تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶

غیبت سران جند کشور عربی در اجلاس سازمان همکاری اسلامی

سران سازمان همکاری اسلامی امروز (چهارشنبه) در استانبول در اجلاسی فوق‌العاده با هدف بررسی نحوه پاسخگویی به تصمیم دونالد ترامپ درباره قدس شرکت می کنند. اما در این نشست غیبت سران چند کشور عربی محسوس است.

رویداد۲۴-سران سازمان همکاری اسلامی امروز (چهارشنبه) در استانبول در اجلاسی فوق‌العاده با هدف بررسی نحوه پاسخگویی به تصمیم دونالد ترامپ درباره قدس شرکت می کنند. اما در این نشست غیبت سران چند کشور عربی محسوس است.مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز سه‌شنبه متعهد شد، این اجلاس "پیامی قوی"‌ درباره قدس صادر کند. وی گفت: سکوت در برابر ظلمی که اسرائیل علیه فلسطینی‌ها روا می‌دارد، ممکن نیست.

چاووش اوغلو تاکید کرد، اجلاس سران کشورهای اسلامی به دعوت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در میان خشم مردمی در جهان اسلام برگزار می‌شود.

وی در اشاره به آمریکا افزود: باید مقابل ذهنیت "من قدرت بزرگ هستم و می‌توانم هر کاری بکنم"‌ ایستاد.

وزیر خارجه ترکیه همچنین از موضع ضعیف برخی کشورهای عربی نسبت به تصمیم ترامپ انتقاد کرد و گفت: برخی کشورها شدیدا از آمریکا می‌ترسند.

سطح نمایندگی

در زمینه سطح حضور کشورها در اجلاس استانبول چاووش اوغلو گفت: عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات و سامح شکری، وزیر خارجه مصر نماینده کشورهایشان هستند. عربستان تا به این لحظه سطح نمایندگی خود را در این اجلاس سران مشخص و اعلام نکرده است.

در این راستا خبرگزاری آلمان به نقل از یک منبع سعودی گزارش داد، صالح آل الشیخ، وزیر امور اسلامی، تبلغ و ارشاد به نیابت از ملک سلمان، پادشاه عربستان ریاست هیئت این کشور را در اجلاس سران برعهده خواهد داشت.

قرار است در این اجلاس نمایندگان ۴۸ کشور از مجموع ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی شرکت کنند که در میان آنها تنها ۱۶ تن در سطح سران شرکت‌می‌کنند در حالی که رهبران کشورهای مختلف در راس آن عربستان و مصر غایب هستند. نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا نیز به عنوان مهمان در این نشست شرکت خواهد داشت.

در این راستا تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، صباح الاحمد الصباح امیر کویت، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و حسن روحانی رئیس‌جمهوری‌ کشورمان وارد استانبول شده‌اند. محمود عباس دیداری هم با اردوغان داشته است.

قرار است ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن بعد از رایزنی‌هایش با ملک سلمان و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان وارد استانبول شود.

اردوغان اخیرا سخنرانی‌های متعددی با محوریت قدس داشته و در جریان آن نسبت به عواقب تصمیم ترامپ هشدار داده است.

 

 

منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان