می‌شود با یک اعتراف به خطا درصدد رفع مسئله برآیند، اعتراف به خطا گام اول در این مسیر محسوب می‌شود و گام‌های بعدی را هم پیمود.
اعتراف به خطای حمایت از احمدی‎نژاد گام اول است؛ اصولگرایان جبران مافات کنند
رویداد۲۴عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: اعتراف به خطا اقتضائاتی هم دارد و از اقتضائات آن جبران مافات است. درست نیست که جریانی به حمایت از فردی به‌طور تمام‌قد برآید و آن فرد آسیب‌هایی به مردم و کشور وارد سازد که مشخص نیست تا چند سال دیگر جبران می‌شود با یک اعتراف به خطا درصدد رفع مسئله برآیند، اعتراف به خطا گام اول در این مسیر محسوب می‌شود و گام‌های بعدی را هم پیمود.

احمدی‌نژاد با گذشته هیچ تغییری نکرده است. هرگاه که احتمال برخورد قضایی با اطرافیان خود را نزدیک می‌دید در مقام ریاست جمهوری تهدید به افشاگری می‌کرد، اما پس از رفع نگرانی‌ها از این حیث، مسئله فوق به فراموشی سپرده می‌شد و انگار که دیگر نیازی به آگاهی یافتن مردم در رابطه با مفاسد وجود ندارد.

پس از زندانی شدن حمید بقایی و اعلام اعتصاب غذای او که منجر به آزادی‌اش شد، احمدی‌نژاد مجدد تهدید به افشاگری در رابطه با فساد اقتصادی و سیاسی کرد و در این رابطه خانواده لاریجانی را هدف قرارداد. اتهاماتی که نه‌تنها هنوز از سوی لاریجانی‌ها بی‌پاسخ‌مانده، بلکه اعضای احزاب اصولگرایی که زمانی از هواداران پروپاقرص احمدی‌نژاد محسوب می‌شدند و اکنون منتقد او هستند نیز سکوت کرده‌اند.

البته این روزها از سوی اصولگرایان بسیار درباره ویژگی‌های شخصیتی ناپسند احمدی‌نژاد شنیده می‌شود و آنان بر همان مواردی اشاره و تأکید می‌ورزند که روزی اصلاح‌طلبان آن‌ها را موردتوجه قرار داده بودند، اما ازآنجا به هر قیمتی به دنبال کسب قدرت بودند و با احمدی‌نژاد می‌توانستند به این خواسته خود دست پیدا کنند، تذکرات رقیب را غیرمنصفانه که حاصل کینه و بغض است، اعلام کردند. 

امروز که شاهد جنجال‌آفرینی‌های احمدی‌نژاد هستیم، شاهدیم که همین حامیان او یک‌به‌یک اعلام برائت می‌کنند این در حالی است که آنان نه‌تنها اعلام برائت بلکه باید مسئولیت حمایت از فردی که هشت سال کشور را به سمت نابودی کشاند را نیز بپذیرند، اما نکته اینجا است که به‌هیچ‌وجه حاضر به پذیرش این بخش نیستند و دست به دامن توجیهاتی مانند روزی که احمدی‌نژاد موردحمایت بود با امروز متفاوت است و مواردی ازاین‌دست، می‌شوند.

به نظر می‌رسد اصولگرایان درصورتی‌که مایل به ادامه حیات سیاسی خود باشند باید راهی جز این برگزینند زیرا انتظار مخاطبان آن است که طیف‌های سیاسی خطاهای خود را نادیده نگیرد و بابت اشتباهاتش عذرخواهی کند.

در این رابطه مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات و از اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با  رویداد۲۴ به این موضوع پرداخت.

این روزها شاهد جنجال‌آفرینی‌های احمدی‌نژاد هستیم و دیده می‌شود که حامیان سابق او یک‌به‌یک اعلام برائت می‌کنند درحالی‌که آنان مسبب روی کار آمدن این شرایط هستند، آیا نباید به‌جای اعلام برائت عذرخواهی انجام دهند؟

این موضوعی است که بارها و به‌کرات مطرح‌شده است؛ زیرا حامیان آقای احمدی‌نژاد بر این تصور هستند که با اعلام یا جدا دانستن خود از او به‌خصوص با تأکید بر اینکه آقای احمدی‌نژاد خیلی خوب بوده و همان زمان مورد دفاع قرارگرفته است، مشکلشان برطرف می‌شود ولی در اشتباه هستند.

علت آن‌هم این است که اولاً این حمایت آنان به‌قدری شدید و اغراق‌آمیز نشان داده می‌شد که حتی تمام مقدسات را هم به استخدام گرفته بودند، بنابراین نمی‌توانند به این سادگی فاصله بین خود و او ایجاد کنند. علاوه بر این احمدی‌نژاد با گذشته خود هیچ تغییری نکرده و همان فردی است که سال 84 وارد عرصه سیاست شد. اصولگرایان براین تصور هستند که با این راه‌ها می‌توانند مسئله فوق را حل کنند و این اشتباه است.

درست این است کسی که مرتکب خطای بزرگی شد به‌محض اطلاع از آن اعتراف کند و این‌یک امر انسانی و اسلامی است که نه‌تنها هیچ اشکالی ندارد، بلکه امر مستحسنی (نیکو) محسوب می‌شود که فرد را از شر خطای خود نجابت می‌دهد و در کنار رفتاری صادقانه مردم هم به او اعتماد می‌کنند و مشکل برطرف می‌شود. البته اعتراف به خطا اقتضائاتی هم دارد و از اقتضائات آن جبران مافات است. درست نیست که جریانی به حمایت از فردی به‌طور تمام‌قد برآید و آن فرد آسیب‌هایی به مردم و کشور وارد سازد که مشخص نیست تا چند سال دیگر جبران می‌شود با یک اعتراف به خطا درصدد رفع مسئله برآیند، اعتراف به خطا گام اول در این مسیر محسوب می‌شود و گام‌های بعدی را هم پیمود.

گام بعدی این است که افراد مورداشاره دست‌به‌دست دلسوزان و دولت دهند تا خرابی‌ها ساخته و جبران شود و کشور به سمت یک متعالی بهتر جهت حل معضلات حرکت کند، نه اینکه تنها اعتراف صورت گیرد ولی هرروز شاهد تداوم همان نگاه‌هایی که منجر به دفاع تمام‌قد از گزینه‌ای مانند آقای احمدی‌نژاد شد، باشیم. انشا الله این رفتارها و نگاه‌ها تغییر کند و درنتیجه آن وضع کشور به سمت بهبودی رود و جریانی مانند آقای احمدی‌نژاد نتواند این مشکلات را برای کشور به وجود آورد.

تأکید اصولگرایان بر همین روش خود چه عواقبی برای آنان به دنبال خواهد داشت؟

دو عواقب داشته و خواهد داشت. اول اینکه مسئله فوق به اصولگرایان آسیب جدی وارد می‌کند. درواقع اصولگرایان از زمانی خود را به احمدی‌نژاد و جریان تندرو کشور گره زدند آسیب‌های بسیاری دیدند، همچنآن‌هم می‌بینند و ادامه خواهد داشت.

مواضع اخیر آقای احمدی‌نژاد که نمایشی هم محسوب می‌شود یعنی موضع‌گیری‌ها علیه مواردی دقیقاً بحث‌هایی است که خود از مسببان اصلی آن بوده و این‌یکی دیگر از مشکلات جدی اصولگرایانی است که از احمدی‌نژاد پشتیبانی به عمل آوردند. مهم‌تر از این‌ها مسئله کشور است، زیرا برای کشور، نظام، جامعه و جمهوری اسلامی مشکلاتی به وجود آمد که تداوم این روند که سبب تداوم مشکلات مورداشاره برای مردم و کشور خواهد بود

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۷
0
0
او قهرمان توده هاي مستضعف بود ، لجبازي ، غرور و دوستان ناباب باعث نابودي او شد.
نظرات شما
پیشخوان