تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۲۳ آذر ۱۳۹۶

رکوردزنی تعداد روزنامه‌نگار زندانی در جهان

تعداد روزنامه نگاران زندانی جهان در مقایسه با سال های گذشته بیش از هر زمان دیگری است. سه کشور ترکیه، چین و مصر بیش از نیمی از زندانیان را در خود جای داده اند.

رویداد۲۴-تعداد روزنامه نگاران زندانی جهان در مقایسه با سال های گذشته بیش از هر زمان دیگری است. سه کشور ترکیه، چین و مصر بیش از نیمی از زندانیان را در خود جای داده اند.تعداد روزنامه‌نگاران زندانی در کشورهای مختلف جهان در سال 2017 رکورد زده و به رقم 262 نفر رسیده است.

در گزارش روز چهارشنبه کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران که یک نهاد غیر انتفاعی در نیویورک است، آمده که تعداد روزنامه نگاران زندانی در کشورهای مختلف جهان بیشتر از هر زمان دیگری است. در گزارش سال گذشته تعداد روزنامه نگاران زندانی به رقم رکورد 259 رسیده بود.

گفتنی است گزارش جدید تعداد روزنامه‌نگاران زندانی تا تاریخ 1 دسامبر 2017 (دو هفته پیش) را بررسی کرده در حالی که پس از آن تاریخ دو خبرنگار خبرگزاری رویترز در میانمار به اتهام انتشار اسناد محرمانه دولتی بازداشت شده اند و در صورت اثبات اتهامات شان ممکن است به 14 سال زندان محکوم شوند.

بر اساس این گزارش، ترکیه با داشتن 73 روزنامه‌نگار زندانی همچنان همانند سال های پیش بزرگ ترین زندان روزنامه‌نگاران جهان محسوب می شود. تنها 3 کشور ترکیه، مصر و چین بیش از نیمی از روزنامه نگاران زندانی جهان را دارند.

تظاهرات برای آزادی روزنامه نگاران زندانی در ترکیه

رکوردزنی تعداد روزنامه‌نگار زندانی در جهان

در چین جمعیت روزنامه‌نگاران زندانی از رقم 38 نفر در سال 2016 به تعداد 41 نفر در سال جاری میلادی رسیده است.

از میان تعداد 262 روزنامه‌نگار، 22 نفر از آنها یعنی 8 درصد از کل جمعیت روزنامه نگاران زندانی، زن هستند. همچنین بر اساس این گزارش، 87 درصد از روزنامه‌نگاران زندانی در حوزه سیاسی فعالیت می کرده اند.

همچنین 194 نفر از روزنامه‌نگاران زندانی(74 درصد از روزنامه‌نگاران زندانی) به اتهام اقدام بر ضد امنیت کشور در زندان هستند و 35 نفر از آنها بدون مطرح شدن مشخص اتهامات‌شان دستگیر و بازداشت شده اند.

97 درصد از روزنامه‌نگاران زندانی در زندان کشورهای متبوعشان (روزنامه‌نگار محلی) هستند و تنها 3 درصد از آنها در کشوری دیگر (روزنامه‌نگار خارجی) مشغول فعالیت بوده اند.

در گزارش منتشره، از لحن و رویکرد دونالد ترامپ در قبال رسانه ها و نیز از سیاست بی توجهی دولت ترامپ در قبال رهبران کشورهایی چون ترکیه و چین که بیشترین روزنامه نگاران زندانی را در خود جای داده اند، انتقاد شده است.

"النا بِیسر" تنظیم کننده گزارش کمیته حمایت از روزنامه نگاران (CPJ) افزایش تعداد روزنامه نگاران زندانی در جهان را وضعیتی بحرانی و شکستی برای جامعه جهانی در راه احقاق آزادی مطبوعات و رسانه، توصیف کرده است.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان