تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۱۷ آذر ۱۳۹۶
جیمز وات، سفیر سابق انگلیس در لبنان، اردن و مصر خطاب به ترامپ تاکید کرد

صلح مستلزم ارتقا روابط با ایران است نه انتقال سفارت به قدس

جیمز وات، سفیر سابق انگلیس در لبنان، اردن و مصر طی یادداشتی برای ایندیپندنت نوشت: کهنه سربازان امنیتی اسرائیل از لزوم مذاکره با ایران سخن به میان آورده‌اند. نظرات آن‌ها باید مورد توجه قرار گیرند و این بحث آغاز شود.
رویداد۲۴- جیمز وات، سفیر سابق انگلیس در لبنان، اردن و مصر طی یادداشتی برای ایندیپندنت نوشت: کهنه سربازان امنیتی اسرائیل از لزوم مذاکره با ایران سخن به میان آورده‌اند. نظرات آن‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و این بحث آغاز شود.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از ایندیپندنت، یادداشت جیمز وات این‌طور آغاز می‌شود: وقتی همه‌چیز به سمت آشوب و هرج‌ومرج می‌رود، تنها راه این است که یک گام به عقب برداریم و نگاه دقیقی به اصول بنیادی بیندازیم. طی هفته جاری چندین اقدام تباه‌کننده به وضعیت پریشان خاورمیانه اضافه شد. بدنام‌ترین آن‌ها اعلام خودخواهانه دونالد ترامپ بود مبنی بر اینکه ایالات‌متحده قدس را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد تا به هفت دهه اجماع بین‌المللی محتاطانه در مورد ماهیت منحصربه‌فرد این شهر و نقشی که جایگاه آن باید در احترام به حقوق فلسطینیان ایفا کند، پایان داده شود. بحث دیگر خاورمیانه اخباری است که از یمن به گوش می‌رسد؛ پیشرفت خون‌آلود در جنگ ویران‌کننده با اتحاد حوثی-صالح که منجر به مرگ صالح و چشم‌انداز یک جنگ جناحی‌تر شد.

اعلامیه ترامپ در مورد قدس تقریباً با مخالفت جهانی روبرو شده است. کشورهای حوزه خلیج‌فارس که امیدوار بودند امنیت شان بار دیگر مورد توجه آمریکا قرار گیرد، از اقدام بی‌دلیلی که به ناخشنودی عمومی از ایالات‌متحده دامن می‌زند و شراکت را برای آن‌ها پرهزینه‌تر می‌کند –همان‌طور که برای تمام کشورهای مسلمان خواهد کرد- مملو از هراس شده‌اند. امارات در حال پیگیری یک دیپلماسی بی‌سروصدا برای بهبود شرایط در غزه بود اما اعلامیه قدس آن را نابود کرد.

انتخاب‌ها و گزینه‌هایی که کشورهای منطقه با آن روبرو بودند، به‌اندازه کافی پیچیده بود. باوجودآنکه ممکن است داعش فعلاً به لحاظ ارضی شکست‌خورده باشد، شورش تروریستی در این منطقه همچنان وجود دارد. از سوی دیگر اقدامات چهار کشور عربی علیه قطر است که در اعتراض به آنچه حمایت از جناح‌های اسلام‌گرای نظامی تحت عنوان ناصحیح «اخوان المسلمین» صورت گرفت. درعین‌حال، عربستان تقابل با ایران را به سیاست اصلی منطقه‌ای خود تبدیل کرده و منافع مشترکی با اسرائیل یافته است.

قدرت ایران در سرزمین‌های عرب درنتیجه تلاش نظامی مشترک برای شکست داعش در عراق و سوریه افزایش یافته است. رژیم سوریه برای بقا به‌شدت به نیروهای ایرانی حاضر در این کشور وابسته است. حزب‌الله همچنان لبنان را در اختیار دارد و به اسرائیل هشدار می‌دهد.

چه چیز باعث این گرایش‌های متضاد می‌شود؟ بحث ایدئولوژی در این میان مطرح است. باوجودآنکه ایران دیگر از صدور انقلاب 1357 صحبتی به میان نمی‌آورد، اما خود را حامی اقلیت‌های شیعه در منطقه می‌داند. عربستان نیز به‌نوبه خود، خودش را حامی اسلام سنی می‌بیند. 

البته در این میان محرک قوی‌تر، حفاظت از خود و حافظه آسیب‌پذیری وجودی است. این مسئله مطمئناً به اسرائیل مربوط می‌شود. در مورد ایران هم همین‌طور است: تجاوز صدام در سال 1980 که شورای امنیت سازمان ملل به‌طور شرم آورانه ای محکومش نکرد، و هشت سال جنگ ویران‌کننده‌ای که از سوی قدرت‌های اصلی هم تحریک شد، ایران را متقاعد کرد که تنها با کسب اتحادهای استراتژیک با عراق و سوریه می‌تواند امیدوار به دفاع از خود در آینده باشد. عربستان و متحدانش این دفاع روبه‌جلو را یک تهاجم می‌بینند.: فرمول کلاسیک یک جنگ اجتناب‌ناپذیر. تهدیدهای دایمی اسرائیل در مورد نابود کردن ایران و ظرفیت هسته‌ای آن نیز باعث شده ایران از حزب‌الله به‌عنوان یک عامل بازدارنده استفاده کند.

با نگاهی به ورای این عوامل این سؤال مطرح می‌شود که واقعیت این تهدیدها چیست؟ آیا ایران ذاتاً یک تهدید وجودی برای اسرائیل است؟ آیا اسرائیل ذاتاً تهدید وجودی برای ایران است؟ آیا درگیری میان ایران و کشورهای عرب همسایه اجتناب‌ناپذیر است؟ آیا باید این‌طور باشد؟ آیا یافتن راهی بهتر، ورای هوش بشری است؟

کهنه سربازان امنیتی اسرائیل از لزوم مذاکره با ایران سخن به میان آورده‌اند. نظرات آن‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و این بحث آغاز شود. افراد سرشناس آمریکایی خواستار پایان شیطانی جلوه دادن ایران هستند: دولت آمریکا باید دریابد که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران بهترین فرصت را برای راه‌حل‌های دیپلماتیک ارائه می‌کند و کنگره نباید در دام اعمال تحریم‌های بیشتر گرفتار شود. باید در مورد بهترین راه ایجاد امنیت منطقه‌ای، مشاوره صادقانه‌ای به عربستان داده شود. اروپائیان باید تمام تلاش خود را برای حفظ توافقنامه هسته‌ای با ایران بکار بگیرند و انگلیس باید موضع خود درباره آینده سرزمین‌های اشغالی فلسطین را ابراز کند.
نظرات شما
پیشخوان