تاریخ انتشار: ۲۱:۰۷ - ۲۰ آذر ۱۳۹۶

آغاز نشست شورای برنامه ریزی منطقه ای اکو در اسلام آباد

بیست و هشتمین نشست شورای برنامه ریزی منطقه ای سازمان همکاری های اقتصادی (اکو ) روز دوشنبه با حضور هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد پایتخت پاکستان آغاز به کار کرد.

رویداد۲۴-بیست و هشتمین نشست شورای برنامه ریزی منطقه ای سازمان همکاری های اقتصادی (اکو ) روز دوشنبه با حضور هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد پایتخت پاکستان آغاز به کار کرد.در این نشست چهار روزه روند اجرای طرح ها و برنامه هایی که پیش از این به تصویب سازمان رسیده مورد بررسی قرار می گیرد، همچنین برنامه های جدید برای سال 2018-2019 نیز اعلام و برای اجرای آن برنامه ریزی خواهد شد.

احسن اقبال وزیر برنامه ریزی توسعه و اصلاحات پاکستان در آغاز این نشست ضمن تاکید بر افزایش همکاری میان کشورهای عضو سازمان اکو خواستار اقدامات عملی برای توسعه اقتصادی منطقه شد.
وی تروریسم و افراطی گری را از چالش های مهم در منطقه دانست و گفت: تامین امنیت و ثبات برای توسعه اقتصادی منطقه ضروی است.
احسن اقبال همچنین بر حفظ منابع طبیعی منطقه تاکید کرد و گفت: باید این منابع را برای نسل آینده حفظ کنیم.
در این نشست همچنین موضوع انعقاد کنفرانس ویژه اکو برای افغانستان مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
در نشست اسلام آباد همچنین پیش نویس نتایج بخش وزرا در برنامه کاری سالانه 2018، تقویم رویدادهای 2018 و پیش نویس قانون دفاع اکو برای افغانستان از سوی اعضا پذیرفته می شود.
پنجشنبه هفته جاری و در حاشیه این نشست نیز جشن روز اکو سال 2017 برگزار ی شود.
چهارمین سمینار الگوهای تجاری منطقه اکو نیز چهارم آبانماه سال جاری در اسلام آباد پایتخت پاکستان برگزار شد.
سازمان همکاری اقتصادی (Economic Cooperation Organization)، به طور مخفف اکو یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است که سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۳۴۳ (۱۹۶۴) نخستین بار این سازمان را پایه‌ریزی کردند.
پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۳۷۲ کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند.
این سازمان هم‌اکنون با 10 عضو، حدود ۳۳۰ میلیون تن جمعیت و امکانات نفت، گاز و صنعت در اختیار دارد.
طبق اساسنامه این سازمان، اکو برای بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو تلاش می‌کند؛ و برای حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه فعالیت دارد.
از دیگر اهداف اکو، تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی در این 10 کشور است. این سازمان همچنین برای تسریع برنامه توسعه حمل و نقل و ارتباطات فعالیت می‌کند.
به مناسبت پیوستن افغانستان و کشورهای قفقاز و آسیای میانه از جمله ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان به سازمان اکو و افزایش اعضای این سازمان از ۳ کشور، ایران، پاکستان و ترکیه به ۱۰ کشور، روز هفتم آذر ۱۳۷۱به عنوان روز اکو نامگذاری شد.
این سازمان باجمیعت 330 میلیون نفری و مساحت هشت میلیون و 620 هزار کیلومتر مربعی خود از منابع غنی انرژی، معدنی و صنایع مختلف برخوردار است .

منبع: ایرنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان