تاریخ انتشار: ۱۷:۰۳ - ۲۳ آذر ۱۳۹۶

تامین 79 درصد درآمدهای شهرداری تهران از درآمدهای ناپایدار/ این رقم نگران‌کننده‌ است

شهردار تهران گفت: می‌خواهیم از همه ظرفیت‌ها بویژه ظرفیت صاحب نظران در تدوین برنامه بهره‌مند شویم.

رویداد۲۴-شهردار تهران گفت: می‌خواهیم از همه ظرفیت‌ها بویژه ظرفیت صاحب نظران در تدوین برنامه بهره‌مند شویم.محمدعلی نجفی (شهردار تهران) در همایش چشم‌انداز شهر تهران در افق برنامه پنج ساله سوم گفت:  79 درصد از بودجه جاری امسال شهرداری تهران از محل درآمدهای ناپایدار تامین شد.

 وی افزود: در اولین فعالیت خود برای تدوین برنامه پنج ساله سوم از جمعیت، اهل نظر و افراد صاحبنظر برای بررسی مباحث مختلف تهران دعوت شده تا در حل مشکلات ما را یاری کنند که این نشان از رویکرد برنامه‌ریزی مشارکتی در شهر تهران دارد.

شهردار تهران با أشاره به اینکه مدیریت شهری تهران از جهات مختلف در شرایط کم نظیری قرار گرفته است، بیان داشت: اشتیاق و شوق مردم برای حل کردن مسیر رشد و پیشرفت و رسیدن به استانداردهای جهانی وجود دارد که موتور محرک برای مدیریت شهری نیز محسوب می‌شود.

وی افزود: همکاری مدیریت شهر و دولت هم می‌تواند زمینه‌ساز اقدامات موثری در شهر تهران باشد.

 نجفی در ادامه گفت: هماهنگی و یکپارچگی شورای شهر تهران به عنوان شورایی متخصص و هم‌ رای با شهرداری تهران می‌تواند زمینه ساز تدوین برنامه‌ای مناسب و عملی برای مدیریت شهری تهران باشد.

 وی افزود: شهر تهران از ظرفیت‌ها و زیبایی‌های بسیاری برخوردار است و البته از مشکلات و چالش‌های زیادی نیز رنج می‌برد. متاسفانه تابلوهای زشتی از شرایط سخت زندگی مردم وجود دارد که مردم آزاده این شهر را رنج می‌دهد و باید در این خصوص تدبیر کنیم.  

 نجفی با تاکید بر اینکه با علم به همه این مشکلات و چالش‌ها برای تهران شعار شهر امید مشارکت و شکوفایی را مطرح کردیم، بیان داشت: امیدواریم که بتوانیم این شعار را محقق کنیم و بتوانیم برای توسعه پایدار در شهر تهران برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم.

 شهردار تهران تاکید کرد: ‌نگاه ما در تدوین برنامه پنج ساله سوم زمینی است و تلاش می‌کنیم که خواست شهروندان و توسعه پایدار شهر در این برنامه محقق شود. در حقیقت این برنامه به گونه‌ای ترسیم خواهد شد که از نظر ذینفعان شهر که همانا شهروندان این شهر هستند،‌ بهره گیریم تا برنامه را به خواست و آرزوی شهروندان نزدیک کنیم.

 شهردار تهران با اشاره به اینکه برای اولین بار قبل و پس از انقلاب اسلامی درنظر دارند که برنامه‌ای منطقه‌ای و محلی وجود داشته باشد، بیان داشت: قطعا این تجربه اول ماست، اما در ارتباط با واقعیت‌تر شدن این برنامه پنج ساله سوم کمک تاثیرگذاری خواهد داشت.

 نجفی گفت: هدف تحقق مدیریت یکپارچه شهری است؛ اما ممکن است این هدف در یک برنامه به‌طور کامل محقق نشود، برنامه را طوری تدوین خواهیم کرد که هماهنگی‌ها را همانند سه ماهه اخیر ایجاد کنیم. تلاش‌ می‌کنیم افزایش تاب‌آوری شهری و استحکام لازم در مقابله با بلایای طبیعی و پایداری شهری را در چارچوب‌های برنامه پنج ساله سوم به طور کامل مدنظر قرار دهیم.

 شهردار تهران گفت: نکته اصلی در تعیین منابع مالی شهرداری تهران است. متاسفانه در سال‌های گذشته تراکم فروشی غیرموزون و فروش آینده شهر به عنوان تامین منابع مالی شهر تهران محسوب می‌شد، لذا در تدوین برنامه پنج ساله سوم کسب درآمدهای پایدار مدنظر قرار داده شده است.

 وی تاکید کرد: متاسفانه در بودجه سال جاری 79 درصد درآمدهای شهرداری تهران از محل درآمدهای ناپایدار تامین می‌شود که این رقم نگران‌کننده‌ای است و پیام‌های زیادی در مورد برنامه‌ریزان و مدیران قبلی به همراه دارد. در تلاش هستیم میزان درآمدهای پایدار را در تدوین برنامه پنج ساله سوم افزایش دهیم.  

 نحفی گفت: بی‌تردید تامین منابع مالی از طریق فروش تراکم به انتهای خط رسیده و حتی اگر می‌خواستیم این سیاست را ادامه دهیم، دیگر در شهر تهران امکان‌پذیر نبود. متاسفانه تراکم‌فروشی،‌ نظام مالی شهرداری تهران را با وضعیت نابسامانی مواجه کرده است. بی‌تردید باید ما از تصدی‌گری به سمت تسهیل‌گری حرکت کنیم و در اجرای قوانینی که به تصویب می‌رسند تلاش بیش از پیش را مدنظر بگیریم.

نجفی گفت: عزم واقعی شهرداری تهران در مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت از اقدامات اساسی ما خواهد بود. عدم شفافیت در شهرداری تهران نه تنها در ارتباط با هزینه‌ها و درآمدهاست،‌ بلکه در خصوص انتشار اطلاعات شهرداری تهران نیز وجود دارد، لذا به نوعی اطلاعات پوشانده می‌شود که باید در تدوین این برنامه رویکرد شفافیت اطلاعاتی شهرداری تهران را در کنار هزینه‌ها و درآمدها دنبال کنیم.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان