تاریخ انتشار: ۲۱:۴۱ - ۲۰ آذر ۱۳۹۶

رابطه نرخ بیکاری و شادی

بیکاری معضلی جهانی است و دلیل توجه کشورها به این مساله تاثیرات مخرب بیکاری روی اجتماع است. کاهش قدرت خرید، افزایش جرایم اجتماعی ، نا آرامی های اجتماعی در نهایت افسردگی و بیماریهای روانی در نتیجه بیکاری ایجاد می شود.

رویداد۲۴-بیکاری معضلی جهانی است و دلیل توجه کشورها به این مساله تاثیرات مخرب بیکاری روی اجتماع است. کاهش قدرت خرید، افزایش جرایم اجتماعی ، نا آرامی های اجتماعی در نهایت افسردگی و بیماریهای روانی در نتیجه بیکاری ایجاد می شود.در حال کلی افراد شاغل کم خوشحال‌تر از افراد بیکار هستند. البته منظور از این خوشحالی، سطح کلی رضایت از زندگی است و خوشحالی فرد در روزهای قبل از مطالعه در نظر گرفته نشده است. خوشحالی‌های کوچک‌تر از قبیل خوشحالی از شرکت در یک فعالیت تفریحی ، سفرهای  کوتاه مدت ، رفتن به رستوران و خرید کردن که وخوشحالی‌های گذرا نام‌گذاری شده است در این مطالعه مد نظر قرار نگرفته‌اند ولی تاکید شد که افراد شاغل توان بیشتری برای برخورداری از این خوشحالی‌های گذرا  را دارند. طبق این گزارش شاخص خوشحالی در مردم دانمارک بیش از دیگر کشورها است و ساکنان این کشور بیش از دیگر کشورهای اروپایی از ثبات شغلی برخوردار هستند .

در حالیکه شاخص خوشحالی در  کشورهای سوییس و نروژ در جایگاه بعدی قرار دارد . شاخص خوشحالی در این کشورها بیش از ۷.۵ است و نرخ بیکاری در کشورهای مذکور کمتر از ۵ درصد اعلام شده است .کمترین شاخص خوشحالی در  کشور توگو دیده می شود که نرخ بیکاری رسمی در این کشور برابر با ۶.۹ درصد است .

البته شرایط اقتصادی کشور و وضعیت امنیتی هم در خوشحالی افراد تاثیر گذار است. از طرف دیگر انتظار آنها از زندگی و محیطی که در ان ساکن هستند هم مساله مهمی است مثلا مردم اسپانیا بیش از مردم ساکن در کشورهای فقیر افریقا به مساله اشتغال و بحران اقتصادی توجه دارند زیرا انتظار  دارند از استاندارد زندگی بالاتری برخوردار باشند. شاخص خوشحالی در این مطالعه بین ۰ تا ۱۰ در نظر گرفته شده است به این معنا که  هر چه رضایت فرد از زندگی و شادیش در زندگی بیشتر باشد شاخص به ۱۰ نزدیک تر است. در این مطالعه وضعیت ایران بررسی نشده است.

در مطالعه ای مجزا که توسط اندریاس نابه اقتصاددان آلمانی  انجام شد هم به این مساله تاکید شده است . در این مطالعه با  ۶۰۰ نفر از افراد شاغل و غیر شاغل مصاحبه شد و مشخص شد  که رضایت افراد شاغل از زندگیشان بیشتر از افراد غیر شاغل است . این در حالیست که افراد شاغل  ذکر کردند که کارشان بیشترین زمان از روز انها را به خود اختصاص می دهد و فعالیت لذت بخشی نیست و افراد بیکار  زمان بیشتری برای تفریح  و استراحت در اختیار داشتند . اما  در پاسخ به سوال رضایت از زندگی  مشخص شد همان افراد شاغل  رضایت بیشتری از زندگی داشتند و احساس شادابی بیشتری  نسبت به افراد بیکار داشتند./رتبه آنلاین

 بیکاری و احساس رضایت از زندگی در کشورهای خاص
نرخ بیکاری(درصد)شاخص خوشحالی(بین ۰ تا ۱۰)نام کشور
۳.۶۲۴.۷۷هند
۷.۶۵.۲۵نیجریه
۲۴.۴۴۵.۴۴یونان
۱۴.۵۹۳.۸۹سوریه
۱۷.۹۲۶.۸۵عمان
۸.۱۵۵.۳۵ترکیه
۸.۱۸۴.۰۴افغانستان
۸.۱۰۷.۰۸امریکا
۵.۵۲۶.۴۸عربستان
۶.۲۰۴.۹۳لبنان
۴.۹۸۴.۴۷چین

 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان