تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۱۸ آذر ۱۳۹۶
علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

آزادی نازنین زاغری تابع تصمیم قوه قضاییه است/متاسفانه با موضوع دو تابعیتی‌ها تسویه‌حساب سیاسی می‌شود

علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران در مجلس گفت: موضوع دو تابعیتی یک حق ‌بین‌المللی است و چنین نیست که فردی به‌صرف این مسئله در مظان اتهام جاسوسی، ارتباط با بیگانه یا نفوذ قرار گیرد. متأسفانه بخش قابل‌توجهی از این مسئله (موضوع دو تابعیتی) در داخل کشور سیاسی شده است، بدین معنا که قسمتی از تسویه‌حساب‌های سیاسی به بهانه دو تابعیتی‌ها انجام می‎گیرد تا به واسطه آن مدیران ارشد دولتی به‌نوعی موردتردید افکار عمومی قرار گیرند.
آزادی نازنین زاغری تابع تصمیم قوه قضاییه است/ با دو تابعیتی‌ها تسویه‌حساب سیاسی می‌شود
رویداد۲۴علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران در مجلس گفت: موضوع دو تابعیتی یک حق ‌بین‌المللی است و چنین نیست که فردی به‌صرف این مسئله در مظان اتهام جاسوسی، ارتباط با بیگانه یا نفوذ قرار گیرد. متأسفانه بخش قابل‌توجهی از این مسئله (موضوع دو تابعیتی) در داخل کشور سیاسی شده است، بدین معنا که قسمتی از تسویه‌حساب‌های سیاسی به بهانه دو تابعیتی‌ها انجام می‎گیرد تا به واسطه آن مدیران ارشد دولتی به‌نوعی موردتردید افکار عمومی قرار گیرند.

بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس امروز برای اولین بار وارد ایران شد و بر اساس اخبار به انتشار درآمده یکی از اهداف این سفر موضوع آزادی نازنین زاغری، شهروند دو تابعیتی ایرانی -انگلیسی است که به جرم جاسوسی به 10 سال زندان محکوم شده است.

محافل بین‌المللی و داخلی در رابطه با نازنین زاغری در مدت یک سالی که او در زندان به سر می‌برد تلاششان بر این بوده که به اثبات برسانند زاغری بابت انجام کار جاسوسی به ایران سفر نکرده، اما اظهار نظرمتناقض بوریس جانسون در یک جلسه استماع در کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس مبنی بر آموزش خبرنگاری از سوی او در ماه گذشته ابهامات پرونده را بیشتر کرد.

بااین‌حال احتمال آزادی زاغری بسیار جدی به نظر می‌رسد. به ویژه آنکه اخیرا در محافل رسانه ای انگلیس مطرح شده است که لندن حاضر شده در ازای آزادی نازنین زاغری مطالبه 450 میلیون پوندی انگلستان به ایران که مربوط به قرارداد خرید تسلیحات نظامی در زمان حکومت پهلوی است را پرداخت کند. هر چند مقامات دو کشور این دو موضوع را بی ارتباط با یکدیگر دانستند.
 
البته این برای اولین بار نیست که ایرانی‌هایی که دارای تابعیت غیر ایرانی هم هستند چنین حکمی دریافت می‌کنند و پس از انجام یک معامله آزاد می‌شوند. 

بعد از به نتیجه رسیدن برجام جیسون رضاییان، امیر حکمتی، سعید عابدینی و نصرت‌الله خسروی زندانیان آمریکایی-ایرانی با جرم جاسوسی، آزاد شدند و درنتیجه آن تعدادی از شهروندان ایرانی نیز که در آمریکا به دلیل نقض تحریم‌ها در زندان به سر می‌بردند حکم آزادی دریافت کردند.

تکرار این روند سؤال‌های فراوانی به ذهن می‌رساند ازجمله اینکه آیا اساساً اعلام جاسوسی برای تابعیت‌های دوگانه درست است؟ درصورتی‌که این افراد جاسوس باشند به کدام دلیل آزاد می‌شوند؟ اگر طریق فوق به همین شکل ادامه یابد این شکل از بازداشت و آزاد کردن‌ها سبب نگرانی ایرانی‌های خارج از کشور برای ورود به کشور نخواهد شد و به دنبال آن ورود توریست به ایران با مشکل روبرو نمی‌شود؟

علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره اهداف سفر بوریس جانسون به تهران گفت: یکی از اهداف مهم سفر آقای جانسون به تهران قاعدتاً بهبود مناسبات دوجانبه خواهد بود و در خصوص آن موارد زیادی ازجمله حوزه امور کنسولی قابل‌مذاکره است. در این رابطه بنا بود هیئتی کارشناسی چند ماه گذشته به تهران وارد شود و درباره افزایش ویزا ایرانیان و تسریع صدور روادید توافقاتی صورت گیرد که احتمالاً در این سفر بخشی از مذاکرات به این امر اختصاص داده می‌شود، علاوه بر آن مسائل منطقه‌ای هم ازجمله موارد موردعلاقه طرفین خواهد بود.

وی درباره احتمال آزادی نازنین زاغری درنتیجه سفر وزیر امور خارجه انگلیس به ایران ابراز کرد: موضوع آزادی خانم زاغری به قوه قضائیه مربوط می‌شود که دستیابی به این نتیجه در این مذاکرات قابل پیش‌بینی نیست، گرچه فشاری بر آقای جانسون هم از طرف خانواده خانم زاغری در انگلیس و هم از سوی نمایندگان پارلمان این کشور موجب شده که یکی از انگیزه‌های وزیر خارجه انگلیس طرح آزادی او باشد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این خصوص که در صورت محقق شدن آزادی نازنین زاغری افکار عمومی ایران و انگلیس بر فعالیت جاسوسی او تردید نخواهند کرد، توضیح داد: این موضوع قضایی است و در اختیار قوه قضائیه قرار دارد بنابراین آزادی او هم تابع قوانین و تصمیم قوه قضائیه خواهد بود، البته از محتویات پرونده بی‌اطلاع هستیم ولی درصورتی‌که تصمیم قضایی چنین باشد، به اجرا درمی‌آید.

رحیمی دراین‌باره که در صورت جاسوس بودن نازنین زاغری دلیل زندانی بودن او چیست و اگر جرم جاسوسی به اثبات رسیده به کدام دلیل احتمال آزادی مطرح می‌شود، تصریح کرد: دادگاه تجدیدنظر او هنوز برگزار نشده و با توجه به اهمیت موضوع در موارد مشابه چنین متهمانی بر اساس تصمیم قاضی یا با قرار وثیقه و کفالت آزاد می‌شوند یا اینکه در زندان نگه‌داشته خواهند شد، به‌هرحال ممکن است در تصمیم نهایی حکم دیگری غیر از محکومیت اولیه صادر شود، کما اینکه در موارد مشابه شاهد صدور احکام دیگری بودیم.

وی در این رابطه که اشاره شد نمونه‌هایی از دریافت‌کنندگان حکم جاسوسی که پس از یکسری معاملات آزاد شدند، وجود داشته آیا با تکرار این روند یک تصویر بدی از ایران به دنیا معرفی نمی‌شود، اظهار داشت: موضوع دو تابعیتی یک حق بین‌المللی است و چنین نیست که فردی به‌صرف این مسئله در مظان اتهام جاسوسی، ارتباط با بیگانه یا نفوذ قرار گیرد. متأسفانه بخش قابل‌توجهی از این مسئله (موضوع دو تابعیتی) در داخل سیاسی شده است، بدین معنا که قسمتی از تسویه‌حساب‌های سیاسی به بهانه دو تابعیتی‌ها انجام می‎گیرد تا به واسطه آن مدیران ارشد دولتی به‌نوعی موردتردید افکار عمومی قرار گیرند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس درباره اولین آسیب شیوه فوق اضافه کرد: اولین آسیب این مسئله درواقع سلب اعتماد از ایرانیان هم‌وطنمان در خارج از کشور است که به‌نوعی خود ظلم بزرگی در حق کشور و ملت محسوب می‌شود.

رحیمی در خصوص تأثیر موضوع فوق بر ورود ایرانیان خارج از کشور و توریست‌ها یادآور شد: تحت هیچ شرایطی مانعی برای ورود و حضور دو تابعیتی‌ها وجود ندارد و تابعیت ایرانی مورداحترام قرار دارد زیرا که افتخار ایرانیان به هویتی ایرانی بودن آن‌ها است و درصورتی‌که تابعیت مضاعفی را به دست آوردند، مورداحترام قرار دارند و تابعیت مضاعف آن‌ها نباید مورد سؤال و تردید قرار گیرد.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان