تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۱۶ دی ۱۳۹۶
غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

گفت‌وگوی ملی باید به شکل جدی در دستور کار قرار گیرد/ مسائل اجتماعی مورد غفلت قرارگرفته است

غلامرضا ظریفیان، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها بیان کرد: مهم‌ترین آفت اعتراضاتی که به‌حق وجود دارد، رادیکالیسم است و جریاناتی تلاش می‌کنند تا مسیر این اعتراضات را تغییر دهد و جامعه را به سمت خشونت و درگیری سوق دهد و آنچه دراین‌بین مورد غفلت قرار می‌گیرد را مسئله و مشکل‌ساز کند، بنابراین در چنین فضایی باید بتوان از گفت‌وگو یک بهره‌برداری بسیار خوب کرد و مسئله گفت‌وگو باید به شکل جدی نه تصنعی، به‌صورت طبیعی و نه اضطراری در دستور کار بخش‌های مختلف کشور قرار گیرد.
گفت‌وگوی ملی باید به شکل جدی در دستور کار قرار گیرد/ مسائل اجتماعی مورد غفلت قرارگرفته است
رویداد۲۴غلامرضا ظریفیان، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها بیان کرد: مهم‌ترین آفت اعتراضاتی که به‌حق وجود دارد، رادیکالیسم است و جریاناتی تلاش می‌کنند تا مسیر این اعتراضات را تغییر دهد و جامعه را به سمت خشونت و درگیری سوق دهد و آنچه دراین‌بین مورد غفلت قرار می‌گیرد را مسئله و مشکل‌ساز کند، بنابراین در چنین فضایی باید بتوان از گفت‌وگو یک بهره‌برداری بسیار خوب کرد و مسئله گفت‌وگو باید به شکل جدی نه تصنعی، به‌صورت طبیعی و نه اضطراری در دستور کار بخش‌های مختلف کشور قرار گیرد.

آشتی ملی نام طرحی است که سید محمد خاتمی سال گذشته پس از تهدیدات ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران بر زبان آورد که نسبت به آن از سوی جناح رقیب با واکنش‌های فراوانی روبرو شد و مورد استقبال قرار نگرفت. البته نام «آشتی ملی» در سال جاری به «گفت‌وگوی ملی» تغییر یافت و در ظاهر مشکلات با آن کم شد زیرا در بخش‌هایی حتی اصولگرایان نیز از مفید بودن آن صحبت به میان می‌آورند.

وزارت کشور در اواسط هفته گذشته از تمامی احزاب برای حضور در یک گردهمایی در رابطه با اعتراضات اخیر مردمی در برخی از شهرهای کشور دعوت به عمل آورد و در آن بحث «گفت‌وگوی ملی» به میان کشیده شد که مورد استقبال برخی از اصولگرایان قرار گرفت گرچه آنها تاکید داشتند که بین «گفت‌وگوی ملی» و «آشتی ملی» تفاوت وجود دارد، ولی انجام آن را برای حل مشکلات کشور لازم و ضروری است.

عبدالله رمضان زاده، سخنگو دولت اصلاحات نیز در صفحه توییتر خود نوشته است: « اکنون بهترین فرصت برای گفت‌وگوی ملی است. حصر شکسته شود و رفع ممنوعیت‌های سید محمد خاتمی از بین برود تا بتواند مستقیم با مردم صحبت کند. انگشت اتهام هیچ‌چیز را حل نمی‌کند.»

غلامرضا ظریفیان، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با  رویداد۲۴دراین‌باره که آیا پس از بروز ناآرامی‎های اخیر در سطح اکنون بهترین فرصت برای انجام گفت‌وگوی ملی نیست، گفت: اقدام برای انجام این گفت‌وگوها در مورد مشکلات و چالش‌های جدی که کشور با آن روبرو است، باید خیلی زودتر صورت می‌گرفت تا تهدید اتفاقاتی که اخیراً روی داد را به فرصت تبدیل کند. درواقع باید گفت‌وگوی جدی درباره اصلی‌ترین مسائل اجتماعی بین نخبگان، جناح‌های سیاسی و بخش‌های مختلف حاکمیت انجام شود.

وی در ادامه ابراز کرد: خیلی از مواقع درگیر مسائل سیاسی شدیم و از مسائل اجتماعی غفلت ورزیدیم و اکنون مسائل اجتماعی بر بسیاری از دیگر امور کشور که شامل سیاسی یا فرهنگی می‌شود، سایه افکنده است زیرا مسائل اجتماعی به تمام ملت تعلق دارد و بخش‌های حاکمیتی، خصوصی و افکار عمومی درگیر آن هستند، اکنون بهترین زمان است که نسبت به این امر اجتماعی که بحث اشتغال، رفاه عمومی، فاصله طبقاتی، فساد، ناکارآمدی برخی از سیستم‌ها، کیفیت در زندگی و احساس محرومیت توجه شود زیرا اموری به‌حساب می‌آید که حداقل نخبگان می‌توانند در مورد آن گفت‌وگوی جدی نه تصنعی انجام دهند.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها اظهار داشت: درنهایت باید با آنچه درگذشته رخ‌داده همراه با تجارب داخلی و تجارب بسیاری از کشورهایی که شبیه ما بودند و توانستند با مکانیسم‌هایی از شرایط فوق عبور کنند به مسئله ایجاد امید و اعتماد در داخل جامعه بپردازیم.

ظریفیان در این رابطه بیان کرد: مهم‌ترین آفت اعتراضاتی که به‌حق وجود دارد، رادیکالیسم است و جریاناتی تلاش می‌کنند تا مسیر این اعتراضات را تغییر دهد و جامعه را به سمت خشونت و درگیری سوق دهد و آنچه دراین‌بین مورد غفلت قرار می‌گیرد را مسئله و مشکل‌ساز کند، بنابراین در چنین فضایی باید بتوان از گفت‌وگو یک بهره‌برداری بسیار خوب برد و مسئله گفت‌وگو باید به شکل جدی نه تصنعی، به‌صورت طبیعی و نه اضطراری در دستور کار بخش‌های مختلف کشور قرار گیرد.

وی دراین‌باره که رفع حصر و حذف ممنوعیت‌های سید محمد خاتمی از ملزومات جدی انجام گفت‌وگوی ملی محسوب می‌شود، توضیح داد: زمانی که گفت‌وگو در گیرد دارای یک بسته خواهد بود و لازمه طبیعی‌تر و عادی‎تر بودن آن این است که تمام مسائل دربسته دیده شود.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در ادامه اضافه کرد: طبیعی است که انجام گفت‌وگو دارای اقتضائاتی است و به نظر می‌رسد درصورتی‌که صرفاً آن را در عرصه سیاست آغاز کنیم این امکان وجود دارد به دلیل ملاحظات و مشکلاتی که وجود دارد با ناکامی روبرو شود، بنابراین باید ضرورت‌های گفت‌وگو و امر اجتماعی را پیش از مسائل سیاسی در دستور کار قرارداد و در بستری که این گفت‌وگو صورت می‌گیرد مسائل سیاسی هم موردتوجه قرار گیرد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان