تاریخ انتشار: ۲۰:۲۶ - ۲۰ آذر ۱۳۹۶

حکایت دردناک زنان روهینگیا از تجاوز سربازان ارتش میانمار

زنان روهینگیا با فاش کردن خبری، بار دیگر به صدر اخبار رسانه‌های جهان بازگشته‌اند. به گزارش «ایران آنلاین» به نقل از وب سایت خبری ایندیپندنت، زنان روهینگیا مورد تعرض جنسی، خشونت فیزیکی و شکنجه قرار گرفته‌اند. نیروهای برمه باعث فراری دادن 600 هزار روهینگیایی به سمت بنگلادش شدند و آنطور که سازمان ملل گزارش داده این رفتار نمونه‌ای از پاکسازی و اِعمال خشونت وحشیانه است.

رویداد۲۴-زنان روهینگیا با فاش کردن خبری، بار دیگر به صدر اخبار رسانه‌های جهان بازگشته‌اند. به گزارش «ایران آنلاین» به نقل از وب سایت خبری ایندیپندنت، زنان روهینگیا مورد تعرض جنسی، خشونت فیزیکی و شکنجه قرار گرفته‌اند. نیروهای برمه باعث فراری دادن 600 هزار روهینگیایی به سمت بنگلادش شدند و آنطور که سازمان ملل گزارش داده این رفتار نمونه‌ای از پاکسازی و اِعمال خشونت وحشیانه است. زنان و دخترانی که مورد تعرض قرار گرفته‌اند، در فاصله سنی 13 تا 35 سال قرار دارند و قربانیان تجاوز جنسی نیروهای امنیتی میانمار از ماه اکتبر تا اواسط ماه سپتامبر سال 2016 هستند. سونارا، دختر جوان 25 ساله‌ای که بعد از حمله به روستایشان در 25 آگوست به بنگلادش فرار کرد. قبل از فرار، زندگی خوبی داشت و با گاو، ماشین و مزرعه برنجش روزگار می‌گذراند. اما روزی که سربازان ارتش رسیدند و در خانه‌هایشان را شکستند، در غیاب همسرش که در خانه اقوام در روستای مجاور بود، به او تجاوز کردند. پسر 16 ساله او که گلوله سربازی به شکمش خورده بود، شاهد تجاوز ماموران به مادرش بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در مصاحبه با ۲۱ زن مسلمان روهینگیایی قربانی تجاوز جنسی ارتش میانمار، دریافته است تجاوز نیروهای ارتش میانمار به زنان روهینگیایی سازماندهی‌شده بوده است. آسوشیتد پرس با هر کدام از این زنان به طور جداگانه مصاحبه کرده است. این زنان که از قریه‌های مختلف میانمار بوده‌اند و اکنون در کمپ‌های پناهجویی در بنگلادش پراکنده هستند، سرگذشت خود را تعریف کرده‌اند. اما نکته‌ای که در مصاحبه با این زنان وجود دارد، این است که تجربه همه این زنان در تجاوز شبیه به هم است. البته ارتش میانمار هرگونه اتهام تجاوز به زنان را انکار می‌کند. اما این زنان موافقت کرده‌اند در صورتی که امنیت‌شان حفظ شود داستان تجاوز خود را شرح بدهند.

یک دختر نوجوان ۱۳ ساله که در میان راویان خشونت ارتش میانمار بوده است، می‌گوید: در حمله ارتش، نیروهای ارتشی پدرش را با چاقو زده‌اند و دو برادر کوچکش را نیز به درخت بسته‌اند. او تلاش کرده فرار کند، اما یک مرد او را گرفته و به درخت بسته، گوشواره‌هایش را کشیده، لباس‌هایش را درآورده و به او تجاوز کرده است. این مرد به همراه ۱۰ مرد دیگر بارها به او تجاوز کرده‌اند. سرانجام او به بنگلادش فرار کرده؛ در حالی‌که یکی از برادرانش را گم کرده است. این دختر ۱۳ ساله دچار کابوس، وحشت از مردان و مشکلات تغذیه است.

این پایگاه خبری ضمن اشاره به وجود نوعی مشابهت در گفته‌های این افراد و اتفاقاتی که برای آنها افتاده است، می‌نویسد که وجود این مشابهت حکایت از گسترده و نظام‌مند بودن تجاوز نیروهای امنیتی میانمار علیه مسلمانان روهینگیا دارد.

آسوشیتدپرس با بیان این مطلب که گفته‌های این افراد موجب تشدید اعتراض سازمان ملل به ارتش میانمار شده، به نقل از مقامات این سازمان نوشت: نیروهای امنیتی میانمار به طور نظام‌مند از تجاوز به عنوان یک «ابزار ترور محاسبه شده» برای از میان بردن مسلمانان روهینگیا استفاده می‌کنند.

مقامات ارتش میانمار تاکنون به درخواست‌های مکرر آسوشیتدپرس برای اظهار نظر در این باره پاسخ نداده‌اند و این در حالی است که ارتش میانمار با استناد به تحقیقات ادعایی دولت این کشور در این باره مدعی شده‌اند که این تجاوزها اتفاق نیفتاده است.

منبع: AP

نظرات شما
پیشخوان