تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۲۰ آذر ۱۳۹۶
ناصر ابوشریف، نماینده جهاد اسلامی فلسطین در ایران در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

تصمیم ترامپ درباره قدس ماهیت روند صلح و سازش را افشا کرد

نماینده جهاد اسلامی فلسطین در ایران در خصوص آثار تصمیم اخیر ترامپ در خصوص انتقال سفارت آمریکا به قدس گفت: با این تصمیم آقای ترامپ ماهیت روند صلح و سازش بیش از پیش افشا شد و همه آگاهی یافتند ادامه این مسیر زشت و نادرست است. چراکه روند صلح و سازش مرده و بی اثر شده است و ادامه روندی مرده و بی اثر اقدامی زشت و نامناسب تلقی می شود.
رویداد۲۴- نماینده جهاد اسلامی فلسطین در ایران در خصوص آثار تصمیم اخیر ترامپ در خصوص انتقال سفارت آمریکا به قدس گفت: با این تصمیم آقای ترامپ ماهیت روند صلح و سازش بیش از پیش افشا شد و همه آگاهی یافتند ادامه این مسیر زشت و نادرست است. چراکه روند صلح و سازش مرده و بی اثر شده است و ادامه روندی مرده و بی اثر اقدامی زشت و نامناسب تلقی می شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بالاخره وعده دیرینه روسای جمهوری این کشور درمورد شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را عملی کرد و با اعلام انتقال سفارت ایالات متحده به قدس، موجی از نارضایتی را در سراسر جهان به راه انداخت.

ترامپ اعلام کرد: چالش‌های قدیمی نیازمند رویکردهای جدید هستند. اعلانیه قدس، نشان‌دهنده رویکردی جدید درباره درگیری‌های میان اسرائیل و فلسطینی‌ها هستند. من به این نتیجه رسیده‌ام که بیت‌المقدس را پایتخت اسرائیل اعلام کنم.

به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل واکنش های بسیاری را به دنبال داشت و برخی مثل اسرائیل و جمهوری چک از آن استقبال کرده اند، در مقابل، فلسطینی‌ها و رهبران بین المللی و اروپایی با آن مخالفت کرده اند.

ناصر ابوشریف، نماینده جهاد اسلامی فلسطین در ایران در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در این خصوص گفت: در واقع  تصمیم آقای ترامپ یک تصمیم قدیمی است که از سال ها قبل در کنگره آمریکا اتخاذ شده بود، اما هیچ یک از روسای جمهوری آمریکا و حتی مسیحیان و صهیونیست های مسیحی جرات اجرا آن را نداشتند حتی در زمان آقای جرج دبلیو بوش چند بار این مسئله به تعویق افتاد. در زمان آقای ترامپ نیز به همین شکل روی داد تا اینکه در زمان حاضر آن را انجام داد.

وی در خصوص عواملی که منجر به این تصمیم شد، گفت: اخذ این تصمیم دارای علت‎های داخلی و خارجی زیادی است. درباره اولین دلیل می‌توان به  فشارهای داخلی بر آقای ترامپ و دولت وی اشاره کرد که از او درخواست داشتند تا هر چه زودتر آن را اجرایی کند و عمدتا از سوی نهادهای سیاسی و نظامی آمریکا و کنگره این فشارها اعمال می‌شد که در نهایت رئیس جمهور به آن تن داد. 

نماینده جهاد اسلامی فلسطین در ادامه افزود: موضوع دوم حمایت صهیونیستی و اسرائیلی از آقای ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری بود که او را به قدرت رساند. این مسئله باعث شد که آنها  میوه و نتیجه این حمایت را طلب کنند. البته آقای ترامپ اجرا را تا  6 ماه دیگر به تعویق انداخته و ساخت سفارت آنطور که بیان شده چهار سال به طول خواهد انجامید، اما صرف به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی دارای خطرات بسیار زیادی هم برای جهان عربی - اسلامی و هم فلسطین است.

ابوشریف تاکید کرد: دلیل خارجی دیگر که این مسئله را سبب ساز شد اختلاف میان کشورهای عربی - اسلامی و درگیری داخلی در این کشورها است مانند عراق، لیبی، یمن و دیگر کشورها که فرصت مناسبی را برای تصمیم آقای ترامپ فراهم ساختند. آمریکا با این حرکت کوشید به حل مسئله دو کشور پایان دهد و در واقع مانع اساسی در این زمینه را از سر راه برداشت به همین دلیل اتخاذ آن بسیار خطرناک بود، اما کابینه وی معتقد بود که این امر شوک بزرگی را به جهان اسلام وارد خواهد کرد و به این شکل زمینه  برای تحمیل منویات آمریکا بر فلسطینیان فراهم می شود.

وی در پاسخ به این سوال که این اتفاق تا چه اندازه می تواند به نزدیک شدن گروه های مختلف فلسطینی به ویژه جهاد اسلامی با حماس و فتح منجر شود، گفت: این تصمیم آقای ترامپ خیلی هم بد نیست و آثار مثبتی نیز به همراه  دارد. براساس آیات مبارکه قرآن کریم «چه بسا چیزی را از آن بدتان آید، اما برای شما خیر باشد». با این تصمیم آقای ترامپ ماهیت روند صلح و سازش بیش از پیش افشا شد و همه آگاهی یافتند ادامه این مسیر زشت و نادرست است. چراکه روند صلح و سازش مرده و بی اثر شده است و ادامه روندی مرده و بی اثر اقدامی زشت و نامناسب تلقی می شود.

ابو شریف در ادامه افزود: در این رابطه باید به سال 1993 میلادی اشاره کرد که در آن زمان دو دستگی زیادی در جامعه فلسطین میان افراد هوادار گفت و گو با رژیم صهیونیستی و مخالفان آن به وجود آمد. رژیم صهونیستی در آن مقطع زمانی از این چند دستگی به مقدار زیادی  سوء استفاده کرد، اما این بار قضیه کاملا فرق دارد زیرا این مسئله می تواند سبب ایجاد وحدت براساس قواعد بسیار مهم و مقاومت میان فلسطینیان شود. همه متوجه موضوع بی فایده بودن سازش و روند آن شده اند و به این امر که فقط و فقط مقاومت و بسیج تمام توانمندی امت در برابر رژیم صهیونیستی و حامیان آن می تواند موثر واقع شود، آگاهی پیدا کرده اند.

وی در خصوص دیگر نکات مفید که می تواند اثر مثبتی از این تصمیم ترامپ داشته باشد، گفت: این تصمیم درواقع فرصتی برای نزدیک شدن دیدگاه ها درباره ایجاد آشتی فلسطینی واقعی با روشی بهتر و سریعتر و همچنین تدوین یک برنامه مبارزاتی واحد در داخل و خارج از فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی خواهد بود.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان