تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۲۱ آذر ۱۳۹۶

ابهامات قرارداد فدراسیون فوتبال با آدیداس

وکیل حقوقی فدراسیون دلایل امضانشدن قرارداد بلندمدت با شرکت آلمانی را اعلام کرد.
رویداد۲۴-وکیل حقوقی فدراسیون دلایل امضانشدن قرارداد بلندمدت با شرکت آلمانی را اعلام کرد.
 
مدیران فدراسیون فوتبال تا مدت‌ها در مصاحبه‌ با رسانه‌های مختلف از انجام یک کار بزرگ برای عقد قرارداد تجاری با کمپانی آدیداس تا پایان جام‌جهانی ٢٠٢٠ قطر خبر داده بودند. آنها حتی برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده بودند که قرارداد در اردیبهشت‌ماه ‌سال‌جاری امضا شود.
 
منتهی صعود مقتدرانه ایران به جام‌جهانی مقدماتی را فراهم کرد که خواسته‌های فدراسیون فوتبال تغییر کند و آنها شروط تازه‌ای برای شرکت آلمانی بگذارند. به این ترتیب دور جدید مذاکرات با تقدیم لوایح پیشنهادی درباره بندهای قرارداد طبق صحبت‌هایی که فدراسیونی‌ها در مصاحبه‌های خود انجام دادند، آغاز شد.
 
کار به جایی رسید که چند روز قبل از مراسم قرعه‌کشی جام‌جهانی در اوایل آذرماه محمدرضا ساکت دبیرکل فدراسیون فوتبال اعلام کرد، به ‌زودی قرارداد رسمی با شرکت آدیداس با توافق صورت‌گرفته بین طرفین امضا خواهد شد و درنهایت هفته گذشته بود که سایت فدراسیون فوتبال رسما خبر از امضاشدن قرارداد با آدیداس داد اما هیچ جزییاتی درباره این توافق اعلام نشد.

آدیداس می‌پوشیم اما با چه توافقی؟
معمولا کمپانی‌های بزرگ تولید البسه ورزشی آن هم در سطح آدیداس و نایک  برای مسابقاتی چون جام‌جهانی علاوه بر ارایه تمام لباس‌‌های تمرینی،‌ اردویی و مسابقات مبلغی هم به‌عنوان اسپانسرینگ و تبلیغ برند خود به فدراسیون تیم‌های راه‌یافته پرداخت می‌کنند که این رقم با توجه به اسم و رسم و قدرت تیم‌ها ارقامی متفاوت دارد.
 
به این ترتیب این انتظار وجود داشت که مدیران فدراسیون فوتبال ایران در شرایطی لباس آدیداس در اختیار تیم‌ملی قرار دهند که هم ریالی برای استفاده از تولیدی‌های این برند پرداخت نکنند و هم مبلغی هم با توجه به این‌که ایران سال‌هاست رتبه اول رنکینگ آسیا را در اختیار دارد، از کمپانی آلمانی درآمدزایی داشته باشند.
 
منتهی همان‌طور که اشاره شد، تاکنون از سوی مدیران فدراسیون فوتبال هیچ شفاف‌سازی کاملی درباره جزییات قرارداد با آدیداس انجام نشده است. همه فقط می‌دانند که ایران در جام‌جهانی آدیداس خواهد پوشید اما چگونگی آن برای کل فوتبال ایران و مردم و رسانه‌ها نامعلوم است.

فدراسیون از شرکت آلمانی لباس می‌خرد!
با پیگیری‌های صورت‌گرفته متوجه شدیم که فدراسیون فوتبال در شرایطی با کمپانی آدیداس قرارداد یک‌ساله امضا کرده است که قرار است در ازای دریافت البسه برای اردوها،‌ تمرینات و مسابقات دوستانه و رسمی به شرکت آدیداس پول پرداخت کند! مدیران فوتبال ایران البته درباره ریز مفاد مالی این قرارداد یک‌ساله که با نماینده خاورمیانه آدیداس امضا شده است، ترجیح داده‌اند اطلاع‌رسانی نداشته باشند.
 
منتهی بررسی‌ها نشان می‌دهد که طرفین با جمع‌بندی مسائل مختلف و درنظرگرفتن امتیاز‌هایی که طرفین خواهان آن بودند، به این نتیجه رسیده‌اند که فدراسیون از آدیداس با ٧٠‌درصد تخفیف لباس برای تیم‌ملی خریداری کند.

