تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶
تایمز آو اسرائیل:

اقدام ترامپ در مورد قدس مانع اتحاد منطقه‌ای علیه ایران می‌شود

مشاهده پیشرفت در فرآیند صلح به دولت‌های عربی این مشروعیت عمومی را داد که با اسرائیل همکاری کنند؛ حال آن‌ها مجبور هستند مواضع افراطی بگیرند.
رویداد۲۴- مشاهده پیشرفت در فرآیند صلح به دولت‌های عربی این مشروعیت عمومی را داد که با اسرائیل همکاری کنند؛ حال آن‌ها مجبور هستند مواضع افراطی بگیرند.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از تایمز آو اسرائیل، دولت‌های عرب سنی و اسرائیل یک هدف اعلام شده مشترک در مقابله با رشد نفوذ ایران در منطقه داشتند و ایالات‌متحده روی یک برنامه منطقه‌ای کار می‌کرد تا دو طرف را در دستیابی به این هدف به هم نزدیک کند.

اما به عقیده کارشناسان، تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا طی هفته گذشته در مورد به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل، همکاری این اتحاد ضدایرانی تازه متولد شده را پیچیده می‌کند. 

برای دولت‌های عرب سنی همکاری با اسرائیل به شکلی پیچیده به موفقیت قابل‌درک فرآیند صلح میان رژیم صهیونیستی و فلسطین ارتباط دارد. اگر فرآیند صلح تداوم یابد، دولت‌های عرب با جمعیتی که عمدتاً با فلسطینیان احساس همدردی دارند، می‌توانند همکاری‌شان با اسرائیل و آمریکا را توجیه کنند. بدون آن، این همکاری خیلی سخت قابل توجیه است.

درواقع به نظر می‌رسد عقیده جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ هم همین باشد که هفته گذشته در انجمن سابان گفت صلح با فلسطینیان بعد ضروری ایجاد یک ائتلاف منطقه‌ای گسترده علیه ایران بود.

زمانی که پدر زن او اعلام کرد آمریکا قدس را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد، این اقدام برای مقامات منطقه‌ای مانند یک ضربه جدی به فرآیند صلح بود- قائل شدن امتیاز بی‌سابقه برای یکی از طرفین در یکی از حساس‌ترین مسائل منطقه.

تاکنون هیچ‌یک از کشورهای عرب یا مسلمان چندان به اظهارات قطعی رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه مرزهای حکومت اسرائیل در این شهر را قبول ندارد یا مخالف تغییر وضع موجود در اماکن مقدس این شهر است، اعتنا نمی‌کردند.

در عوض کشورهایی که دارای روابط تاریخی نزدیک با آمریکا هستند و روابط امنیتی با اسرائیل را حفظ می‌کنند- ازجمله مصر، اردن و عربستان- همگی اعلامیه ترامپ را رد کرده و گفتند، این اقدام فرآیند صلح را تضعیف و افرا ط گرایان را قوی می‌کند.

حسین ایبیش از موسسه دولت‌های عربی خلیج‌فارس در واشنگتن گفت: «تصمیم ترامپ در مورد قدس تنش‌ها میان منافع استراتژیک پیگیری ارتباط با اسرائیل و منافع این کشورها در سیاست داخلی، ارزش‌ها و تعادل استراتژیکی که لازم است را به‌شدت برهم می‌زند.»

به عقیده ایبیش، رهبران سیاسی دولت‌های عرب سنی از این تصمیم ترامپ ناامید شدند چراکه این مسئله مانع از پیشرفت در دستیابی به دو هدف کاملاً به هم مرتبط می‌شود.

نخست حل‌وفصل مناقشه اسرائیل-فلسطین که خود به‌تنهایی یک عامل بی‌ثبات کننده محسوب می‌شود و مورد سوءاستفاده گروه‌های افراط‌گرایی قرار گرفته که به دنبال برجسته کردن جایگاه خود و توجیه اقداماتشان هستند. دوم مقابله با ایران است که با مانع روبرو شده است.

غایث العمری، کارشناس ارشد موسسه واشنگتن در سیاست خاور نزدیک این‌طور استدلال می‌کند که تصمیم ترامپ کشورهای عربی را مجبور کرده موضعی ضداسرائیلی و آمریکایی بگیرند که البته پیش از این ناخوشایند بود.

وی در ادامه افزود: «این اقدام کشورهای عرب را به گوشه رینگ انداخته و آن‌ها احساس می‌کنند که باید مواضعی تند بگیرند و فضای مانور دادنشان محدود شده است.»

وی اشاره کرد که رسانه‌های قطری  و ایرانی از اعلامیه قدس برای تقبیح روابط عربستان با آمریکا استفاده می‌کند. ضمن اینکه، در اعتراضات غزه و اردن، مردم شعارهای ضد سعودی سر داده بودند.

برخی از این احساسات ضد سعودی ناشی از گزارش‌هایی است که می‌گوید ریاض فلسطینیان را تحت‌فشار قرار داده که توافق صلح آمریکایی که از سوی رام الله کاملاً غیرقابل‌قبول است را بپذیرند. 
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان