تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۲۸ آذر ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

لایحه «حمایت از حقوق معلولان» تصویب شد

کلیات لایحه حمایت از حقوق معلولان سرانجام بعد از 13 سال با 195 رأی موافق در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسید تا از این پس خلأهای قانونی برای اجرای مطالبات معلولان بر طرف شود.

رویداد۲۴-کلیات لایحه حمایت از حقوق معلولان سرانجام بعد از 13 سال با 195 رأی موافق در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسید تا از این پس خلأهای قانونی برای اجرای مطالبات معلولان بر طرف شود. دیروز موافقان و مخالفان لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت دلایل خود را در صحن علنی مجلس بیان کردند. مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم شهرستان لنگرود درجلسه علنی مجلس در مخالفت با کلیات لایحه حمایت از معلولین اظهار داشت: در زمینه حمایت از معلولان خلأ قانونی نداریم و باید قوانین موجود را بخوبی اجرا کنیم.
وی با بیان اینکه لایحه فعلی تکراری بر قوانین سابق است، افزود: باید بررسی کنیم چرا قوانین فعلی در زمینه حمایت از معلولان اجرا نمی‌شود.
بائوج لاهوتی ضمن انتقاد از سازمان‌ها و نهادهایی که وظایف خود را در زمینه حمایت از معلولان انجام نمی‌دهند، گفت: باید بررسی شود که چرا شهرداری‌ها در زمینه مناسب‌سازی اقدامات لازم را انجام نمی‌دهند.
سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان نیز در موافقت با کلیات لایحه حمایت از معلولین اظهار داشت: سازمان‌ها و ارگان‌های کشور هیچ یک حاضر نیستند به قوانین حمایتی از معلولان عمل کنند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه لایحه حمایت از معلولان برای تأکید بیشتر در حمایت از معلولان است، گفت: در لایحه فعلی ضمانت اجرایی برای اجرای شرایط حمایتی از معلولان دیده شده است.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس با بیان اینکه یک میلیون و 300 هزار معلول در کشور داریم، بیان کرد: 150 هزار نفر از این تعداد معلولیت شدید دارند و باید توجه داشت که هزینه نگهداری یک معلول در سال چندین میلیون تومان است.
همچنین نمایندگان مردم ضمن تکلیف به دستگاه‌ها و نهادها برای مناسب‌سازی ساختمان‌ها و اماکن عمومی، ورزشی و تفریحی، معابر و وسایل خدماتی به منظور استفاده معلولان، مقرر کردند ستادی در این خصوص تشکیل شود.
پیش از این نیز علی ربیعی با بیان اینکه یک و نیم میلیون معلول شدید در کشور داریم که آماری قابل توجه است و متأسفانه در کشور ما هر چه به استان‌های مرزی نزدیک می‌شویم، معلولیت با فقر بیشتر گره می‌خورد، گفت باید مسائل معلولان را به گفت‌وگوی اجتماعی تبدیل کرد؛ باید در خصوص حقوق معلولان و مشکلات آنها صحبت شود و این صحبت‌ها نباید از سر دلسوزی باشد. در حقیقت باید در نشان دادن توانمندی‌های معلولین الگوسازی کنیم که در این زمینه طی جلسه‌ای با سازمان صدا و سیما قرار است بزودی آثاری به منظور نشان دادن توانایی و حقوق معلولین بیرون آید. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بااشاره به بانک اطلاعاتی معلولان گفت: بانک اطلاعاتی از وضعیت معلولان یکی از اقداماتی بود که از روستاها آغاز شد و قصد داریم این بانک اطلاعات را تا امسال به اتمام برسانیم. یعنی در حقیقت فرد معلول به نوعی رصد مددجویی شده و طی دسته بندی‌هایی کدهای مخصوصی به آنها تعلق می‌گیرد. ربیعی اضافه کرد: همچنین همراهی معلولیت و فقر از پدیده‌های بدی است که در کشور رخ داده است. از طرفی کهنسالی نیز با معلولیت در حال ترکیب است و بدتر از آن نیز ترکیب کهنسالی، ‌معلولیت و فقر با هم است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
نواب سپاهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۹
0
0
سلام برتونی که به فکرمعلولان خداحافظی کنه معلولین دچارمشکل هستندوبه شدت رنج می برند من خودم معلولم
نظرات شما
پیشخوان