ابهام درباره لباس‌های فیک
با فشارهای کارلوس کی‌روش مدیران فدراسیون فوتبال با آغاز مسابقات مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی مجبور شدند قرارداد خود با شرکت جیووا را فسخ کنند و لباس‌هایی با برند آدیداس را در اختیار ملی‌پوشان قرار بدهند.
 
از آنجایی که در آن مقطع هیچ قراردادی بین فدراسیون و این شرکت مشهور وجود نداشت،‌ مدیریت فوتبال کشور تصمیم گرفت لباس‌های آدیداس را در بازار آزاد از امارات خریداری کند و به همین ترتیب بود که در لباس‌های سفید و قرمز آدیداس تیم‌ملی هیچ طراحی خاصی وجود نداشت.
 
نکته جالب توجه اینجاست که کیفیت لباس‌های تیم‌ملی هم با لباس‌های درجه یکی که آدیداس برای تیم‌های ملی طرف قرارداد خود با تازه‌ترین فناوری و تکنولوژی‌های پیشرفته تولید می‌کرد، تفاوت بسیار زیادی داشت که این مسأله حتی مورد توجه مردم هم قرار گرفت.

چرا قرارداد بلندمدت امضا نشد؟!
صفی‌الله فغان‌پور وکیل حقوقی فدراسیون فوتبال یکی از مسئولانی است که از ابتدای مذاکرات با شرکت آدیداس نقشی تعیین‌کننده در پیگیری کار داشت و متن نهایی قرارداد یک‌ساله‌ای که مدیران فدراسیون مدعی امضاشدن آن هستند، هم توسط او نهایی شده است.
 
فغان‌پور درباره جزییات قرارداد یک‌ساله صحبت‌های مهمی انجام داد و گفت: «ما ابتدا می‌خواستیم قراردادی بلندمدت با آدیداس امضا کنیم. منتهی به خاطر شرایط تحریمی‌، بحث کپی‌رایت،‌ هزینه‌های سنگین گمرک و برخی تعهدات داخلی و بین‌المللی که نمی‌توانیم در رسانه‌ها درباره جزییات آن شفاف‌سازی لازم را داشته باشیم، این اتفاق عملی نشد.
 
درنهایت با توجه به اهمیت مسابقات جام‌جهانی و خواسته کادرفنی تیم‌ملی برای استفاده ملی‌پوشان از برند آدیداس رایزنی‌ها انجام شد و با آدیداس برای امضای یک قرارداد یک‌‌ساله به توافق نهایی رسیدیم. البته بعد از جام‌جهانی در فرصت مناسب برنامه‌ریزی و پیگیری‌های لازم برای عقد قرارداد بلندمدت انجام خواهد شد.»

توضیحات وکیل حقوقی فدراسیون فوتبال
وکیل حقوقی فدراسیون فوتبال تحت هیچ شرایطی حاضر نشد درباره جزییات توافق مالی با آدیداس شفاف‌سازی لازم را در گفت‌وگوی خود با خبرنگار ما داشته باشد. این مقام مسئول اما با تأیید خریداری لباس از این کمپانی توسط فدراسیون تأکید کرد: «با توجه به شرایطی که به آن اشاره کردم، امکان عقد قرارداد بلندمدت وجود نداشت، با این حال با توجه به کیفیت و قیمت لباس‌های آدیداس توافق شد که فدراسیون فوتبال از پاداش حضور در جام‌جهانی بگذرد و با ٧٠‌درصد تخفیف اجناس مورد نیاز خود را از این شرکت خریداری کند.
 
به این ترتیب آدیداس به ‌زودی طرح جدید پیراهن تیم‌ملی برای جام‌جهانی را طراحی و پس از تأیید فدراسیون تولید خواهد کرد. لباس‌ها هم براساس نیازهایی که فدراسیون صلاح می‌داند، تولید می‌شود. در واقع ما به اندازه‌ای که نیاز داشته باشیم، از آدیداس در یک یا چند مرحله لباس خریداری می‌کنیم و خرید فدراسیون با ٧٠‌درصد تخفیف همراه خواهد بود.
 
من درباره رقم دقیق این فعل و انفعال نمی‌توانم اشاره‌ای داشته باشم اما در همین حد به مردم عزیز توضیح بدهم که اگر ما می‌خواستیم از تولیدی‌های داخلی برای تیم‌ملی لباس خریداری کنیم، هزینه‌ آن بیشتر از روال خریداری لباس از آدیداس خواهد شد. لباس‌هایی هم که آدیداس به ما می‌دهد، کاملا اورجینال و منطبق با تازه‌ترین تکنولوژی‌های تولید لباس خواهد بود و از این بابت خیال مردم راحت باشد».

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان