تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۱۴ دی ۱۳۹۶
محمدرضا نجفی، نماینده مردم تهران در گفت‏‎وگو با رویداد۲۴:

دغدغه‎های قابل‌توجه‎ مدیریت در وزارت کار باید مرتفع شود/صندوق بازنشستگی آنچنان که شایسته است اداره نمی‌شود

محمدرضا نجفی، نماینده مردم تهران گفت: دغدغه‌های قابل‌توجه‎ای در خصوص نحوه مدیریت سرمایه‌ها و منابع و چگونگی انجام مأموریت‌ها در وزارت تعاون، کار و رفاه و تأمین اجتماعی وجود دارد که بایستی مرتفع شود. مسلماً بخش مهمی از این مشکلات و یا سامانی که بایستی به آن اختصاص یابد محصول برنامه‎ریزی و عمل مدیران آن دستگاه به‌تناسب مسئولیت و اختیارات آن‌ها خواهد بود.
دغدغه‎های قابل‌توجه‎ مدیریت در وزارت کار باید مرتفع شود/صندوق بازنشستگی آنچنان که شایسته است اداره نمی‌شود
رویداد۲۴محمدرضا نجفی، نماینده مردم تهران گفت: دغدغه‌های قابل‌توجه‎ای در خصوص نحوه مدیریت سرمایه‌ها و منابع و چگونگی انجام مأموریت‌ها در وزارت تعاون، کار و رفاه و تأمین اجتماعی وجود دارد که بایستی مرتفع شود. مسلماً بخش مهمی از این مشکلات و یا سامانی که بایستی به آن اختصاص یابد محصول برنامه‎ریزی و عمل مدیران آن دستگاه به‌تناسب مسئولیت و اختیارات آن‌ها خواهد بود.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه و تأمین اجتماعی ازجمله وزرای کابینه حسن روحانی بود که به دلیل دارا بودن یک کارنامه ناموفق در دولت اول او مجلس  با دلی خوش به او رأی نداد و در جذب میزان موافقت نمایندگان مجلس برای حضور مجدد او در دولت دوم روحانی شک و تردید وجود داشت.

بااین‌وجود و پس از در دست گرفتن سکان این وزارت تعاون، کار و رفاه و تأمین اجتماعی تصمیمی برای تغییر رویه خود در این وزارتخانه عریض و طویل و مهم اخذ نکرد و کماکان به روش سابق ادامه داد، البته اعضای خانه ملت هم تصمیم گرفتند تا به وزیر بگویند از حق نظارت خود کوتاه نخواهند آمد و بر آن اصرار می‌ورزند. بر همین اساس نزدیک به دو ماه پس‌ازآنکه علی ربیعی از سوی مجلسی‌ها کارت زرد دریافت کرد، بحث استیضاح او به میان کشیده شد که تا به امروز هم این کشمکش ادامه دارد.

امضاکنندگان استیضاح وزیر کار 26 بند را موردتوجه قرار داده‌اند که مسئله نگران‌کننده صندوق بازنشستگی یکی از آن‌ها است، اما در ظاهر ربیعی گوش خود را برای شنیدن هشدارهایی مانند احتمال ورشکستگی این صندوق و فاجعه‌ای که به دنبال آن روی خواهد داد بسته و حاضر به پذیرش آن نیست.

پس‌ازآنکه محمود اسلاميان، مديرعامل صندوق بازنشستگي کشوري در آبان ماه استعفاي خود را تقديم ربيعي، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي کرد، از سوی وزیر کار ابراهیم صادقی‌فر به‌عنوان سرپرست صندوق بازنشستگی  کشوری انتخاب شد. او علاوه بر سرپرستی صندوق، به‌طور هم‌زمان سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت کار، مشاور و مدیرکل دفتر وزیر و دبیر کمیته انتصابات وزارت کاراست و درواقع ابوالمشاغل این وزارتخانه به‌حساب می‌آید که پس از انتشار خبر چندشغله بودن او یعنی رفتار خلاف قانون وزیر کار اصحاب رسانه توسط افرادی ناشناس از طریق تماس تلفنی و با شماره ناشناس تهدید شدند.

محمدرضا نجفی، نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ با توجه به وجود مباحثی مانند مدیران چندشغله در وزارت رفاه، کار و تأمین اجتماعی پیش‌بینی خود از جدی بودن استیضاح علی ربیعی را چنین بیان کرد: دغدغه‌های قابل‌توجه‎ای در خصوص نحوه مدیریت سرمایه‌ها و منابع و چگونگی انجام مأموریت‌ها در وزارت تعاون، کار و رفاه و تأمین اجتماعی وجود دارد که بایستی مرتفع شود. مسلماً بخش مهمی از این مشکلات و یا سامانی که بایستی به آن اختصاص یابد محصول برنامه‌ریزی و عمل مدیران آن دستگاه به‌تناسب مسئولیت و اختیارات آن‌ها خواهد بود.

وی درباره بخش دیگر این دغدغه‌ها اضافه کرد: بخش مهم دیگری از مشکلات ناشی از روش‌ها و اقداماتی‌ است که در دورهای قبل از ناحیه دولت‌ها و مدیران آن دستگاه به دلیل نحوه مدیریت و استفاده از منابع آن ایجادشده، ربط پیدا می‌کند. بخش دیگر مسئله هم از رهگذر وضعیت نامناسب اقتصادی و فضای کسب‌وکار یا به تعبیری محیط این حوزه اقتصادی ناشی می‌شود. در تمامی این موارد وجود یا عدم وجود مدیریتی راهبردی، کارآمد، سلامت و شفاف نقشی تعیین‌کننده در عاقبت و سرانجام کارها خواهد داشت. باوجود چنین زمینه‌ای دور از ذهن نخواهد بود که بنا به دلایل، انگیزه و علت‌های مختلف، مستمراً شاهد بروز چالش‌های متعدد، در اشکال مختلف بین کنشگران حول این موضوع باشیم.

این نماینده مردم تهران در این رابطه اظهار داشت: لازمه اصلی پیشگیری و خاتمه این‌گونه موقعیت‌های آسیب‌زا، اطمینان از قرار داشتن امور در جهتی صحیح که مؤلفه‌های اساسی آن کارآمدی، سلامت و شفافیت است، می‌تواند باشد. در این صورت زمینه‌های مولد این وضعیت نامطلوب برای همه اطراف قضایا با هر نیت و انگیزه‌ای حال خیر و یا شر که باشد از بین خواهد رفت. 

نجفی در همین خصوص بیان کرد: واقعیت این است در وضع موجود نگرانی‌ها و دغدغه‌های واقعی و مسئولانه‌ای، با توجه به شرایط موجود و محتمل برای آینده، حول این دستگاه وجود دارد که حتماً باید در مقام برنامه و عمل، پاسخ  متناسب و درخور پیدا کند. مادام که چنین نشود زمینه ایجاد این چالش‌ها باانگیزه‌های مختلف، در اشکال مختلف وجود خواهد داشت.

وی دراین‌باره یادآور شد: این شرایط سبب می‌شود تا بخشی از منابع و توان مجلس و وزارتخانه صرف این کشمکش‌ها و رفت‌وآمدها شود که نوعی سرمایه سوزی بوده و به صلاح آن دستگاه و کشور نیست و همان‌طور که قبلاً عرض کردم رفع این زمینه‌های آسیب‌زا به طریق اصولی ممکن نخواهد بود مگر آنکه در برنامه‌ها و اقدامات، کارآمدی، سلامت و شفافیت متعین باشد.

این نماینده مردم تهران تصریح کرد: انتظار آن است که منابع و سرمایه‌ها به نحوی مولد و کارآمد صرفاً در راستای اهداف و مأموریت‌های اولویت‌دار با رعایت شرط سلامت و امانت‌داری به کار گرفته شود. شفافیت هم یکی از ضرورت‌های کار در حوزه سرمایه‌های عمومی است. به‌کارگیری منابع و سرمایه‌ها، کارآمدی، سلامت و شفافیت در راستای انجام مسئولیت، اهداف و مأموریت‌های ذاتی، ضرورتی عقلی، ایمانی و ملی محسوب می‌شود که بایستی به‌کفایت در نگهداری، بهره‌وری و ارزش افزایی بر اموال و امکانات عمومی در همه دستگاه‌ها رعایت شود که از مصادیق مهم آن صندوق‌ها، سازمان‌ها و بخش اقتصادی و بنگاه‌داری این وزارتخانه به‌حساب می‌آید.  

نجفی در خصوص احتمال ورشکستگی صندوق بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی نیز توضیح داد: با توضیحات قبل، به اعتقاد بنده به نظر می‌رسد در حال حاضر،  این صندوق آن‌گونه که لازم و شایسته و بایسته است اداره نمی‌شود.

وی در ادامه ابراز کرد: صندوقی با این ابعاد و آثار، در چنین بزنگاهی حتماً نیازمند مدیریتی مستقر، استراتژی محور، هدفمند، روشمند، شفاف، کارآمد و پاسخگو است. این صندوق باید تمامی دارایی، سرمایه و شرکت‌های خود را بر اساس یک استراتژی مدون و تائید شده توسط مراجع ذیصلاح، راهبری اداره و کنترل کند. ممکن نیست مجموعه‌ای با این ابعاد، از مدیریتی با این ویژگی‌ها برخوردار نباشد آنگاه کارآمد بوده و سرمایه سوزی نشود.  

این نماینده مردم تهران در رابطه با بی‌توجهی به قانون در به‌کارگیری مدیران چندشغله از سوی وزیر کار در اداره این صندوق گفت: این صندوق در متن و بطن خود برای زمان حاضر و خصوصاً آینده‌ای که نسبت به آن مسئولیت دارد واجد فرصت‌ها و تهدیدات فراوان و بااهمیتی برای کشور و ذینفعانش است. این سبک اداره تناسبی با این جایگاه ندارد و حق این مسئولیت آن‌گونه که لازم و شایسته است ادا نشده و بخشی از زمان و فرصت‌ها ازدست‌رفته و لاجرم گرفتاری‌هایی برجا خواهد نهاد.

نجفی در همین رابطه خاطرنشان کرد: مدیریت باید راهبردی، هدفمند و روشمند باشد. در خلق استراتژی، برنامه‌ریزی و به‌تبع عملکرد شایسته و تحت کنترل، مدیران دستگاه نقش اساسی دارند و درصورتی‌که به دلیل عدم ثبات، عدم تناسب و تعدد مشاغل این لوازم محقق نشود بدون شک باید در انتظار خسارت‌های ناشی از آن بود.

نماینده مردم تهران در خصوص اینکه جهت جلوگیری از کشمکش‌ها چه تصمیم گرفته خواهد شد، تأکید کرد: ما در تعامل با این وزارتخانه سعی در تأمین و تحقق ضرورت‌های پیش‌گفته خواهیم داشت. مجلس راهکارها و سازوکارهای خود را دارد. نمایندگان مردم تلاش خواهند کرد از امکانات موجود جهت یاری‌رسانی و مساعدت، مشورت و ارائه تذکرات استفاده کنند و در صورت نیاز و ضرورت از سایر روش‌ها به فراخور در جهت بهبود امور بهره گیرند. امیدواریم این مجموعه مهم و اثرگذار با رعایت و بهره‌گیری از قواعد علمی، تجربی، ایمانی و مردمی مستمراً در مسیر بهره‌وری و تعالی هرچه بیشتر قرار داشته و اسباب توسعه و تعالی روزافزون کشور و خدمت به ذینفعان خود را هرچه بهتر طی کند.
نظرات شما
پیشخوان