تاریخ انتشار: ۲۰:۵۸ - ۲۰ آذر ۱۳۹۶

لایحه جامع خاک بزودی درصحن علنی مجلس

دبیر انجمن علمی خاک ایران گفت: لایحه جامع خاک به تایید کمیسیون آب و خاک مجلس شورای اسلامی رسیده و به زودی در صحن علنی مجلس مطرح می شود.

رویداد۲۴-دبیر انجمن علمی خاک ایران گفت: لایحه جامع خاک به تایید کمیسیون آب و خاک مجلس شورای اسلامی رسیده و به زودی در صحن علنی مجلس مطرح می شود.حسین بشارتی روز دوشنبه در حاشیه اولین همایش استانی خاک در هرمزگان  اظهار کرد: اصل این لایحه پس از بازنگری و اصلاحات کارشناسی لازم در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی پس از رای گیری پذیرفته شده است.

وی از لایحه جامع خاک در صورت تصویب در صحن علنی مجلس بعنوان ابزار قدرتمندی برای جلوگیری از تخریب و فرسایش خاک نام برد و افزود: کسانی که به هر طریق خاک را تخریب کنند مجرم شناخته شده و مورد پیگرد قانونی قرار می گیرند.
لایحه جامع خاک سال 84هجری خورشیدی تدوین و طی بیش از 12سال گذشته تاکنون بیش از چند مرحله اصلاح و بازنگری هم اکنون در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی است.
دبیر انجمن علمی خاک هم چنین با اشاره به اهمیت موضوع و و تغییر اقلیم و فرسایش های خاکی و دیگر موارد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست با در نظر گرفتن اولویت این لایحه را در دستور کار خود قرار بدهند.
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اهمیت آبخیزداری در حفاظت از خاک ابراز داشت: با گذشت بیش از 24سال از اقدام های آبخیزداری در کشور از 43میلیون هکتار تنها در سطح سه میلیون هکتار از حوزه های آبخیزکشور طرح های آبخیزداری اجرا شده که تنها مشکل اصلی آن کمبود اعتبارات است.
وی با بیان این که از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری و علمی چیزی کم نداریم گفت: با وجود ساختارهای لازم، متاسفانه کمبود اعتبارات عمرانی باعث شده که دراین بخش عملکرد مناسبی نداشته باشیم.
دبیر انجمن علمی علوم خاک ایران از تعیین مجری عملیات آبخیزداری از سوی وزیر جهادکشاورزی بعنوان گامی مهم و آینده نگر نام برد.
عملیات آبخیزداری علاوه بر ذخیره آب، ایجاد پوشش گیاهی غنی و احیاء مراتع و جنگل ها باعث حفاظت از خاک نیز می شود.
دبیر انجمن علمی خاک ایران در ادامه با اشاره به اهمیت مواد آلی خاک به خصوص کربن در دنیا افزود: دراین راستا مقدمات اجرای یک طرح مشترک با فائو فراهم شده و به زودی اجرایی می شود.
بشارتی ابراز داشت: در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات این وزارت خانه نیز دنبال ترسیم برنامه استراتژیک علم و فناوری هستیم تا همه فعالیت مراکز و موسسات تحقیقاتی کشور هدفمند، مشتری محور و کاربردی شوند زیرا دراین صورت به کشاورزی دانش بنیان می رسیم.
وی تصریح کرد: باید همه را متوجه کنیم که منابع خاک به دلیل مدیریت نامناسب قبلی وضعیت شکننده ای دارد و باید تا دیر نشده کاری کرد که البته همه این ها در لایحه جامع خاک پیش بینی شده است.
اولین همایش استانی خاک در هرمزگان با حضور شماری از بهره برداران پیشرو، نمایندگان تشکل های مردم نهاد کشاورزی و عده ای از مسئولان محلی در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی این استان در بندرعباس برگزار شد.
سخنرانان این همایش با تاکید بر اهمیت خاک بیان داشتند: کم توجهی به لایحه خاک و بعضی دیگر از موارد باعث شده که اهمیت خاک در خفا بماند درحالی که باید همه فعالیت ها و مسائل مرتبط با خاک وهمچنین شناساندن اهمیت و جایگاه آن به مسئولان ارشد کشور شفاف و با جدیت بیشتر انجام شود.

منبع: ایرنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان